عدم تخصیص سهم تولید از یارانه‌ها خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3662143
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

عدم تخصیص سهم تولید از یارانه‌ها خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصادی: نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: وقتی قانون یارانه‌ها در مجلس تصویب شد قرار بود 30 درصد از این مبلغ به بخش تولید اختصاص یابد ولی متاسفانه این رقم تخصیص نیافت هزینه نکردن در بخش تولید و تمرکز بر مصرف‌های غیر ضروری خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، در نشست بررسی بودجه سال 97 که امروز، 20 آبان در استانداری برگزار شد، گفت: وضعیت بودجه‌های عمرانی در سال‌های 96 تا 97 شرایط مطلوبی ندارد، سیاست‌ها و راهبردهای حکیمانه‌ باید در این زمینه اتخاذ شود.
وی ادامه داد: اعتبارات قطره چکانی، جوابگوی هزینه‌های کلان نیست؛ لذا طرح‌هایی که با تخصیص اعتبار می‌توانیم شاهد بهره‌برداری آن باشیم باید در اولویت بودجه 97 قرار گیرد. اینکه تمام طرح‌ها و پروژه‌ها را همزمان دنبال کنیم انتظار بجایی نیست و جدا از اتلاف وقت و انرژی، پروژه‌های اولویت دار را به تعویق می‌اندازد.
آیت‌الله دری نجف آبادی تصریح کرد: مساله آب یکی از اولویت‌های مهم استان است و باید تلاش شود منابع آبی بیشتری به استان اختصاص یابد. در بحث آب حتی یک قطره هم برای استان مهم است.  شیوه آبیاری محصولات کشاورزی در استان فاجعه است و نباید اجازه داد به این راحتی منابع آبی هدر رود. آبیاری قطره‌ای باید جایگزین آبیاری بارانی شود، آبیاری بارانی در تمام کشورهای جهان به دلیل هدر رفت 40 درصد منابع آبی منسوخ شده اما متاسفانه این روش، در کشور ما به عنوان روش نوین آبیاری در حال جا افتادن است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه سال آینده با کاهش 30 هزار میلیارد تومانی در بحث اعتبارات عمرانی مواجه هستیم، گفت: نباید دیدگاه ما متکی به درآمدهای نفتی باشد، با شیطنت‌های آمریکا و هم دستانش، شاهد کاهش قیمت نفت خواهیم بود و علاوه بر آن صادرات کشور طی شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است به همین لحاظ باید این مشکل از طریق یارانه‌ها برطرف شود.
وی ادامه داد: دولت سالانه مبلغی بالغ بر 43 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه به مردم اختصاص می‌دهد،13 هزار میلیارد تومان این مبلغ باید بین قشر آسیب پذیر توزیع و مابقی در بخش تولید هزینه شود. وقتی قانون یارانه‌ها در مجلس تصویب شد قرار بود 30 درصد از این مبلغ به بخش تولید اختصاص یابد ولی متاسفانه این رقم تخصیص نیافت و به همین دلیل دولت در این بخش با مشکلات جدی مواجه است.
آیت‌الله دری نجف آبادی افزود: هزینه نکردن در تولید و و تمرکز بر مصرف‌های غیر ضروری خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، منابع ملی و... است. به هیچ وجه مسئولین برای رفع این کاستی‌ها در بودجه نباید به فکر افزایش مالیات افزوده باشند زیرا با این کار هزینه‌های تولید بالا می‌رود و توان رقابت با کشورهای خارجی از تولید کننده داخلی گرفته می‌شود. در واقع وقتی هزینه تولید بالا رود شاهد باز شدن دروازه‌های کالای وارداتی از طریق قاچاق و قانونی خواهیم بود.
امام جمعه اراک ادامه داد: در حوزه راه و شهرسازی باید اولویت بر مسیرهایی باشد که استان را به شبکه ملی وصل می‌کند، راه‌های روستایی و داخلی استان باید بر اساس طرح مطالعاتی صحیح از سوی راه و شهرسازی بهسازی و تأسیس شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در پایان بیان کرد: توسعه روستاها باید یکی از اولویت‌های مهم استان باشد، با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای احیای روستاها، این امر باید هر چه زودتر محقق شود. شرکت‌های دانش بنیان و توسعه علمی یکی از محورهای مهم است که در برنامه توسعه ششم به طور جدی به آن پرداخته شده که در این خصوص نباید فقط از دولت انتظار داشت، بلکه صنایع باید سهم خود را در این زمینه ایفا کنند صنایع استان به جای حیف و میل کردن بودجه برای کارهای تبلیغاتی خود، اعتبارات را در راه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه علمی هزینه کنند.
captcha