تملق‌، بیماری امروز جامعه است
کد خبر: 3831752
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۳

تملق‌، بیماری امروز جامعه است

گروه معارف – یکی از بیماری‌های امروز جامعه ما تملق‌هاست، بعضی افراد به جای حرف زدن با خدای نمیر به سراغ چاپلوسی بنده‌ بمیر می‌روند؛ آیا این رفتار بیماری نیست؟ این آسیب نیست؟ لذا باید برای رخت بربستن این رذیله‌های اخلاقی از جامعه تلاش کنیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین صابری اراکی خطیب برجسته کشوری و رئیس مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی شامگاه گذشته در مراسم عزاداری شهادت حضرت جوادالائمه(ع) که به همت هیئت جوادی اراک در مسجد منق‌آباد این شهرستان برگزار شد، گفت: اگر دختر و پسر جوان خدا را بشناسد و در خداشناسی اهل معرف شود، بیماری‌های گوناگونی نظیر کفر و شرک از او دور می‌شود. کسی که در برآوردن حاجات روزمره خود می‌گوید اول خدا و دوم فلانی؛ این‌ها بیماری‌های جامعه ماست زیرا اول و آخر و ظاهر و باطن، ذات اقدس پروردگار است.
وی افزود: یکی دیگر از بیماری‌های امروز جامعه ما، تملق‌هاست. بعضی به جای حرف زدن با خدای نمیر به سراغ چاپلوسی بنده‌ بمیر می‌روند؛ آیا این رفتار بیماری نیست؟ این آسیب نیست؟ باید برای رخت بربستن این رذیله‌های اخلاقی از جامعه تلاش کنیم. انسان باید میزان ایمان خویش به خداوند را افزایش دهد و بگوید خدایا من نیازی ندارم که بنده تو روزی و رزق مرا دهد.
این خطیب بارگاه حسینی(ع) ادامه داد: باید به دختران و پسران جوان بیاموزیم که عزت و ذلت هر دو در دست قدرت و عنایت الهی است، رزق و روزی در دست خداست. حضرت موسی(ع) وقتی که آن امر خداوند را دریافت کرد، عرض کرد خدایا اهل‌بیت(ع) من و امرار معاش آنان چه می‌شود؟ ناگهان خداوند به او امر فرمود: عصایت را بر زمین بزن، خاک را کنار بزن و سنگ را هم به کناری بگذار و حضرت موسی(ع) همه این اوامر را اطاعت کرد، در زیر قطعه سنگ مورچه‌ای را دید که در حال حرکت است، به اذن الهی حضرت موسی(ع) شنید که آن مورچه می‌گوید: الحمدلله الذی لم ینسانی و یرزقنی؛ خدایا شاکرم که منِ مورچه‌ مخلوق را در دل خاک فراموش نکردی و مرا روزی رساندی، خداوند متعال فرمود: ای موسی! ما روزی مخلوقات خویش را تضمین کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام صابری اراکی تصریح کرد: تا خدا هست که هست و ابدی است ما یک وظیفه داریم آن هم بندگی پروردگار است و دائما هم باید شکرگذار نعمت‌های بی‌شمار الهی باشیم. خداوند رحمان و رحیم است و رحمت و شفقت خداوند بر غضبش سبقت دارد، امروز جوانان باید آگاه باشند که عزت و ذلت در دست خداست. خدا رحمان و رحیم و مهربان است ولی همین خدا قهار است و غضب هم دارد که البته رحمت خداوند بر غضبش سبقت می‌گیرد.
وی افزود: اگر خداوند اراده کند شخصی را عزیز گرداند دیگر محال است ذلیل شود و البته بالعکس آن هم به همین ترتیب است، این موضوع در کلام امام جواد(ع) آشکاراست. حضرت می‌فرماید: «كَيْفَ يُضَيَّعُ مَنِ اللّهُ كافِلُهُ، وَكَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ»، معاویه قصد داشت نام علی(ع) را بی‌اعتبار کند لذا اقداماتی در همین راستا انجام داد، غافل از اینکه خدا می‌خواهد که علی عزیزترین مردم باشد، پس مشخص می‌شود که عزت و ذلت دست خداست.
رئیس مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی با بیان گوشه‌هایی از عزتی که خداوند به امام حسین(ع) عطا فرمود اضافه کرد: همه باید مراقب باشیم که مردم به خاطر قدرتمان به ما سلام ندهند، امیرالمومنین(ع) فرمود: ملعون است کسی که مردم از ترس عنوان و قدرتشان به آن‌ها سلام می‌دهند لذا باید همواره مراقب این موضوع باشیم.
حجت‌الاسلام صابری در تبیین بخش دوم حدیث جوادالائمه(ع) گفت: وَكَيْفَ يَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ؛ کسی که خداوند بخواهد ذلیلش کند هرکجا باشد، پروردگار او را پیدا خواهد کرد و او را به زمین می‌زند.
انتهای پیام

captcha