شوراهای شهری و روستایی از برکات ماندگار انقلاب اسلامی است
کد خبر: 3562179
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
رحمانی فضلی:

شوراهای شهری و روستایی از برکات ماندگار انقلاب اسلامی است

گروه اجتماعی: وزیرکشور با اشاره به نقش شوراهای شهری و روستایی در کمک به دولت گفت: قبل از انقلاب مردم در تعیین سرنوشت و تصمیمات محل زندگی خود جایگاهی نداشتند اما به برکت انقلاب این شوراها تشکیل و ماندگار شد تا مردم خود، تصمیم گیرنده باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، پنجشنبه،  23 دی‌ماه در نشست شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان مرکزی که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، تشکیل این شورا‌ها را از برکات انقلاب خواند و تصریح کرد: این جلسه نماد مشارکت،  بلوغ، رشد و اراده ملت برای اداره امور خودشان است.
وی اظهار کرد: وقتی سرنوشت ملت ایران در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که ملت در هیچ یک از صحنه‌ها در سرنوشت خود دخیل نبودند اما پس از پیروزی انقلالب این اجازه به مردم داده شد تا در تعیین سرنوشت خود مداخله داشته باشند.
رحمانی فضلی از فعالیت 36 هزار دهیاری خبر داد و گفت: تربیت این تعداد نفر در بحث مدیریتی کار ساده‌ای نیست،  دهیاران همه با اشراف کامل در مورد مشکلات صحبت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چون به طور مستقیم با مسائل درگیر هستند. دهیاران از بطن روستا توسط اهالی همان روستا انتخاب می‌شوند بنابراین سرمایه انقلاب هستند و می‌توانند مشکلات روستا را به خوبی انعکاس دهند.
وزیر کشور از فعالیت خوب دهیاران ابراز خرسندی کرد و افزود: علی رغم هزینه محدود اختصاص یافته به آنها، نحوه مدیریتی دهیاران بسیار رضایت بخش توصیف است، خدمات ارائه شده توسط دهیاران قابل مقایسه با هزینه دریافتی نیست که این امر حاکی از روح بلند و عرق آنان نسبت به محل زندگی ایشان دارد.
وی با بیان اینکه برای پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر روستاها نیاز به اندوخته کردن تجربه و انتقال آن به نوجوانان و جوانان روستایی داریم، ابراز کرد: جوانان روستایی برای پویایی محل سکونت خود باید تلاش کنند و برای عمران تصمیم گیرنده باشند، وجود کارآفرین در روستاها قوت قلبی است که ما را در رسیدن به اهداف خود امیدوارتر می‌کند.
رحمانی فضلی در ادامه عملکرد شوراهای شهری را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: سال 96 انتخابات شوراها را در پیش داریم اعضای شورا ثروتی برای ما محسوب می‌شوند که این ثروت را با هیچ چیز دیگری نمی‌توان عوض کرد آثار فعالیت شوراها سرمایه اجتماعی  است که اثرش در جامعه مشخص می‌شود.
وزیر کشور در ادامه سخنان خود درباره جدی بودن تهدیدات دشمن و محافظت در برابر فتنه تأکید کرد و گفت: بدون شک آنچه ما را در برابر تهدیدهای دشمن مصون نگه می‌دارد در درجه اول خداوند و در درجه دوم انرژی مردم است، مردم با اراده و خواست خودشان از انقلاب، آرمان‌های امام و رهبری با قدرت دفاع می‌کنند و این امر مهم را با هیچ محاسبه اقتصادی نمی‌توانیم مقایسه کنیم.
وی با بیان اینکه اهمیت تقویت شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یکی از برنامه‌های ماست، اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم شکوفایی و پویایی کشور به دست این عزیزان است تقویت زیر ساخت‌های مربوط به این حوزه‌ها یکی از سیاست‌های مهم دولت است.
رحمانی فضلی تصریح کرد: عملکرد شوراها حاکی از این است که پتانسیل مهارت، ورزیدگی بالایی در این حوزه برای تصمیم گیری و تصمیم سازی وجود دارد که این ثروت عظیم با هیچ ابزاری قابل قیاس نیست و آثار آن در حوزه اعتماد عمومی کاملاً محسوس است.
وزیر کشور عنوان کرد: بدون تردید برخورداری از اعتماد و سرمایه اجتماعی نبض حیات و ماندگاری کشورهاست، حفاظت در برابر تهدیدها و پایداری در برابر هجمه و توطئه دشمن با اتحاد و تکیه بر سرمایه مردمی و برخوردار بودن از وجود رهبری فرزانه محقق شده است.
وی از تشکیل کمیسیون کلان شهرها خبر داد و گفت: در این کمیسیون پیشنهادها و مطالعات شهرداری‌ها و شوراها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به عنوان لایحه به دولت عرضه می‌شود.قریب به دو سال و نیم از تشکیل کمیسیون کلان شهرها می‌گذرد و تاکنون تصمیم‌های خوبی اتخاذ شده که به طور مثال می‌توان به لایحه مدیریت جامع شهری اشاره کرد.
رحمانی فضلی با ابراز رضایتمندی از ظرفیت ایجاد شده در شهرداری‌ها اظهار کرد: ما باید به پتانسیل مردم، شوراها و شهرداری‌ها اعتماد کنیم، مطالعه دقیق این دو حوزه وزارت کشور را در پویایی کمک می‌کند در حال حاضر لایحه مدیریت شهری مورد بررسی قرار دارد که بررسی این برنامه در واگذاری بخشی از وظایف دستگاه‌های مختلف به شهرداری‌ها تعریف شده است.
وی با بیان اینکه مردم باید به به شوراها در نحوه مدیریت اعتماد کنند گفت: هرچه ارتباط شورا با مردم قوی‌تر باشد و قدرت پاسخگویی به آنان بیشتر شود شاهد اعتماد بیشتر مردم و مشارکت آنها در برنامه‌های شورا خواهیم بود.خوشبختانه تلاش شده تا دهیاری‌ها حالت خودکفایی به خود بگیرند و از نظر بودجه عمومی، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض حمایت شوند.
وزیر کشور تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری‌ها وابسته به درآمد ناشی از ساخت و ساز هستند، این وابستگی سبب شده تا گاهی مواقع اصول شهرسازی و قوانین حاکم بر فضای زیست شهری به نفع ایجاد درآمد مورد اجحاف قرار گیرد.اراده دولت در واگذاری کار به مردم، از بین بردن تبعیض، نابرابری و ایجاد تعادل در بخش‌های مختلف کشور است، ما برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خود را کرده و خواهیم کرد.
رحمانی فضلی از نامگذاری سال آینده به نام روستاها خبر داد و گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای سال آینده رقمی بالغ بر 6 میلیارد تومان است که در قالب اعتبارات برای ارائه خدمات اقتصادی روستاها در کنار سایر اعتبارات جاری پیشنهاد شده است.امروز خیرین نیک اندیش در حوزه‌های مختلف بهزیستی، بهداشت و درمان، آموزش‌وپرورش و.... با قدرت خودنمایی می‌کنند،  خیرین مشارکت بسیار خوبی در عرصه‌های مختلف دارند با استفاده از ظرفیت آنها در حوزه توسعه شهری قطعا می‌توانیم خدمات بسیار بهتری را جهت رفاه حال عموم مردم به ویژه قشر کم درآمد ارائه دهیم.
captcha