کاربردی‌شدن آموزش‌های کلام وحی با نیاز جامعه؛ مهمترین مؤلفه ارتقای فهم قرآنی
کد خبر: 1429683
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کارشناس ارشد علوم قرآنی استان مرکزی اظهار کرد:

کاربردی‌شدن آموزش‌های کلام وحی با نیاز جامعه؛ مهمترین مؤلفه ارتقای فهم قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در کلام وحی به‌خوبی فاصله بین دوست و دشمن مشخص شده است و با دقت در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح متوجه می‌شویم که قرآن‌مأنوسی بهترین راه برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان است.

محمدرحیم بیرقی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: محققان اجتماعی از مقوله فرهنگ قرآن‌خوانی و قرآن‌مأنوسی در جامعه به‌‌عنوان یک پدیده اجتماعی یاد می‌کنند.

ارتقای فهم قرآنی با کاربردی‌شدن آموزش‌های کلام وحی با نیاز جامعه

وی اظهار کرد: هنگامی‌که آموزش‌های قرآنی مؤثر و کاربردی مطابق با نیاز مردم اتفاق بیفتد؛ قطعاً سهم بسزایی در ارتقای فهم قرآنی آنها دارد و هر اندازه میزان فهم قرآنی افزایش یابد عمل به دستورات آن هم بیشتر می‌شود.

کارشناس ارشد علوم قرآنی استان با اشاره به آیه اول تا چهارم سوره مبارکه مزمل «یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً، نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً، أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً، ای جامه به خود پیچیده، پاره‌ای از شب به جز اندکی از آن را برخیز، یا نصف آن را و یا کمی کمتر از نصف و یا اندکی بر نصف بیافزا و قرآن راشمرده بخوان»، ادامه داد: بر اساس همین آیات کسی که به فهم قرآنی نائل آمده است به‌خوبی می‌داند که تلاوت قرآن باید بخشی از برنامه روزانه وی باشد.

فهم قرآن مقدمه عمل به آن است

وی اظهار کرد: فهم قرآن مقدمه عمل به آن است؛ لذا فرهنگ‌سازی برای دعوت مردم به‌سمت کسب آموزه‌ها و معارف قرآنی نقش مهمی در معرفت‌افزایی آن‌ها و به تبع عمل به قرآن دارد.

بیرقی افزود: از این‌رو لازم است که در باب ترغیب عموم افراد جامعه برای فهم قرآنی بشتر فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد و همه مردم آشنایی با مفاهیم ناب قرآنی را در زمره مهم‌ترین اهدف خود قرار دهند.

وی مطرح کرد: اگر این فرهنگسازی به‌درستی اتفاق بیفتد به‌طور قطع پس از گذشت اندک زمانی مشاهده می‌کنیم که علاوه بر گسترش فرهنگ قرآن خوانی تمامی افراد جامعه به انس با کلام وحی نائل شده‌اند.

انس با قرآن در شاخصه‌های عملی قابل سنجش است

بیرقی با بیان اینکه انس با قرآن به‌خوبی در شاخصه‌های عملی قابل سنجش است، عنوان کرد: امام راحل در این رابطه به فرزند خویش فرمودند؛ «پسرم با این کلام خدا آشنا شو و گمان مبر که قرائت قرآن ولو بدون دانستن ترجمه آن فهمی را نصیب تو نخواهد کرد».

وی اظهار کرد: از این‌رو هرگونه مأنوس شدن و قرائت با کلام الهی که کمترین آن نگاه کردن به کلمات قرآن است، بسیار در روح و روان انسان اثر‌گذار بوده و او را به‌سمت برخورداری از زندگی صحیح رهنمون می‌کند.

بیرقی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت و سعادت بشر است، یاد آور شد: در آیه 29 سوره مبارکه فتح امده است؛ «محَمَّدٌ رَّسولُ اللَّهِوَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بینهم ...، محمد رسول خدا است و کسانی‌که با او هستند علیه کفار شدید و بی‌رحمند و در بین خود رحیم و دلسوزند...».

مقابله با تهاجم فرهنگی با قرآن‌مأنوسی

این مدرس دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه در این کتاب به‌خوبی فاصله بین دوست و دشمن مشخص شده است، مطرح کرد: با توجه به آیه مذکور متوجه می‌شویم که قرآن مأنوسی بهترین راه برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان و استکبار است.

captcha