کد خبر: 2660026
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان مرکزی تأکید کرد:

هدف‌گذاری جشنواره‌های سینمایی به‌سمت مباحث کلام وحی؛ راهکار اعتلای سینمای قرآنی

گروه هنر: صدا و سیما و سینمای ایران ظرفیت بسیاری برای پرداختن به مباحث تربیتی و قرآنی دارد و هدف گذاری جشنواره‌های سینمایی به سمت مباحث قرآنی از جمله راهکارهای اعتلای سینمای قرآنی است.

علی احمدی، مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: سینمای ایران در مباحث قرآنی فعالیت‌هایی دارد کارهای فاخر و ارزشمندی در حوزه مذهبی در حال انجام است؛ البته بیشتر در زمینه تولید سریال است و در حوزه سینما آثار قابل توجهی ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه اظهار کرد: امروز بیشتر کارگردانان و هنرمندان دغدغه‌های گیشه را دارند و بحث هزینه‌ها و جشنواره محور بودن تولیدات را در‌نظر می‌گیرند؛ لذا کمتر به مباحث قرآنی کمتر به مباحث قرآنی و تأثیرگذاری مثبت توجه می‌کنند و بیشتر مسائل مختلف و روز جامعه را دامن می زنند.

احمدی بیان کرد: از این رو آن طور که شایسته و زیبنده جامعه اسلامی است به سینمای قرآنی پرداخته نمی‌شود؛ لیکن عوامل متعددی موجب مهجوریت سینمای قرآنی و تولید سریال‌های قرآنی است.

وی عنوان کرد: برای رفع این مشکل باید مدیریت کلان فضای رسانه‌ای و سینمایی  فعالیت های فرهنگی و هنری را به سمت و سویی سوق بدهد و کانالیزه کند که مطابق با اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

احمدی اضافه کرد: تغییر در مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ازدیگر موضوعاتی است که سبب مهجوریت‌زدایی از قرآن می شود چراکه می‌تواند نقش هدایتگری معاونت‌های مختلف وزارتخانه را در پی داشته باشد.

وی مطرح کرد: می‌توان این معاونت‌ها را به سمت و سویی سوق داد که بتواند اهداف متعالی نظام که شامل بحث‌های تربیتی و تأثیرگذاری در مباحث فرامنطقه‌ای و فراملی را عملیاتی کرده و مخاطبان بسیاری را برای سینمای ایران جذب کند.

احمدی عنوان کرد: خوشبختانه سینمای ایران در همین حد سطح فعالیت نیز توانسته به خوبی ایفای نقش کند؛ چراکه بازخورد شبکه‌های ایرانی کاملاً مشهود است و کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه از سینمای ایران ابراز رضایت می‌کنند.

وی افزود: این کشورها شبکه‌های ایرانی را به  شبکه‌های غربی که سراسر مباحث غیراخلاقی بوده و از این حیث اغنا شده‌اند، ترجیح می‌دهند؛ چراکه متوجه آسیب‌های سینمای غربی شده‌اند و معتقدند این شبکه‌ها به لحاظ تربیتی و خانوادگی بر روی فرزندانشان اثر سوء دارد.

احمدی با تأکید بر اینکه صدا و سیما و سینمای ایران ظرفیت بسیاری برای پرداختن به مباحث تربیتی و قرآنی دارد و صرفاً نباید به یک شبکه اکتفا شود، عنوان کرد: هدف‌گذاری جشنواره‌های سینمایی به سمت مباحث کلام وحی از جمله راهکارهای اعتلای سینمای قرآنی است.

وی اظهار کرد: همانطور که گفته شد دغدغه اصلی سینماگران دغدغه گیشه، مسائل مالی و جشنواره‌هاست ودر جشنواره‌ها نیز کمتر به مسائل قرآنی پرداخته می‌شود؛ لذا باید تحول اساسی صورت بگیرد که این امر نیز وابسته به مباحث مدیریتی و دست‌اندکارانی است که این جشنواره‌ها را هدف‌گذاری می‌کنند.

احمدی با اشاره به اینکه از سوی دیگر اعتلای سینمای قرآنی نیازمند تأمین اعتبارات است، افزود: سالانه سینمای هالیوود هزینه‌های هنگفتی را به تولید سریال‌ها و فیلم‌ها اختصاص می‌دهند؛ لیکن این امر باید در کشور ما نیز این اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: کسی که می‌خواهد وارد عرصه سینمای قرآنی بشود نباید دغدغه مالی، تحقیق، منابع انسانی، حقوق و دستمزد بازیگران، عوامل پشت صحنه، امکانات و تجهیزات را داشته باشد تا با طیب خاطر وارداین عرصه شود.

احمدی تأکید کرد: از این‌رو باید یک سازمان به‌طور جدی حمایت خویش را ابلاغ کند و از حضور افراد نخبه تأثیرگذار و مجرب در حوزه سینما بهره ببرد تا تولیدات فاخر و ارزشمند داشته باشد.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: قرآن سرشار از داستان‌های جذاب، انسان‌ساز و عبرت‌انگیز برای تمام فصول زندگی انسان‌هاست؛ ولی متأسفانه این موضوع مورد غفلت سینماگران واقع شده است؛ بنابراین باید با مدیریت صحیح این جذابیت‌ها را به منصه ظهور رساند.

captcha