به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد رفیعی رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی، امروز، 29 آذر در همایش استانی تجلیل از پژوهندگان، پژوهشگران و مؤلفان که در کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی(ره) اراک برگزار شد گفت: آموزش و پرورش رَستنگاه پژوهش بوده و پژوهشهای مهم دوران جوانی از همان دوران کودکی و نوجوانی مدارس آغاز میشود.
وی بیان کرد: پارک علم و فناوری مکان تبلور اندیشههای نویی است که به نوآوری و فناوری نزدیک میشود لذا افرادی که ایده جدید داشته و در زمره مبتکران و خلاقان محسوب میشوند موارد مورد نظر را با پارک علم و فناوری مطرح کنند. این مرکز همواره به دنبال پرورش ایدهها و رساندن ایدهها به مفهوم تجاریسازی است.
رفیعی بیان کرد: در انتهای هر علم جامعی پرداختن به مفهوم امید به زندگی است، همه تلاشهای یک کشور برای بهتر شدن افزایش طول عمر مردم است، پیشرفت سلامت در جمهوری اسلامی در سه دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.
وی با بیان اینکه در حالحاضر در زمانی زندگی میکنیم که شاهد تحولات و تغییرات بسیار جدی در ابعاد مختلف پزشکی، اجتماعی، فرهنگی و .. هستیم، تصریح کرد: جامعه ما تغییرپذیری جدی در همه پارامترها دارد، به طور مثال صدمات جادهای به رتبه چهارم رسیده است و مفاهیم دیگری که هر کدام در جای خود میتواند موارد تأمل برانگیزی باشد.
رفیعی ابراز کرد: زمان در حال تغییر دادن پارامترها و ابعاد مختلف زندگی است، در مفاهیم توسعه پایدار باید حرکت کرد چراکه در این زمینه نسبت به برخی کشورها وضعیت خوبی داریم. در مفاهیم رشد جمعیت نیز باید به مواردی همچون امید به زندگی پرداخت خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی به این موارد پرداخته شده اما برای رسیدن به نقطه ایده آل باید بر تلاش خود بیفزاییم.
این مقام مسئول گفت: بیشترین پیشرفت کشور در حوزه کاهش فقر و گرسنگی، افزایش سطح سلامت، آموزش همگانی، دسترسی به آب آشامیدنی، کاهش نابرابری، تقویت مشارکتها، پیشرفتهای علمی، حضور بانوان در عرصه اجتماعی و ... بوده است. پیشرفتهایی همچون دسترسی به انرژیهای پاک، عدم دسترسی به شغل شرافتمندانه، ناکافی بودن نوآوری صنعتی و ایجاد زیرساختها در کشور ناکافی بوده است.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی با تولید 25 هزار و 500 مقاله بسیار معتبر علمی که مدیون شهدای هستهای و علمی هستیم در جایگاه پانزدهم قرار دارد. ایران توانست 10 سال زودتر از افقی که به عنوان چشمانداز 1404 بود به این جایگاه برسد که بسیار ارزشمند است.
رفیعی گفت: 57 کشور به عنوان کشورهای جهان اسلام تعریف میشوند که نزدیک یک و هفت دهم میلیارد جمعیت دارند و جمهوری اسلامی با 22 درصد تولید علم رتبه اول را به خود اختصاص میدهد. پس از ایران ترکیه با 16 درصد و عربستان 8 درصد رتبههای بعدی را دارا هستند که این نشان می دهد که حرکت ما بسیار جدی و رو به جلوست.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: علاقه جوانان به علوم شیمی و ... نشان از این دارد که تحقیقات در راستای کاربردی کردن علم پیش میرود. برونداد علوم حاکی است علم در زمینههای مختلف در جهت درست در حال پیشرفت است، در علوم همچون نانوتکنولوژی ایران در سال 2018 به رتبه چهارم پس از چین، امریکا و هند رسیده است. در حوزه ثبت اخنراع بینالمللی نیز ایران در رتبه شانزدهم قرار دارد که از رشد خوبی برخوردار بوده که این افزایش رشد ادامه دارد.
به گزارش ایکنا؛ احمد حسینی، سرپرست معاونت پژوهش، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی هم در این جلسه گفت: ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش بر کسی پوشیده نیست زیرا فکرهای نو حاصل پژوهشها هستند.
وی ادامه داد: پژوهش حلقه اولیه توسعه کشورها هستند، توسعه اقتصادی حلقه آخر توسعه بوده و اتصال حلقه اول با سوم توسط مدیریتهای مختلف ایجاد میشود. باید در کشوری در مقطع زمانی توسعه علمی، تازههای علمی نتایج حاصل از پژوهش به ماکزیموم برسد تا حالا تازههای علمی خود را در توسعه علمی و فناوری نشان دهند و توسعه علمی به توسعه اقتصادی و همهجانبه کشوری تبدیل شود.
حسینی اضافه کرد: تکنولوژی دارای تعریف به کارگیری علم در عمل و صنعت است، باید تلاش شود حلقه اولیه که در کشور درست شکل گرفته است به توسعه تکنولوژی و فناوری تبدیل و در نهایت به توسعه اقتصادی پایدار تبدیل شود. این امر نیاز به مدیریت، ارتباط آموزش و پرورش با دانشگاه و دانشگاه با صنعت است.
وی گفت: ما باید دانشآموزانی را تربیت کنیم که شهروندان موفق چند سال آینده را تربیت کنند، پس لازم است حلقههای اولیه پژوهش را در مدارس شکل دهیم و دانشآموزان را در مدارس و خانواده با تفکر پژوهشی آشنا کنیم. توقع ما از پژوهشهای دانشآموزی ومعلمی توسعه تفکر پژوهشی است.
حسینی بیان کرد: هدف این است دانشآموز با پژوهش در مقطع دبستان و متوسطه اول آشنا شده و در متوسطه دوم دستورزی پژوهشی اتفاق افتد. دانشآموز باید فرا بگیرد چطور در عرصه پژوهشی ورود پیدا کرده و از بین مطالب پژوهشی هراس نداشته باشد.
وی ادامه داد: برای اشاعه فرهنگ پژوهش قدم اول توسط وزارت آموزش و پرورش برداشته شده است، محتوای کتب درسی ما تغییر پیدا کرده است، اگر خوب بررسی کنیم متوجه میشویم رویکرد پژوهشمحوری در همه کتب وجود دارد و باید دانشآموزان را در همین راستا هدایت کنیم.
حسینی تصریح کرد: در مقطع متوسطه اول جشنواره نوجوان خوارزمی در 6 محور برگزار میشود، در متوسطه دوم جشنواره جوان خوارزمی برگزار میشود. در این جشنواره علاوه بر تعمیق تفکر پژوهشی دستورزی پژوهشی نیز اتفاق افتاده و همین عامل بعث توسعه علم و حل مشکلات علمی کشور میشود.
وی افزود: در آموزش و پرورش بحثهای پژوهشی تنها به این هفته خلاصه نمیشود و همواره در تمام کلاسهای درسی وجود دارد. همکاران خوب ما در فرایند اقدامپژوهی، بسترسازی پژوهش و پژوهشگاه مطالعاتی ورود پیدا کردند.
یادآور میشود؛ در پایان مراسم از اقدامپژوهان نمونه، پژوهشگران و مؤلفان برتر تجلیل شد.
انتهای پیام