انقلاب اسلامی از مجالس قرآن اوج گرفت/ مدیون اساتید قرآنی هستیم
کد خبر: 3830692
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
در یادواره پیشکسوت قرآنی «ذبیح‌الله شهاب» بیان شد؛

انقلاب اسلامی از مجالس قرآن اوج گرفت/ مدیون اساتید قرآنی هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از مجالس قرآن اوج گرفت، گفت: قیام ملت ایران از تریبون‌های سیاسی و در جلسات حزبی شکل نگرفت، بلکه تدوین اصول انقلاب به دست علما، روحانیون و مردان و زنانی بود که در دل جلسات قرآنی حضور داشتند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، شامگاه گذشته، ششم مردادماه در یادواره استاد و پیشکسوت قرآن مرحوم ذبیح‌الله شهاب که در مجتمع فرهنگی تربیتی آفتاب برگزار شد، گفت: سلامت جامعه و تعالی فرهنگ و اخلاق، سلامت کشور و نظام همگی مدیون مردانی است که بیش از ۵۰ سال قبل در حوزه قرآن تلاش کردند.

وی به کسب رتبه برتر استاد شهاب در مسابقات قرآن اوقاف در دهه ۴۰ اشاره کرد و افزود: استاد شهاب به همراه دیگر اساتید قرآنی آن زمان قرآن را در زندگی و جامعه زنده نگاه داشتند، انقلاب اسلامی از مجالس قرآن اوج گرفت و نهضتی پایدار ایجاد کرد، انقلاب و قیام ملت ایران از تریبون‌های سیاسی شکل نگرفت، اصول انقلاب در جلسات حزبی تدوین نشد، تدوین اصول انقلاب به دست علما، روحانیون و مردان و زنانی بود که در دل جلسات قرآنی جای داشتند.

وی ادامه داد: اساتید قرآن خودشان عامل بودند و دیگران را به عمل به آیات قرآنی تشویق می‌کردند، آنان اگر معلم الفاظ بودند و آیات جهاد را تدریس می‌کردند، آیات را به همان میزان که آموزش می‌دادند در میدان عمل به منصه ظهور می‌رساندند. از همین‌رو یکی از کانون‌های اصلی انقلاب جلسات قرآنی است. آنان فرزندان خود را پس از انقلاب، به نبرد با رژیم بعث عراق رهسپار کردند، اساتیدی همچون استاد نهرمیانی و استاد شهاب فرزندان خود را در این راه تقدیم کردند.

مدیرکل ارشاد استان با بیان اینکه ما مدیون اساتید قرآن هستیم و این نشست‌ها نمی‌تواند حق مطلب و شکوه اساتید و پیشکسوتان قرآنی را ادا کند، افزود: اساتید قرآن و پیشکسوتان سرمایه‌های گران‌بها هستند باید آنان را تکریم و بزرگ بشماریم. تولید محتوا در دستور کار قرار گیرد و آثاری از استاد شهاب همچون تصاویر و دست‌نوشته‌ها در قالب محتوا در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گیرد و خاطرات مکتوب و منتشر شود.

خدمت‌گذارانی از جنس جامعه قرآنی

وی خطاب به جامعه قرآنی با اشاره به اینکه خدمت‌گزارانی از جنس شما و مورد قبول شما در مجموعه فرهنگ و قرآن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به کار گرفته می‌شوند، اظهار کرد: تمامی اقدامات و خدمات برگرفته شده از دین و تعالیم اسلامی است، هنر هم باید در کنار دیگر شاخص‌ها به کار آمده و مبانی قرآن را با روشی نو و مورد پسند نوجوانان و جوانان تعلیم دهد.

مدیرکل ارشاد استان مرکزی تأکید کرد: فرهنگ و هنر وقتی معنا پیدا می‌کند که برگرفته شده از قرآن کریم، سنت و بر پایه تعالیم پیامبر(ص) و معصومین(ع) باشد، با قرار گرفتن جامعه‌ای قرآنی در کنار ارشاد اسلامی اقدامات بهتر و خدمات شایسته‌تر انجام می‌شود؛ شاه‌بیت فعالیت و خدمات ما حوزه قرآن و عترت است.

انقلاب اسلامی از مجالس قرآن اوج گرفت/ مدیون اساتید قرآن هستیم

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره برتر قرآنی کشور نیز در این مراسم گفت: استان مرکزی دارالمؤمنین و دارالعلم است، از این استان بزرگ شاگردان بسیاری در حوزه‌های مختلف تربیت شدند، در حوزه قرآن اساتیدی همچون استاد نهرمیانی، شهاب، همتی و جوادپور در حوزه قرآن فعالیت داشتند و نوجوانان و جوانان را با مبانی دینی و قرآنی آشنا می‌کردند.

بی‌آلایشی و سادگی در جلسات قرآنی

وی با اشاره به اینکه مَرکب حرکتی در آن دوران به سمت جلسات قرآنی دوچرخه‌های ساده‌ای بود که برای آنان کوله‌باری از خاطرات است، افزود: بی‌آلایشی و سادگی در جلسات قرآنی موج می‌زد، از شنبه تا پنج‌شنبه در جلسات قرآنی حاضر بودیم که عصاره این محافل قرآنی، جلسات استاد نهرمیانی و شهاب بود که به مقبره آقا نورالدین ختم می‌شد؛ در کنار تلاوت قرآن اساتیدی همچون استاد علایی به تفسیر آیات قرآن می‌پرداختند.

صابری‌نسب با تأکید بر اینکه اساتید هر چه داشتند از صمیم دل آموزش می‌دادند به عدم ریا در جلسات قرآنی اشاره کرد و گفت: در رفتار اساتید پیشکسوت خداترس بودن، خداباوری و توجه به اهل‌بیت(ع) موج می‌زد.

انقلاب اسلامی از مجالس قرآن اوج گرفت/ مدیون اساتید قرآن هستیم

ابوطالب شهسواری، رئیس مجمع قرآنیان اراک گفت: یکی از اهداف مجمع شناسایی مربیان و مدرسان مختلف قرآنی در سال‌های گذشته است‌ همان‌هایی که چراغ قرآن را در شهر و دیار خود روشن نگاه داشته‌اند، وظیفه مجموعه قرآنی این است که از اساتید تکریم کنند.

وی تکریم از اساتید و پیشکسوتان در قید حیات را از دیگر اهداف خواند و بیان کرد: اساتید و پیشکسوتان قرآنی ما آیات را در زندگی خود ساری و جاری کردند، بنده با استاد شهاب آشنایی داشتم و در جلسات مقبره شرکت می‌کردم. استاد شهاب اگر دیگران را امر به نیکی می‌کرد قطعاً خود در این عرصه پیش‌قدم بود و از بهترین داشته‌های خود برای کمک به نیازمندان دریغ نمی‌کرد.

انقلاب اسلامی از مجالس قرآن اوج گرفت/ مدیون اساتید قرآن هستیم

علی‌اکبر شهاب، فرزند استاد شهاب هم در این آئین گفت: پدرم انسان ساده‌زیست و مردم‌دار بود، استاد شهاب انسانی کم‌توقع و به دور از هرگونه تجمل‌‌گرایی بود، تمام هم‌و‌غم و تلاش و کوشش ایشان در جهت کمک به نیازمندان خلاصه می‌شد.

وی ادامه داد: پدرم هرچه داشت به نیازمندان تقدیم می‌کرد و از این کار لذت می‌برد و همیشه ما را به نیکی امر می‌کرد، دائماً می‌گفت هیچ لذتی بالاتر از این نیست که دست نیازمندی را بگیریم؛ لذا در زمان فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا به آنان رحم نمی‌کنیم باید کمک به نیازمندان را اولویت قرار داده و آنان را در رفع نیازشان حمایت کنیم.

یادآور می‌شود؛ در پایان مراسم از استاد غلامرضا سوار‌آبادی، پیشکسوت قرآنی و خانواده مرحوم شهاب تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha