ثبت ۸۵۷ اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی از دستاوردهای انقلاب است
کد خبر: 3786677
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

ثبت ۸۵۷ اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی از دستاوردهای انقلاب است

گروه فرهنگی ــ مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تعداد ۸۵۷ اثر ثبتی استان مرکزی بعد از انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است در حالی‌که پیش از انقلاب تنها ۷۳ اثر ثبت ملی شده بود.

علیرضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی گفت: تعداد 857 اثر ثبتی استان مرکزی بعد از انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است در حالی‌که پیش از انقلاب تنها ۷۳ اثر ثبت ملی شده بود.
این مقام مسئول افزود: این آثار شامل آثارغیر‌منقول، ناملموس، طبیعی، منقول و مکان رویداد انقلاب اسلامی هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند تا در حقیقت از ریشه‌های تاریخی و فرهنگی این کشور حفاظت شود.
وی در ادامه گفت: آثار غیر‌منقول ثبت شده این استان تا سال ۵۷ تعداد ۷۳ مورد بوده که این آثار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به 804 مورد افزایش یافته است.
ایزدی تصریح کرد: آثار ناملموس 30 اثر، آثار طبیعی 15 اثر، آثار منقول 3 اثر و مکان رویدادهای انقلاب اسلامی 5 اثر ثبت ملی شده است که قبل از انقلاب هیچ گونه اثری از موارد مذکور در استان در فهرست آثار ملی نشده بود و در حقیقت این ثروت‌های مشترک در آستانه فراموشی و یا نابودی به سر می‌بردند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار کرد: آثار ناملموس آثاری هستند که به‌صورت ذهنی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و شامل آداب، رسوم، آیین‌ها، مراسم‌ و... و آثار غیرمنقول شامل بناها، تپه‌ها و محوطه‌ها هستند. آثار منقول نیز به اشیای فرهنگی تاریخی مانند صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش گفته می‌شود که نمونه‌ای ارزشمند از داشته‌های هنری استان به شمار می‌رود. آثار طبیعی نیز به‌صورت طبیعی وجود داشته و انسان در آن دخل و تصرفی نداشته است مانند در‌ختان کهنسال استان که مهم‌ترین آن‌ها به ثبت رسیده‌اند.
ایزدی در پایان گفت: مکان رویدادهای انقلاب اسلامی اماکنی مربوط به رویدادهای انقلاب اسلامی بهمن 57 است که شامل 5 مکان در استان مرکزی همچون خیابان دو شهید‌، خیابان شهید ادبجو و خیابان چهارسرباز است که در آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.
انتهای پیام

captcha