ثبت ۵ مکان مهم حوادث انقلاب اسلامی استان مرکزی در فهرست آثار ملی
کد خبر: 3789389
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

ثبت ۵ مکان مهم حوادث انقلاب اسلامی استان مرکزی در فهرست آثار ملی

گروه فرهنگی ــ معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۵ مکان مهم رویداد‌ها و حوادث انقلاب اسلامی در استان مرکزی در هشتمین شورای سیاست‌گذاری آثار سازمان میراث فرهنگی در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: 5 مکان مهم رویدادها و حوادث انقلاب اسلامی در استان مرکزی در هشتمین شورای سیاست‌گذاری آثار سازمان میراث فرهنگی در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است. این مکان‌ها شامل میدان شهدا، میدان انقلاب‌، خیابان شهید ادبجو، دانشگاه اراک و میدان عاشورای خمین می‌باشد که در هشتمین شورای سیاست‌گذاری آثار سازمان میراث فرهنگی در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است.
کریمی در ادامه گفت: میدان عاشورا در خمین(چاله نخل) در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی پیوسته ‌صحنه تظاهرات و راهپیمایی‌های مردم و درگیری بین مردم و مامورین رژیم بوده و چندین نفر از انقلابیون توسط ماموران شهید و مجروح شده‌اند.
وی افزود: میدان انقلاب در اراک از مکان‌های دیگر استان که به ثبت ملی رسیده است، این مکان شاهد تظاهرات قشرهای مختلف مردم بوده که هر چه پیروزی انقلاب نزدیک‌تر می‌شویم حضور مردم پررنگتر می‌شود و قطعنامه‌ها و بیانیه‌ها در این مکان قرائت می‌شده است.
کریمی در ادامه یادآور شد: میدان شهدا در اراک که همان میدان مرکزی و اصلی شهر بوده و باغ ملی نام داشته است به دلیل نزدیکی به بازار سرپوشیده محل داد و ستد و خرید و فروش مایحتاج مردم محسوب می‌شده است و به این دلیل کلیه حوادث و اتفاقات مهمی که سطح شهر رخ می‌داده است به نوعی به این میدان مرتبط بوده است.
این مقام مسئول گفت: خیابان شهید ادبجو در اراک، مکان دیگری که به ثبت ملی مکان رخداد رسیده است؛ در 26 آبان 57 درگیری‌های ماموران رژیم با شلیک به سمت مردم، نوجوان 12 ساله‌ای به نام سعید ادبجو در آن خیابان به شهادت رسیده است که فردای آن روز مردم با تظاهرات در خیابان‌ها نام آن خیابان را به شهید ادبجو تغییر نام دادند.
وی افزود: پنجمین مکان رخداد ثبت شده در استان، دانشگاه اراک(مدرسه عالی علوم) بود که از جمله مکان‌هایی بود که در مبارزات انقلابی علیه رژیم شاه در اراک نقش زیادی داشته است. با درگیری‌ها ما‌بین مامورین رژیم و دانشجویان دانشگاه اراک‌، تعداد زیادی از دانشجویان مجروح شدند و در بسیاری از مواقع راهپیمایی‌ها و تظاهرات که از نقاط مختلف شهر شروع شده بود به دانشگاه ختم می‌شد و مردم به دانشجویان داخل دانشگاه ملحق می‌شدند و پس از قرائت قطعنامه‌ها و اقامه نماز دانشگاه را ترک می‌کردند.
کریمی در پایان گفت: با ثبت این اماکن و معرفی مکان‌های مذکور به گردشگران به عنوان محل وقوع حوادث تاریخی در استان مرکزی، رویدادهای مهم انقلاب اسلامی را به آن‌ها معرفی می‌کنیم.
انتهای پیام

captcha