به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، هر گروه و قشری در جامعه برای خود مونس و همدمی دارد و کتاب برای عالمان و دانشمندان همچون همدم و سخنگویی شایسته است.
اهمیت کتابخوانی در اسلام بهقدری است که معجزه پیامبر اکرم(ص) از نوع کتاب است و اسلام آغاز رسالت قرآنیاش را با قلم شروع میکند و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده، امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم و علم شده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه مینویسد، قسم یاد میکند.
در قرآن کریم 322 بار کتابت به کار رفته است و نشاندهنده این است که دانشاندوزی و کتابخوانی در اسلام از جایگاه والا و شأن عالی برخوردارست. روایتهای گوناگونی از پیامبر خدا و ائمه معصومین(ع) موجود است که پیروان دین مبین اسلام را به دانشورزی و کتاب خوانی توصیه و سفارش فرمودهاند. پیشوایان دینی ما هم مسلمانان را به حفظ و نگهداری کتابها توصیه فرمودهاند.
از جمله در حدیثی میخوانیم که امام حسن مجتبی(ع) فرزندان و برادرزادگان خود را جمع کرد و درباره حفظ دانش و نوشتن آن، چنین سفارش فرمود؛ «شما کوچک ترهای قوم هستید و بهزودی بزرگان قوم خواهید شد پس دانش بیاموزید».
کتاب همچون باغ و بستانی است که در آن شاد و پر نشاط میشوند و سفر به بوستان کتاب و مطالعه ژرف آن نیز جان را شاداب و خرم میسازد. و به این خاطر است که امام علی(ع) میفرماید؛ کسی که با کتابها آرامش مییابد هرگز آسایش از او سلب نمیشود.
میتوان گفت که هیچ میراثی، سودمندتر و باارزشتر از کتاب نیست زیرا کتاب، مایه آرامش روحی انسان است و بر همین مبناست که در احادیث اسلامی، از کتاب بهعنوان بوستان دانشمندان یاد شده و از جمله، امام علی(ع) در این باره چنین فرمود؛ «کتاب، بستانهای عالمان و دانشمندان است».
کتاب از دیرباز، حافظ و احیا کننده تفکر و اندیشههای والا و منبع عظیمی بوده است که طالبان علم، اندیشه و حقیقت را سیراب کرده، ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی مبین این نکته است که امروزه کتاب میتواند بهعنوان یک وسیله مطمئن و کارآمد در بهینهسازی فضای فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
کتاب، دربردارنده اندیشهها و تفکرات اندیشهوران و نخبگان ملتها و امانتدارعقلانیت و خردورزی است. کتاب بسان باران رحمتی است که هر انسان تشنهای میتواند از آن سیراب گردد، جرعه جرعه بنوشد و مزرعه حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را با آن، خرم، آباد و شادان سازد.
سنگ بنای جامعه مبتنی بر دانایی و علممحوری، مطالعه و اطلاعات می باشد و با دانش، اطلاعات و بینش قوی میتوان در مقابل شیوه های نوین استعمار قدرتهای استکباری قدعلم کرد. بهراستی اگر در جامعه ایرانی، فرهنگ مطالعه و نیاز به دانستن نهادینه شود، آیا میتوان تصور کرد که روزی کشوری اجنبی در خیالاتش هم ما را اسیر و گرفتار کند؟
اما در شرایطی که روابط پیچیده اجتماعی و مشکلات روزمره، توان مطالعه را حتی برای علاقهمندان به کتاب کاهش داده است و وجود رسانههای سمعی و بصری خودی و غیرخودی، به دلیل سهولت برقراری ارتباط، اوقات فراغت آنان را پر میکند و به موازات آن، مشکل گرانی کاغذ و وسایل چاپ، نیازهای مالی دست اندرکاران به ویژه نویسندگان، مترجمان و مؤلفان را تأمین نمیکند، نمیتوان برای گسترش عناوین و افزایش تیراژها و کشاندن انسانها به دنیای کتاب، به شعار و موعظه بسنده کرد.
در چنین شرایطی نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد، بسیار سازنده است. از این رو، کتابخانه را میتوان بهعنوان کانون همایش صاحبنظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر گرفت.
این نهاد کانونی، میتواند بالندگی و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و دانشجویان را به ارمغان آورده و در فرجام، به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شود. در واقع، کسی که در کتابخانه قدم مینهد، به گلشن دلانگیز در مجمع دانشمندان و دانایان قدم نهاده است.
در شهرستان خمین، 6 باب کتابخانه عمومی با حضور 10 کتابدار فعال است و هر روز بسیاری از نوجوانان و جوانان برای مطالعه و امانتگیری کتاب به این کتابخانهها مراجعه میکنند.
یادآور میشود؛ اداره کتابخانههای شهرستان خمین بیش از یک ماه است مسئول و رئیس ندارد و با توجه به اینکه این شهرستان زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و بسیاری از مفاخر کشور است نیازمند نگاه مسئولانه و نظارتی و دلسوزانه مدیران استان و شهرستان هستند.
سعیده مجتهدی/ شعبه استان مرکزی