دولت چتر حمایت خود را بر سر هنرمندان صنایع‌دستی بگستراند
کد خبر: 3825680
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

دولت چتر حمایت خود را بر سر هنرمندان صنایع‌دستی بگستراند

گروه فرهنگی ــ مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور ابزار امیدواری کرد که دولت و حاکمیت برای هنرمندان صنایع‌دستی چتر حمایتی و بیمه‌ای خود را بگستراند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسین خواجه‌بیدختی، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه صنایع‌دستی کشور که عصر روز گذشته 17 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های دائمی اراک برگزار شد اظهار کرد: حوزه میراث فرهنگی طی ۲ دهه اخیر حوزه پرمشغله‌ای بوده است و هر زمان که مشکلات ارزی در کشور ایجاد شد به این حوزه توجه صورت گرفت، بدون تردید زمان حال زمان حمایت بیشتر از حوزه میراث فرهنگی کشور فرا رسیده است و این بخش باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی کالایی است که با معیشت مردم در ارتباط است، کالایی فرهنگی است که بدون مسئله در همه نقاط و از هر دری وارد می‌شود و مشکلی با مخاطب خود ندارد و هر مخاطبی تولیدات این حوزه را می‌پسندد به همین دلیل وظیفه ما برای حمایت از این هنر دوچندان است.

وی همچنین ابزار امیدواری کرد که دولت و حاکمیت برای هنرمندان صنایع‌دستی چتر حمایتی و بیمه‌ای خود را بگستراند.

به گزارش ایکنا، بهروز اکرمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی هم در این مراسم گفت: برای رفع مشکلات حوزه صنایع دستی باید از شرایط فعلی فراتر رفت، باید حرکت رو به جلوی صنعت صنایع دستی با خلاقیت همراه باشد تا آنچه از این صنعت انتظار می‌رود به منصه ظهور برسد.

اکرمی با اشاره به وضعیت کنونی برخی از هنرها، اظهار کرد: بخشی از صنایع دستی ایران در خطر انقراض قرار دارد و قطعا به منظور جلوگیری از این انقراض و خطر باید مسئولان، هنرمندان و مردم تلاش کنند تا این هنر از این خطر در امان بماند، بذا باید با آموزش، جلب‌نظر علامندان، ارائه تسهیلات و ... تمام توان را برای احیا و حرکت رو به جلوی این صنعت بکار بگیریم.

وی تأکید کرد: برای فروش نباید صنایع دستی را تنها در داخل کشور نگاه داشت، بلکه باید فراتر از مرزها عمل کرد، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایرانی و ارائه تولیدات هنرمندان کشور در کشورهای همسایه می‌تواند در جهت صادرات صنایع دستی کشور نقش مهمی داشته باشد، با توجه به شرایط فعلی کشور فروش صنایع دستی در واقع بهشت صادرات محسوب می‌شود. فروش تولیدات در ۱۵ کشور همسایه و اطراف به صورت نقدی انجام می‌گیرد و باید امکانات لازم در این راستا فراهم شود.

این مقام مسئول برلزوم طی شدن سیر تکامل صنعت از جمله صنایع دستی و ضرورت پشت سر گذاشتن تمامی مراحل تأکید کرد و افزود: برای دنبال کردن سیر تکاملی شناخت بازار بسیار مهم و ضروری است. برای ورود صنایع دستی به بازار جهانی بهتر است بازاریان حرفه‌ای وارد صحنه شوند. باید دید چرا بازاریاب‌ها به حوزه صنایع دستی ورود پیدا نمی‌کنند؟ صنایع دستی در شرایط کنونی کشور ارزش افزوده منحصربه‌فردی دارد و باید زنجیره ارزش در این حوزه فراهم و تکمیل شود، سازمان میراث فرهنگی نیز باید در این عرصه پویاتر عمل کند و هم‌گرایی در این بخش صورت گیرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی حمایت را  لازمه غبارروبی از صنعت صنایع دستی دانست و تصریح کرد: قطعا حمایت، رونق این صنعت و ابتکار عمل هنرمندان را به دنبال دارد که بی شک هیچ فرد، کشور و تحریمی نمی‌تواند در مقابل آن بایستد و قطعا ابزار راهبری اقتصاد کشور در شرایط فعلی، حوزه صنایع دستی است.

به گزارش ایکنا؛ عليرضا ايزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی با نگاه ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و هویت اصیل ایرانی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: نام‌گذاری سال ٩٨ تحت عنوان رونق توليد در استمرار تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است، افتخار می‌كنيم كه در شرايط سخت اقتصادی در راستای پاسداری از هويت ايرانی و اسلامی قدم بر می‌داریم. هر یک از ما برای توسعه فرهنگ و هویت اصیل ایرانی اسلامی وظایفی داریم که باید به نحو احسن اجرایی کنیم.

ایزدی از حضور ٣٠ استان در نمايشگاه ملی صنايع دستی كشور در اراک در قالب پايتخت هنر و صنايع دستی خبرداد و افزود: استان مركزی مهد مفاخر علمی و دینی است، این استان تاريخ كهنی را در خود جای داده است، نام كرهرود به تنهایی برای نمايش قدمت استان مركزی كافيست كه خاستگاه بسياری از تفكرات و اندیشه‌های ناب بوده و در قلب ايران كهن جای دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: اگر قصد تحقق نگاه‌ها و هويت ايرانی و اسلامی داریم بی‌شک از صنايع دستی و هنرهای شناسنامه‌دار هویت اسلامی نمی‌توان به سادگی گذشت. در واقع بهترین پاسدار هويت اين سرزمين كهن و تحقق اقتصاد مقاومتی، هنر هنرمندان مظلوم صنايع دستی است.

وی تأکید کرد: ثبت ملی فولاد جوهری كه اخيرا انجام شده نشانگر آن است كه استان مركزی در حوزه صنايع دستی حرف‌های بسياری برای گفتن دارد، نااميدی در اقليم و جغرافيای ايران جایی ندارد و در همه شرايط سخت و دشوار اجازه تهاجم به هنرهای دستی و سنتی را نمی‌دهد .

ایزدی اضافه کرد: شايد استان مركزی خاستگاه برخی هنرهای دستی و سنتی نباشد اما در بسياری از هنرها زمينه‌ساز بالندگی بوده است و امروز با بيش از ٨ هزار فعال و هنرمند در بسياری از هنرهای صنايع دستی مانند چوب و ميناكاری سرآمد است و این جایگاه بواسطه همت هنرمندان اين جايگاه حاصل شده است.

وي همچنین به دغدغه‌های حوزه صنايع دستی و هنرمندان نیز اشاره کرد و افزود: بيمه و بسته‌بندی توليدات صنايع دستی همچنان از دغدغه هنرمندان صنايع دستی است، هنرمندان اين حوزه را نبايد به مانند سرمايه گذاران ميلياردی ديد و بايد به اين دغدغه‌ها نگاه جدی داشت. متاسفانه با وجود كميت و كيفيت توليدات صنايع دستی استان مركزی اما این استان در حوزه بسته‌بندی مناسب محصولات كه در انتخاب و تقاضا مؤثر است موفق نیست.

ايزدی بر لزوم برندسازی جهت تصويرسازی مناسب از استان مركزی و توسعه بازاريابی و تجارت در اين حوزه تأکید کرد و گفت: استان مركز دسترسی آسانی به مرزهای كشور ندارد و همين باعث شده است كه توليدات و آثار صنايع دستی به صورت چمدانی صادر شود، بر همین اساس رقم دقيقی از فروش و ميزان صادرات در دست نيست.

یادآور می‌شود؛ در پایان مراسم از سفال سلطان‌آباد رونمایی شده و از فعالان و پیشکسوتان عرصه صنایع دستی تجلیل شد.

گفتنی است که در سالنی مجزا همزمان چهارمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ششمین جشنواره مد و لباس با حضور بهروز اکرمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی افتتاح شد.

انتهای پیام

captcha