طرح جامع مرمت بازار اراک تدوین می‌شود
کد خبر: 3774856
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

طرح جامع مرمت بازار اراک تدوین می‌شود

گروه فرهنگی - مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: برای نخستین‌بار نقشه‌برداری کامل بازار اراک در حال انجام است و پس از اطلاع از وضعیت موجود، طرح جامع مرمت و احیا تمام نقاط این مجموعه تدوین می‌شود.

طرح جامع مرمت بازار اراک تهیه می‌شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، امروز یکشنبه 2 دی ماه در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه 14 هکتاری بازار تاریخی اراک به واسطه عظمت ساختاری و شکوه تاریخی، برنامه‌ای اساسی و جامع را برای مرمت و احیا می‌طلبد زیرا نمی‌توان با برنامه‌های منفرد و مقطعی، امیدی به حفظ اصولی این مجموعه داشت.
ایزدی افزود: هرگونه اظهار‌نظری در خصوص مرمت و احیا بازار بدون اطلاع از وضعیت موجود، کمبودها، موانع و از همه مهم‌تر نقشه مجموعه، شعاری بیش نیست چراکه در خصوص وضعیت و شرایطی اظهار نظر کرده‌ایم و یا اقدامات اجرایی صورت داده‌ایم که اساسا نسبت به آن کم اطلاعیم. بازار محل آزمون و خطا نیست زیرا نه توان خطاهای اجرایی را دارد و نه شرایط کم توجهی.
وی در ادامه با اشاره به پیشرفت 70 درصدی نقشه‌برداری بازار گفت: پیش‌بینی ما این است که تا اواسط بهمن‌ماه نقشه‌برداری این مجموعه به پایان برسد تا اولین نقشه به‌روز و با مشخصات کامل بازار تهیه شود. همچنین پوشش بام بازار با کلیه عوارض و به ویژه شیب‌بندی‌ها در این نقشه‌برداری تعیین و مشخص می‌شود.
ایزدی اظهار داشت: برداشت فنی از تمام تزئینات، بستر‌های معماری و الحاقات بازار نیز در این طرح دیده شده از این‌رو می‌توان امید داشت برنامه‌‌ای که پس از این طرح تدوین می‌شود، برنامه‌‌ای همه‌گیر، هدفمند و اجرایی خواهد بود.
وی در پایان گفت: پیش‌نیاز این برنامه در دست تهیه، باور عمومی کلیه دستگاه‌ها و مسئولان دخیل در بازار است که می‌تواند امیدبخش مرمت و احیاء این مجموعه باشد زیرا اگر این باور عمومی وجود نداشته باشد نمی‌توان مجموعه کم‌نظیر بازار را مرمت اصولی کرد.
انتهای پیام

captcha