تولید گندم استان مرکزی 50 درصد افزایش یافت
کد خبر: 3779587
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

تولید گندم استان مرکزی 50 درصد افزایش یافت

گروه اجتماعی - مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: به همت کشاورزان استان مرکزی تولید گندم سال گذشته با افزایش بیش از 50 درصدی به رقمی بالغ بر 320 هزار تن رسیده است و کیفیت گندم تولید شده سال جاری نیز با کمتر از یک دهم سِن‌زدگی، استان را به عنوان برترین استان در حوزه کیفیت تولید معرفی کرد.

تولید گندم استان مرکزی 50 درصد افزایش یافت

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مجید آنجفی مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی، امروز، 18دی در همایش استانی شورای زکات که با حضور آیت‌الله تقوی، نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهادکشاورزی، آقازاده استاندار مرکزی، آیت‌الله دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان، مدیران و اعضای شورای زکات استان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد گفت: بخش کشاورزی متولی تأمین امنیت غذایی کشور است، در شرایط حساس فعلی که در جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم وظیفه و تکلیف بخش کشاورزی و جهاد کشاورزی سنگین‌تر است.
وی تصریح کرد: در استان مرکزی سالانه بیش از سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود و در برخی محصولات استان در سطح کشور سرآمد است. استان در تولید ماهیان زینتی، انواع گل‌های زینتی، انواع غلات، محصولات دامی و پروتئینی سرآمد است، در محصولات دامی بیشتر از 50 درصد تولیدات استان مازاد است که به استان‌های دیگر و کشورهای دیگر صادر می‌شود.
آنجفی استان مرکزی را یکی از 10 استان برتر کشور در حوزه توانمندی بخش کشاورزی نام برد و افزود: برگزاری همایش شورای زکات به احیای هرچه بیشتر فریضه زکات می‌انجامد. به همت کشاورزان استان تولید گندم سال گذشته با افزایش بیش از 50 درصدی به رقمی بالغ بر 320 هزار تن رسیده است و کیفیت گندم تولید شده سال جاری نیز با کمتر از یک دهم سِن‌زدگی استان را به عنوان برترین استان در حوزه کیفیت تولید معرفی کرد.
وی با بیان اینکه رونق در تولید منتج به احیا و توسعه فرهنگ زکات می‌شود، تصریح کرد: کاهش 30 درصدی بارش و افزایش 50 درصدی تولید نشان از همت و توجه کشاورزان و جهادگران به مسأله تولیدات کشاورزی دارد. به لحاظ تکنیک و تکنولوژی 17 رقم جدید گندم در طول سال‌های گذشته توسط استان مرکزی معرفی شد که حکایت از زحمات محققین دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته 140 اکیپ گیاه‌پزشکی روی مبارزه با سِن گندم تحقیق کردند، تولید جو سال گذشته استان 170هزار تن است. در تولید انگور نیز استان یکی از 10 استان اول کشور است. تولید 20 هزار تن کشمکش سهم استان در سال گذشته است، همچنین 140هزار تن انگور در استان تولید شد، آبیاری قطره‌ای و داربستی کردن باغات انگور در راستای افزایش تولیدات این میوه انجام می‌شود.
وی در خصوص تولیدات دامی به کسب رتبه سوم کشور در تولید گوشت قرمز در این بخش اشاره کرد و افزود: با ورود سرمایه‌گذار در دو شهرستان ساوه و زرندیه با سه واحد تولیدی بیش از 35 هزار رأس دام مولد شیری ظرفیت تولیدات استان در این حوزه را افزایش می‌دهد.
آنجفی در پایان در تشریح اقدامات بخش کشاورزی در حوزه آب گفت: خوشبختانه 63 هزار هکتار از اراضی زراعی استان تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین قرار گرفته است، به واسطه روش جدید و فرایند پیشنهادی استان مرکزی امروز دبیرخانه ملی آبیاری تحت فشار است که در این فرایند استان مرکزی به عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین شناخته شده است.
یادآور می‌شود؛ در پایان همایش از 12 نفر از عاملین، مبلیغن، کشاورزان و زکات پردازان تجلیل شد.
انتهای پیام

captcha