اولین جشنواره استانی «نوای کرامت» در اراک برگزار می‌شود
کد خبر: 3823414
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

اولین جشنواره استانی «نوای کرامت» در اراک برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از اجرای اولین جشنواره استانی چاوشی‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی رضوی(ع) تحت عنوان «نوای کرامت» در اراک خبر داد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، اولین جشنواره استانی چاوشی‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی رضوی(ع) تحت عنوان «نوای کرامت» در اراک برگزار می‌شود.

علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این رابطه گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در راستای تقویت، بازپیرایی و به‌روزرسانی هنر آیینی، سنتی و دیرینه «نقالی و پرده‌خوانی و چاوشی‌خوانی» از مجموعه برنامه‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و شب‌های فرهنگی رضوی(ع) استان مرکزی، اولین دوره جشنواره استانی چاوشی‌خوانی و پرده‌خوانی رضوی تحت عنوان «نوای کرامت» را همزمان با دهه کرامت و با پاسداشت مقام پیشکسوتان این عرصه زنده‌یادان استاد علی‌اکبر جوانبخت و استاد محمد آهنگرانی فراهانی برگزار می‌کند.

وی زنده نگه‌داشتن معارف ولایت و وقایع مربوط به ایام زندگانی با برکت امام رضا(ع) در اذهان مردم به ‌ویژه نسل جوان، استفاده از هنر اصیل و تأثیرگذار نقالی، پرده‌خوانی و چاوشی‌خوانی در تبیین و ترویج فرهنگ اسلامی و علوی(ع)، احیا و ترویج اشعار و متون ادبی ایرانی و اسلامی، بیان سیره عملی حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) درقالب این هنر، تقویت هنر چاوشی‌خوانی و پرده‌خوانی و نقالی و زمینه‌سازی مناسب برای پرورش چاوشی‌خوانان، پرده‌خوانان و نقالان جوان را از اهم اهداف جشنواره یاد شده بیان کرد.

حاج‌علی‌بیگی در تشریح موضوع جشنواره بیان کرد: پرداختن به مقام شامخ امام رضا(ع)، داستان زندگی و کرامات امام رضا(ع) با تأکید بر متون معتبر تاریخی و روایی، اشاعه سبک زندگی حضرت علی‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) در زمینه‌های مختلف و نقش هجرت ایشان در گسترش اسلام ناب محمدی(ص) از جمله موضوعات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: هنرمندان برای استفاده از نثر ولائی و بحر طویل در طومارها یا نقل‌هایی که آماده کرده‌اند، با توجه به ثبت تاریخ صحیح وقایع منطبق با اهداف جشنواره، می‌توانند از کتبی همچون عیون اخبارالرضا(ع) از ابن بابویه، مسند امام رضا(ع) از عزیزالله عطاردی، بحارالانوار علامه مجلسی و طب‌الرضا(ع) استفاده کنند.

حاج‌علی‌بیگی در تشریح شرایط شرکت در این طرح هم گفت: تمامی پرده‌خوانان، نقالان و چاوشی‌خوانان استان که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند می‌توانند با ارسال فیلم اثر خود مرتبط با موضوع و محورهای جشنواره در این رویداد شرکت کنند. هر هنرمند باید حداقل یک کار را آماده اجرا کند که در صورت پذیرش، در روز برگزاری جشنواره به اجرا گذاشته شود. هنرمندان باید فیلم اثر خود را همراه با مشخصات کامل و شماره تماس در قالب DVD به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند، به هر یک از آثار راه‌یافته به جشنواره در بخش چاوشی‌خوانی هدیه‌ای به مبلغ هفت میلیون ریال و در بخش نقالی و پرده‌خوانی مبلغ پنج میلیون ریال به عنوان کمک هزینه اهدا می‌شود، به آثار منتخب تندیس و لوح تقدیر حضور در جشنواره تقدیم می‌شود.

وی آخرین مهلت ارسال آثار را 15 تیر سال جاری اعلام کرد و افزود: اعلام نتایج بازبینی 17 تیرماه و برگزاری اختتامیه جشنواره 19 تیرماه است. جهت حضور پرده‌خوانان، نقالان برجسته و پیشکسوت کشور که از مفاخر استان مرکزی هستند در مراسم اختتامیه دعوت به عمل می‌آید.

حاج‌علی‌بیگی درخصوص ضوابط و مقررات هم گفت: هر اثر باید حداقل 15 دقیقه و حداکثر 20 دقیقه باشد، هر شرکت‌کننده در صورت پذیرفته شدن می‌بایست همان آثار ارسال شده به دبیرخانه که مورد بازبینی قرار گرفته را در اختتامیه جشنواره اجرا کند. دبیرخانه جشنواره به آثاری که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند ترتیب اثر نخواهد داد.

وی ارائه دو نسخه DVD اثر همراه با فایل pdf مشخصات کامل اجرا‌کننده، سوابق هنری شرکت‌کننده، یک قطعه عکس 4×3 را از جمله مدارک لازم جهت شرکت در جشنواره دانست و نشانی  دبیرخانه را اراک - فاز یک شهرک شهید بهشتی(ره) - اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی - معاونت فرهنگی و اموررسانه اعلام کرد و گفت: شرکت‌کنندگان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 33126058 تماس بگیرند.

انتهای پیام

captcha