نگاه به قرآن نگاه دست‌چندمی است/ دشمنان چه می‌کنند و ما چه می‌کنیم
کد خبر: 3830363
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی:

نگاه به قرآن نگاه دست‌چندمی است/ دشمنان چه می‌کنند و ما چه می‌کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه متأسفانه نگاه ما در جایگاه مسئولان و خانواده‌ها به قرآن نگاه دست‌چندمی است، گفت: اگر قرآن اولویت اول‌ ما بود در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امروز خیلی از جایگاه فعلی جلوتر بودیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، طی بازدیدی از خبرگزاری ایکنا با اشاره به اینکه این خبرگزاری به دلیل تخصصی‌بودن توجه ویژه‌ای را به انعکاس اخبار قرآنی دارد، گفت: درست است که ایکنا تخصصی عمل می‌کند اما این خبرگزاری در استان در زمینه قرآنی پیش‌قراول بوده و با عمق بیشتری به مباحث نگاه می‌کند و امید است نگاه‌ها ثمره ویژه‌ای هم داشته باشد.

وی تصریح کرد: قرآن مجموعه‌ای از بینش‌ها، ارزش‌ها و گرایش‌هاست که اگر به این ارزش‌ها در زندگی اجتماعی بیشتر توجه کنیم طبیعتاً جامعه با بسیاری از ناهنجاری‌های امروز رو‌به‌رو نخواهد بود. متأسفانه نگاه ما در جایگاه مسئولان و خانواده‌ها به قرآن نگاه دست‌چندمی است، شاید اگر اولویت‌بندی کنیم قرآن را در مرحله سوم و چهارم قرار داده‌ایم چراکه اگر قرآن اولویت اول بود در مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امروز خیلی از جایگاه فعلی جلوتر بودیم. بی‌شک اگر در حوزه سیاست و اقتصاد، فرهنگ و اجتماع به مبانی قرانی عمل می‌کردیم امروز وضعیت بهتری داشتیم.

سرلکیان یکی از مشکلات شورای توسعه فرهنگ قرآنی را عدم توجه کافی به مباحث قرآنی دانست و با بیان اینکه باید بررسی شود سال گذشته و سال‌های ماقبل آن چند جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شده است، افزود: همه ما و دیگر مدیران می‌دانیم که اگر برای هر عنوانی همچون شورای برنامه‌ریزی، شورای آموزش و پرورش و ... مثلاً 10 جلسه برگزار شده باشد، متأسفانه برای قرآن حتی یک جلسه هم برگزار نشده است.

همه ما و دیگر مدیران می‌دانیم که اگر برای هر عنوانی همچون شورای برنامه‌ریزی، شورای آموزش و پرورش و ... مثلاً 10 جلسه برگزار شده باشد، متأسفانه برای قرآن حتی یک جلسه هم برگزار نشده است

رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: اگر چندین جلسه برای قرآن برگزار می‌شد قطعاً مابقی برنامه‌ها از پیشرفت بهتری برخوردار بود، وقتی با مدیران صحبت می‌کنیم همه خود را صف اول قرآن می‌دانند اما وقتی بدین‌جا می‌رسد که جلسه‌ای برگزار شود هیچ فردی یادی از قرآن نمی‌کند، به همین دلیل اگر شورای توسعه مقداری جدی‌تر گرفته می‌شد جلسات منظم‌تر برگزار می‌شد و تصمیمات اخذ‌ شده خروجی بهتری داشت. اگر مسئولان ارشد در میدان حاضر شوند همه مسئولان فرهنگی و قرآنی را به خط کنند وضعیت شورای توسعه بهتر از امروز خواهد بود.

برخی مؤسسات قرآنی در آستانه تعطیلی‌

سرلکیان با اشاره اینکه عدم مطالبه از سوی مسئولان قرآنی و جامعه قرآنی باعث شده تا شورای توسعه جدی گرفته نشود، اظهار کرد: اینکه وضعیت جامعه قرآنی ما بدین سمت می‌رود بسیار نگران‌کننده است، خیلی از خانه‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی در حال تعطیلی است، چراکه هرجایی دست دراز می‌کنند کسی دستگیر آنان نیست و هیچ فردی توجهی به آنان نمی‌کند. در کشور از مجلس و دولت گرفته تا همه کارگزاران باید نگاهشان به سمت قرآن باشد. وقت شعار دادن همه شعار قرآن و اهل‌بیت(ع) سر می‌دهند اما وقتی صحبت از اعتبارات می‌شود باید دید اعتبارات کجا هزینه می‌شود، من نمی‌گویم اعتبار قرآنی نیست، اعتبار هست اما کافی نیست، ای کاش برای هر استان بودجه‌ای به اندازه راه‌سازی دو کیلومتر جاده اعتبار در نظر گرفته می‌شد تا فرزندانمان را با نگاه قرآنی آشنا کنیم.

وی بیان کرد: دشمنان چه می‌کنند و ما چه می‌کنیم؟ این موارد برای ما غم است، مظلومیت و مهجوریت قرآنی را که در جامعه ما وجود دارد چه کسی پاسخ می‌دهد، ما متولیان هم مقصر هستیم اما تقصیر را باید تقسیم‌بندی کرد همان طور که وظیفه‌ها اولویت‌بندی و مشخص شده است، باید دید سهم ما از کار قرآنی چقدر است، آیا همین اولویت تعریف‌شده را انجام داده‌ایم یا خیر و به اندازه داشته‌های خود چه کرده‌ایم.

لزوم شفاف‌سازی هزینه‌کردها در امور قرآنی

مظلومیت و مهجوریت قرآنی را که در جامعه وجود دارد چه کسی پاسخ می‌دهد، ما متولیان هم مقصر هستیم اما تقصیر را باید تقسیم‌بندی کرد همان طور که وظیفه‌ها اولویت‌بندی و مشخص شده است، باید دید سهم ما از کار قرآنی چقدر است

حجت‌الاسلام سرلکیان تصریح کرد: به طور مثال اگر اعتبارات قرآنی همه دستگاه‌ها 300 میلیارد تومان است باید دید این اعتبارات در دستگاه‌های دولتی کجا هزینه می‌شود، سهم دستگاه و نحوه عملکرد آنان مورد پیگیری قرار گیرد و شفاف‌سازی شود برخی‌ نمی‌خواهند این کار رخ دهد چراکه ممکن است منافع آنان به خطر افتد؛ لذا اگر شورای توسعه جدی گرفته شود قطعاً جلسات منظم برگزار می‌شود و برنامه‌ها به صورت شفاف با هزینه‌کردها بیان می‌شود.

این مقام مسئول خواستار مطالبه مسئولان قرآنی و جامعه قرآنی جهت برگزاری منظم جلسات شورای توسعه شد و ادامه داد: نمی‌گوییم از شورای توسعه در حد شورای برنامه‌ریزی استان یاد کنند، اگر شورای توسعه قرآنی استان برنامه اول نیست برنامه دوم یا سوم باشد و حداقل فصلی یک‌بار برگزار شود که متأسفانه همین هم انجام نمی‌شود وقتی این شورا منظم برگزار نمی‌شود باید حداقل به فصلی یکبار راضی باشیم.

اعتبار قرآنی؛ فقط 150 میلیون تومان!

وی در ادامه سخنان خود به اجرای برنامه‌های قرآنی در اداره کل تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی علی‌رغم مشکلات اعتباری‌ که دارد یکی از دستگاه‌های متولی امر قرآن است که در آن اجرای برنامه‌ها از نظم بهتری برخوردار است. تبلیغات اسلامی استان با دارا بودن 28 مؤسسه و 156 خانه قرآنی کل اعتباراتش به 150 میلیون تومان هم نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام سرلکیان افزود: با وجود کمی اعتبارت تمام توجه ما به سمت اجرای فعالیت‌های قرآنی معطوف و اولویت اول قرار گرفته است، نگاه ما به مجموعه فعالیت‌های قرآنی نگاه اولیه است، اگر ادعا داریم همه باید اولویت اولشان قرآن باشد این ادعا در اداره ما به اثبات رسیده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری 30 محفل قرآنی شهری و روستایی، اجرای طرح بینات، انجام 375 جلسه جزءخوانی در نقاط شهری و روستایی استان اشاره کرد.

همواره با وجود برپایی دوره‌های تربیت مربی و معلم، استان مرکزی از وجود 2500 مربی مدرک گرفته از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در رشته‌های مختلف بهره می‌برد، اما متأسفانه از این پتانسیل قوی به خوبی استفاده نشده است

وی از برپایی 150 کلاس آموزش عمومی قرآن در ایام تابستان در مؤسسات و خانه‌های قرآنی خبرداد و گفت: همواره با وجود برپایی دوره‌های تربیت مربی و معلم، خوشبختانه استان مرکزی از وجود 2500 مربی مدرک گرفته از سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در رشته‌های مختلف بهره می‌برد، اما متأسفانه از این پتانسیل قوی به خوبی استفاده نشده است، پیرو اجرای منویات مقام معظم رهبری مبتنی بر تشکیل جلسات خانگی قصد داریم از این مربی‌ها در جلسات قرآنی استفاده کنیم تا شاهد رونق هرچه بیشتر قرآن در محلات و منازل باشیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان همچنین به برگزاری آزمون تخصصی حفظ و اعطای مدرک به حفاظ نیز اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه‌های حفظ در رشته‌های حفظ جزء 30، 10جزء، 20 جزء و کل در مؤسسات قرآن و حضور کودکان 5 تا 8 سال در کلاس‌های جزء سی‌ام قرآن از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های یک روزه و سه روزه سبک زندگی اسلامی در طول سال، اظهار کرد: تمام سعی بر این است تا برای اجرای برنامه‌ها از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها جهت هم‌پوشانی استفاده کنیم، ما می‌توانیم در مناطق حاشیه‌ای و محروم فضای آموزش قرآن را بیشتر کرده و اعتبارات را بدین سمت ببریم.

لزوم استفاده از ظرفیت خیرین در اجرای برنامه‌های قرآنی

حجت‌الاسلام سرلکیان استفاده از ظرفیت خیرین در اجرای برنامه‌های قرآنی را مهم برشمرد و گفت: قصد داریم به سمتی برویم تا چند خیّر قرآنی در همه شهرستان‌ها داشته باشیم، چطور یک خیّر چندین خانواده کم‌بضاعت را مورد لطف و سرپرستی قرار می‌دهد؛ لذا پسندیده است خیرینی باشند تا چندین جلسه قرآن را متناسب با شرایط اقتصادی خود کمک کنند، قرار بر این نیست هزینه را به تبلیغات اسلامی بدهند خودشان مستقیم وارد عمل شده و جلسات را اداره کنند.

وی در خصوص اجرای طرح گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) نیز اظهار کرد: این طرح چندین سال در استان برگزار شد امسال این طرح در سه شهرستان محلات، خمین و دلیجان به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود، اجرای این طرح مشکلات خاص خودش را داشت، برای انجام امور قرآنی باید فضایی را ایجاد کرد تا بتوان از آن فضا نتیجه مطلوب را کسب کرد، پسندیده نیست اجرای دیگر برنامه‌ها با محوریت‌های مختلف پرسر و صدا باشد آنگاه برنامه‌های قرآنی را در سکوت برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان همچنین بر لزوم توسعه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: قرار بر این نیست که مباحث تخصصی قران در دانشگاه مطرح شود اما حداقل می‌توان برای اساتید رشته‌های مختلف همچون زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، پزشکی دوره‌های آموزشی قرار داد تا آنان آیات مربوط به رشته‌های خود را شناخته و قبل از شروع کلاس آیه را تلاوت کرده معنای آن را در مدت زمان 2 دقیقه برای دانشجویان بازگو کنند، انجام این فرایند در طول سال جنبش وموج قرآنی ایجاد می‌کند.

برگزاری مسابقات به تنهایی موج ایجاد نمی‌کند

وی با بیان این نکته که برگزاری مسابقات به تنهایی موج ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: ما با استقبال خیلی ضعیف شرکت‌کنندگان در مسابقات مواجه هستیم، حال افرادی که شرکت می‌کنند چه افرادی هستند؟ همان‌هایی که سال گذشته شرکت کردند امسال هم شرکت می‌کنند همان‌هایی که سال گذشته مقام آوردند امسال نیز مقام می‌آورند و گاه مقام‌ها بین آنان جا‌به‌جا می‌شود و این امر به کار قرآنی کمک نمی‌کند.

حجت‌الاسلام سرلکیان در خصوص عدم استقبال مردم از جلسات قرآنی هم اظهار کرد: امسال هدف ما این بود که در جزء‌خوانی و محافل بیشتر از نیرو‌های جوان و نوجوان استفاده شود، چهره‌هایی داریم که همیشه فقط همان‌ها هستند چهره‌های قرآنی جدید را معرفی نکرده‌ایم یا اینکه بسیار کم معرفی کردیم، خیلی از این افراد به دلیل اینکه دیده نمی‌شوند سر‌خورده شدند و از ادامه راه باز ماندند، رویکرد ما این است نیروهای جوان را وارد و از آنان استفاده کنیم که طبیعتاً باید رویکرد نسبت به مسابقات قرآنی نیز تغییر کند.

وی یکی از اشکالات موجود را عدم تربیت قرآنی بیان کرد و گفت: قاری و حافظ خوب تربیت کرد‌ه‌ایم اما آنان را قرآنی تربیت نکرده‌‌ایم، حافظ قرآن یا قاری کلام وحی باید نماد قرآن باشد و عمل او عمل قرآنی باشد؛ لذا این اتفاقات به ناگاه ما به آموزش باز می‌گردد، رویکرد آموزشی ما باید مقداری تغییر کند، یعنی اگر خانواده‌ای فرزند خود را بعد از دوره کوتاه سه ماهه به کلاس قرآنی می‌فرستد باید تغییرات مثبت را در رفتار فرزند مشاهده کند، اگر آموزش حفظ و قرائت با آموزش آداب معاشرت اجتماعی و اخلاق قرآنی همراه بود درست عمل کردیم.

قاری و حافظ خوب تربیت کرد‌ه‌ایم اما آنان را قرآنی تربیت نکرده‌‌ایم، حافظ قرآن یا قاری کلام وحی باید نماد قرآن باشد و عمل او عمل قرآنی باشد

عدم رعایت اخلاق قرآنی

حجت‌الاسلام سرلکیان از مزین نبودن تعدادی از قاریان و حافظان به اخلاق قرآنی گلایه کرد و افزود: متأسفانه یکی از دلایل و موانع عدم استقبال عموم مردم از جلسات و محافل قرآنی که درصد بالایی هم به خودش اختصاص داده است، عدم مزین‌بودن برخی از قاریان و حافظان به اخلاق قرآنی است، وقتی مردم قاری را می‌بینند که اخلاق قرآنی را رعایت نکرده و یا حافظی به محفوظات خود عمل نمی‌کند از شرکت در جلسات منصرف می‌شوند. اولین مرحله این است که خود ما که ادعای کار قرآنی داریم به اخلاق قرآنی مزین باشیم پس از آن دیگران را به اخلاق قرآنی دعوت کنیم، این رفتارها (عدم مزین بودن به اخلاق قرآنی) حاکی از آن است که باید پالایشی را در برنامه‌ها و شیوه آموزش داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان در خصوص عدم استقبال عموم مردم از مراسم جزءخوانی ماه مبارک رمضان هم اظهار کرد: رویکرد مردم به جزء‌خوانی زیاد نیست شاید جلسات قرآنی ما روح قرآنی را ندارد و ما نتوانسته‌ایم اهمیت جلسات را برای آنان تبیین کنیم، قرآن تنها قرائت نیست باید همراه با قرائت قرآن به تدبر در آیات نیز نگاهی داشته باشیم، اگر زیبایی‌های قرآن را در قالب قرائت و جلسات برای بچه‌ها، مردم و خانواده‌ها جا بیندازیم قطعاً استقبال بیشتری می‌کنند، اما متأسفانه هنوز نتوانستیم زیبایی‌های قرآن را به مردم معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: مسئولان و تصمیم‌گیران نظام بدانند جامعه‌ای که حول محور قرآن نباشد مشکلات و ناهنجاری‌های فراوان دارد اگر می‌خواهیم مشکلات راحت‌تر حل شود باید حول محور این مصحف شریف و اهل‌بیت(ع) حرکت کرده و نکات قرآنی را در زندگی مردم در قالب سبک زندگی دینی جاری و ساری کنیم، نهادینه کردن این امر می‌طلبد مسئولان و دستگاه‌ها به این مهم توجه بیشتری داشته باشند. اگر مردم را با آیات و سبک زندگی قرآنی آشنا کردیم نگران اسراف، بی‌بندوباری، مشکلات اقتصادی، بی‌حجابی، فقر و دیگر آسیب‌های اجتماعی و بداخلاقی‌های سیاسی نیستیم.

رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی از جامعه قرآنی درخواست مطالبه‌گری کرد و افزود: اگر قرآنیان مطالبه‌گر نباشند وضعیت بهتر از این را نمی‌توان انتظار داشت، باید همه جمع شده و مطالبه‌گر باشند، مجمع قرانیان اراک شاید به جایگاه خود نرسیده است اما اینکه تعدادی از جامعه قرآنی را دور هم جمع کرده است اقدام بسیار مطلوبی است و موج کوچکی ایجاد کرد. انتخابات مجمع عمومی جمعه 28 تیر‌ماه در مسجد آسیدمهدی اراک برگزار شد. همه صنوف برای خود اتحادیه دارند قرآنی‌ها هم باید جایی جمع باشند تا فعالیتشان نمود داشته باشد، اگر قصد مطالبه‌گری دارند باید در کنار هم قرار گیرند، بعضی‌ها تک‌تک خودشان را به تنهایی مجسم و مسلط به قرآن می‌دانند و حرف‌هایی در خصوص بایدها و نبایدها می‌زنند ولی بعضاً وقتی خودشان وارد صحنه می‌شوند خودشان به گفته‌های خود عمل نمی‌کنند. همه اعم از قاری، حافظ و ... باید در گام اول عامل به قرآن باشند، مبانی را اموزش داده و از مردم بخواهند تا قرآنی عمل کنند. اصلی‌ترین مشکل ما عدم آشنایی خانواده‌ها با قرآن است که اگر بدین سمت برویم می‌توان شاهد جامعه‌ای قرآنی بود.

انتهای پیام

captcha