ضرورت برنامه‌ریزی، اجرا و فرهنگ‌سازی در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها
کد خبر: 3767397
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

ضرورت برنامه‌ریزی، اجرا و فرهنگ‌سازی در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها

گروه فرهنگی - سرپرست جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی گفت: بحث برنامه‌ریزی‌، اجرا و فرهنگ‌سازی در ارتباط با این سند همواره مورد تاکید است که باید دانشگاه آزاد، جهاد‌دانشگاهی‌ و مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و مراکز آموزش عالی در اجرای سند همکاری را داشته باشند، به طوری که ظرف مدت 6 ماه سیاست‌های اجرایی سند را برای مراکز آموزشی انجام دهند.

ضرورت برنامه‌ریزی، اجرا و فرهنگ‌سازی در اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسعود شهرجردی، سرپرست جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی در جلسه‌ای که صبح سه‌شنبه 6 آذرماه در ‌دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی برگزار شد، با اشاره به موضوع سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها اظهار کرد: مصوبه ‌این سند در شورای انقلاب فرهنگی سال 92 اتفاق افتاده و در آن وزارت‌خانه‌های ‌علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، جهاد‌دانشگاهی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی اجرای آن شده و تشکیلاتی تحت عنوان شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در این سند در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها‌ یک نظام دیده شده است‌، نظامی که چشم‌اندازهایی نیز برای آن تعریف شده است.
سرپرست جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی‌ افزود: در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، چشم‌انداز فرهنگی – تربیتی ‌که 21 راهبرد و 132 اقدام برای آن تعریف شده است که کاملا عملیاتی است، برای چشم‌انداز آموزشی‌ که 17 راهبرد و 114 اقدام‌، چشم‌انداز پژوهش و فناوری 11 راهبرد و 71 اقدام و چشم‌انداز مدیریتی 7 راهبرد و 33 اقدام تعریف شده است.
شهرجردی گفت: در فصل پایانی این سند چارچوب‌های نهایی و نظام اجرایی برای اجرایی شدن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بود و بحث ‌سیاست‌گزاری، نظارت و ارزیابی در سطح کلان نیز بیان شده است که تکلیف این موضوع‌ را بر عهده شورای انقلاب فرهنگی قرار داده است.
وی بیان کرد: برنامه‌ریزی و نظام اجرایی فرابخشی سند بر عهده شورای‌ اسلامی شدن دانشگاه‌ها قرار گرفته است به طوری که‌ این شورا با فعالیت خاص خود تشکیل شده است.
سرپرست جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی افزود: بحث برنامه‌ریزی‌، اجرا و فرهنگ‌سازی در ارتباط با این سند همواره مورد تاکید است که باید دانشگاه آزاد، جهاد‌دانشگاهی‌ و مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و مراکز آموزش عالی در اجرای سند همکاری را داشته باشند، به طوری که ظرف مدت 6 ماه سیاست‌های اجرایی سند را برای مراکز آموزشی انجام دهند، همچنین در چارچوب نهایی این سند بیان شده است که تمامی دانشگاه‌ها پیگیری این سند را مد‌نظر قرار دهند.
وی گفت: در فصل آخر این سند به بحث ساختارها اشاره شده است اما، این ساختارها در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دیده نشده است و تکلیف را بر عهده شورای اسلامی‌ دانشگاه‌ها قرار داده است، پیرو این موضوع به منظور پیاده‌سازی این سند در مجموعه دانشگاه‌های استان دو پیشنهاد ارائه نمودیم.
سرپرست جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی افزود‌: تشکیل ستاد اجرا و پیشگیری‌ در سطح‌ استان به منظور پایش‌، نظارت‌، اجرای راهبردها و اقداماتی که در سند مد‌نظر است و همچنین تشکیل کمیته‌ای در سطح هر یک از دانشگاه‌ها تحت عنوان «کمیته گسترش و تعمیق سند» که بتواند به عنوان یک نهاد اجرایی و پیشگیری در استان باشد‌، از جمله این پیشنهادها به شمار می‌رود.
شهرجردی ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با رفع خلایی که در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها موجود است با کمک مجموعه دانشگاهی و نهادهای ذی‌ربط این سند را پیاده‌سازی و اجرایی کنیم.
حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم‌، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی ‌نیز بیان کرد: بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها از دوسال پیش ازسوی‌ وزارت‌خانه به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد و دانشگاه‌ها موظف شدند تا پایان سال گزارشی در این راستا ارائه دهند و با توجه به مشکلاتی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند این مهم اجرایی نشد.
وی ادامه داد: در گام اول‌ اگر روسای دانشگاه‌های استان و معاونین فرهنگی آن‌ها سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را‌ باور کنند معاون فرهنگی می‌تواند با هماهنگی با شورای فرهنگی یکی از راهکارها را اجرا کند‌ ولی مادامی که این باور ایجاد نشود‌ به نتیجه‌ای نمی‌رسیم لذا باید‌ کاری انجام دهیم تا هم این باور ایجاد‌ شود و به دنبال آن انگیزه‌‌هایی در استان ایجاد کند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی افزود: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوعی برای اعتلای علمی و فرهنگی دانشگاه‌های استان به شمار می‌رود.
انتهای پیام

captcha