تدوین اولین تقویم گردشگری جامع استان مرکزی
کد خبر: 3783157
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

تدوین اولین تقویم گردشگری جامع استان مرکزی

گروه فرهنگی - مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار تقویم گردشگری جامع استان مرکزی مشتمل بر روزهای معین شده آیین و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره‌ها و روزهای خاص با هدف معرفی ایام و همچنین برگزاری مراسم برای تعدادی از آن‌ها در حال تدوین است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی علیرضا ایزدی مدیرکل این سازمان گفت: در صنعت به روز گردشگری دنیا، برند‌سازی در کنار تبلیغات دو بال توسعه گردشگری هستند که متأسفانه در هیچ‌کدام از این دو موضوع ورود موفقی نداشته‌ایم. این در حالی است که شاهد هستیم کشورهایی دارای جاذبه‌های اندک، تاریخ کوتاه و تمدن کم‌اثر در طول تاریخ توانسته‌اند با این دو بال، آسمان اقتصاد گردشگری را بپیمایند و در حقیقت کشورهای دیگر را در سایه بلند‌پروازی‌های خود قرار دهند.
ایزدی افزود: در ایران نیز استان‌هایی که توانسته‌اند نقاط طلایی برند گردشگری را به خود اختصاص دهند بیشترین بهره را از گردشگران خارجی و به خصوص داخلی برده‌اند اما متاسفانه در این مورد ناموفق بوده‌ایم و در مسیری تکراری و غیرخلاقانه حرکت کرده‌ایم.
وی گفت: حرکت در مسیر توسعه گردشگری، پیش درآمدهایی را می‌طلبد که قسمتی از آن‌ها مانند تاریخ، جاذبه‌های کم‌نظیر و فرهنگ غنی در استان موجود است. گام دوم ارائه زیرساخت‌هاست که در این مقوله گرچه کمبودهای آزار‌دهنده‌ای وجود دارد اما به هر صورت تا حدود قابل قبولی تامین‌کننده نیازهای آغاز راه هستند. اما در دو مقوله اساسی برند‌سازی و تبلیغات نه تنها موفق نبوده‌ایم بلکه خرابی‌هایی را نیز به بار آورده‌ایم.
ایزدی در ادامه با اشاره به ضد تبلیغ در حوزه مفاخر و مشاهیر استان گفت: سال‌ها شعار دادیم که این استان زادگاه و خاستگاه مفاخر ایران زمین است اما برای این مهم نه تنها برنامه هدف‌دار ارائه ندادیم بلکه با تکرار این شعار، گردش‌گرانی را به استان جذب کردیم که در سفره میزبان هیچ ندیدند. اکنون در دوره‌ای قرار نداریم که قاشق خالی در دهان گردشگران بگذاریم و متوقع باشیم به توسعه گردشگری برسیم، باید برای هر تبلیغ، شعار و یا ایده‌ای، یک برنامه هدفمند داشته باشیم و طبق مسیر مشخص شده حرکت کنیم، اصرار بی‌برنامه بر موضوع مفاخر متاسفانه در حال تبدیل شدن به یک ضد تبلیغ است؛ چراکه صرف این موضوع که فلان شهر و یا روستا زادگاه یک فخر تاریخ ایران است، برای یک هدف گردشگری مکفی نیست بلکه می‌بایست خوراک فکری مناسبت و داده‌های اغنایی را به گردشگران ارائه دهیم تا در نهایت از حضور در آن جامعه احساس رضایت کند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: تدوین تقویم گردشگری استان یکی از اقدامات کوچک اما مهم در حوزه برند‌سازی است و در حقیقت به یک برنامه تبدیل می‌شود که در صورت شاکله استوار، می‌تواند به یک برنامه استانی برای تمام دستگاه‌ها بدل شود.
وی در پایان تصریح کرد: این اقدام که برای نخستین بار با چنین کیفیتی در حال تهیه است در هر ماه، روزهایی را مشخص می‌کند که می‌بایست در آن روزها برنامه‌هایی را ارائه داد تا بتوان گام در راه برند‌سازی گذاشت. در حال حاضر 50 روز در این تقویم مشخص شده که امکان کم و یا بیشتر شدن را دارد، این روزها مشتمل بر آیین و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره‌ها و روزهای خاص با هدف معرفی ایام و همچنین برگزاری مراسم برای تعدادی از آن این ایام است.
انتهای پیام

captcha