پیش‌بینی حضور بیش از 3 میلیون ایرانی در پیاده‌روی اربعین/ مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنیم
کد خبر: 3827177
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
رئیس کمیته فرهنگی ــ آموزشی ستاد اربعین خبر داد:

پیش‌بینی حضور بیش از 3 میلیون ایرانی در پیاده‌روی اربعین/ مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنیم

گروه معارف ــ رئیس کمیته فرهنگی ــ آموزشی ستاد اربعین کشور با اشاره به حذف یا لغو روادید جهت زیارت عتبات عالیات، تصریح کرد: با حذف روادید، پیش‌بینی ما این است که تعداد زائران اربعین امسال از مرز ۳ میلیون نفر بگذرد و به ۳ میلیون و پانصد هزار نفر برسد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ــ آموزشی ستاد اربعین کشور، عصر روز گذشته، ۲۳ تیر در جلسه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان مرکزی که در سالن جلسات اداره کل اوقاف استان برگزار شد با اشاره به حذف یا لغو روادید جهت زیارت عتبات عالیات تصریح کرد: با حذف روادید پیش‌بینی ما این است که تعداد زائران اربعین امسال از مرز ۳ میلیون نفر بگذرد و به ۳ میلیون و پانصد هزار نفر برسد.

وی با بیان این نکته که افزایش تعداد زائران تأثیرات خود را در استان‌های مرکزی خواهد گذاشت، اظهار کرد: در سال ۹۲ و ۹۳ با اعزام اولین کاروان‌ها به عراق مشکلاتی و گره‌هایی وجود داشت که با همکاری دوجانبه ایران و عراق این گره‌ها به حداقل رسید. سال گذشته یک میلیون و ۸۴۰ هزار زائر ایرانی سفر اربعین را تجربه کردند و در مدت اعلام شده ۲۰۰ هزار تبعه خارجی از مرزهای ایران جهت زیارت حرمین شریفین از مرز عبور کردند.

عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دولت عراق

حجت‌الاسلام احمدی به تشکیل شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌المللی به فرمان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: پس از تشکیل شورا ۱۴ کمیته تخصصی از جمله کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین شکل گرفت، جلسات کمیته‌ها پس از رسیدن به ماه ذی‌الحجه تقریباً در فواصل بسیار کم برگزار می‌شود، برای رفع مشکلات تفاهم‌نامه‌هایی با عراق بسته شده است.

اربعین را به سمت و سوی ایرانی بودن سوق ندهیم

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست اربعین را به سمت و سوی ایرانی بودن سوق دهیم، گفت: فعالیت اصلی ما در حوزه اربعین فعالیت فرهنگی است و اصل بر تکریم مردم عراق به عنوان میزبان اصلی است، حس میزبانی را نباید از مردم عراق گرفت سال‌هاست که پذیرایی از زائران اربعین جزء سنت و هویت طایفه‌ای و قبیله‌ای عراق است و نباید به این هویت خدشه‌ای وارد شود. سال گذشته ۱۶ میلیون پرس غذا به زائران اهدا شد که یک دهم میزبانی عراق هم نمی‌شود.

کرامت مردم عراق حفظ شود

حجت‌الاسلام احمدی لزوم رعایت آداب، رسوم و سنن مردم عراق را مورد تأکید قرار داد و افزود: مردم ایران با توجه به اینکه از فرهنگ بالایی برخوردارند؛ لذا باید به گونه‌ای رفتار کنند که در شأن مردم ایران باشد، نباید با بدخلقی با مردم عراق که میزبان زائران اربعین هستند رفتار کنند بسیاری از خدمتگزاران اربعین از مسئولان، اساتید دانشگاه، نخبگان و رؤسای قبیله‌های عراق هستند باید در نظر داشت هم کرامت این افراد و هم دیگر میزبانان که از افراد عادی جامعه عراق هستند حفظ شود.

نداشتن گذرنامه در عراق جرم است

وی با بیان اینکه اکرام زائر برای عراقی‌ها بسیار مهم است، بیان کرد: سال‌های اول اعزام مشکلات زیاد بود و با تلاش‌های صورت گرفته این مشکلات رو به رفع شدن حرکت کرد، احترام به حاکمیت و دولت عراق از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرارگیرد درست است که روادید حذف شده است اما داشتن گذرنامه بسیار مهم و الزامی است نداشتن گذرنامه در عراق جرم است.

مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنید

حجت‌الاسلام احمدی احترام و تقویت مرجعیت دینی عراق را ضروری توصیف کرد و افزود: هیچ کار فرهنگی در عراق بدون هماهنگی انجام نمی‌شود، مگر با نظارت دفتر آیت‌الله سیستانی. همچنین برای تبلیغ مهدویت دقت لازم را داشته باشید. مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنید، به واسطه اینکه علمای عراق با مردم آن ارتباط تنگاتنگی ندارند تا در صورت لزوم و برخورد با سؤال یا شبهه پاسخگو باشند؛ لذا ایجاد موج مهدویت زمینه سوء استفاده برخی گروه‌های معاند را فراهم می‌کند.

تشویق مردم به استفاده از خودروهای شخصی

وی با اشاره به اینکه یک‌چهارم زائران را بانوان تشکیل می‌دهند و این آمار به دلیل لغو روادید افزایش پیدا می‌کند، از زائران خانم خواست تا در منازل شخصی اسکان نداشته باشند مگر با محارم. همچنین با افزایش آمار زائران مشکلات حمل و نقل جدی است باید مردم را به تردد با خودروی شخصی تشویق کرد، نگران پارکینگ هم هستیم که امید است با مساعدت استان‌های مرزی رفع شود، همچنین تدابیر جهت امنیت خودروهای داخل پارکینگ با پلمپ در خودرو تضمین می‌شود.

دولت تنها وظیفه تسهیل‌گری دارد

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه باید انتظارات مردم را مدیریت و کاهش داد، تصریح کرد: ارائه خدمات موکب‌ها در روزهای معین و محدود به همان بازه زمانی و در مسیرهای مشخص است، قرار نیست زائران از مسیر دلخواه خودشان انتظار برپایی موکب داشته باشند، زائران بدانند تردد با خودروهای عراقی رایگان نیست برای ارائه خدمات بهتر راه‌های مشارکت مردم در تأمین غذا باید لحاظ شود. مردم برای سفر هزینه کنند که برای دریافت ارز می‌توانند به صرافی‌های مجاز مراجعه کنند. دولت وظیفه تسهیل‌گری دارد و جز تسهیل‌گری نمی‌توان انتظار دیگری داشت.

اساس زیارت اربعین، تبیین هدف زیارت است

وی اضافه کرد: همه مبلغان اعزامی و کارگزاران باید آموزش لازم را ببینند، مردم باید با اطلاعات درست راهی سفر اربعین شوند و با معنویت باز گردند. اساس زیارت تبیین هدف زیارت است، بعثه مقام معظم رهبری برای زائران حج طرح یاوران حجاج را اجرایی کرده و برای زائران اربعین یاوران معنوی اربعین، اگر زیارت بدون معرفت باشد سودی نبرده‌ایم زیرا تحول باید همراه با معرفت باشد.

«الحسین‌یجمعنا»؛ شعار راهپیمایی اربعین

وی شعار سال گذشته اربعین را حب‌الحسین‌یجمعنا اعلام کرد و افزود: طبق پیشنهادات ارسالی قرار است حب این جمله برداشته شود و تنها «الحسین‌یجمعنا» باقی بماند چراکه معنای کامل و بین‌المللی را می‌رساند اگر پیشنهادی دارید که می‌تواند در سطح بین‌المللی مطرح شود اعلام کنید.

پیش‌بینی حضور ۳.۵ میلیون ایرانی در پیاده‌روی اربعین/ مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنیم

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام صفر قربانپور، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، نیز در این جلسه گفت: بهتر است امسال نیز مانند سال قبل شعاری در سطح بین‌المللی برای اربعین تعریف شود تا همگان در سایه این شعار حرکت کنند.

امیدی، دبیر ستاد اربعین استان مرکزی نیز از اجرای موفق طرح نائب‌الشهدا در ستاد اربعین استان مرکزی برای اولین بار در کشور از سال ۹۶ خبر داد و گفت: این طرح سال گذشته تمام ۶۲۰۰ شهید استان را در برگرفت، برای هر شهید سه کارت چاپ و در اختیار زائران قرار گرفت. استان مرکزی جزء بهترین استان‌هایی قرار داشت که بهترین خدمات را به زائران ارائه داد.

پیش‌بینی حضور ۳.۵ میلیون ایرانی در پیاده‌روی اربعین/ مهدویت را با هر ادبیاتی تبلیغ نکنیم

وی لای‌روبی رودخانه مهران را یکی از برنامه‌های مهم در دستور کار ستاد اربعین استان دانست و اظهار کرد: انجام این خدمت باعث شد از بروز فاجعه عظیم در اربعین جلوگیری شود. با این اقدام جان صدها هزار زائر نجات داده شد و از بروز خسارت به ده‌ها هزار خودرو جلوگیری شد. لای‌روبی نه تنها از بروز فاجعه در اربعین جلوگیری کرد، بلکه باعث مهار سیل در اوایل سال جاری شد.

امیدی با بیان اینکه استان مرکزی شهردار معین مهران است، گفت: کمیته فرهنگی ــ آموزشی ۴ مأموریت مهم در سطح کشور و استان دارد که همواره به این مأموریت‌ها به خوبی عمل کرده است. همچنین مسئولیت ستاد اربعین به دلیل حذف ویزا سنگین‌تر از سال‌های گذشته است. سال گذشته تعداد ۴۵ موکب در استان و ۱۵ موکب در نجف استقرار داشت، استقرار موکب اوقاف استان در مسجد براثا کاظمین از جمله موکب‌هایی بود که خدمات خوبی را به زائران ارائه داد.

انتهای پیام

captcha