مادران نباید پس از بازگشت از مرخصی زایمان دغدغه شغل داشته باشند
کد خبر: 3837127
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹

مادران نباید پس از بازگشت از مرخصی زایمان دغدغه شغل داشته باشند

گروه اجتماعی - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در راستای رفاه حال مادران اجرای طرح مرخصی 9 ماهه بارداری در حال تأمین اعتبار است و باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گیرد، مادران نباید پس از بازگشت از مرخصی زایمان دغدغه شغل داشته باشند؛ چراکه عدم توجه به این مهم باعث می‌شود تا از باروری در جامعه کاسته شود.

مادران نباید پس از بازگشت از مرخصی زایمان دغدغه شغل داشته باشند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز، دوم شهریور در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد گفت: دولت با تقدیم دو شهید در عالی‌ترین رتبه خود نشان‌گذاری کرد و این نشان‌گذاری برای ما الهام‌بخش و قطب‌نمای حرکتی است.

وی تصریح کرد: دولت با خلوص نیت و اتکا به خداوند در تحقق اهداف جمهوری اسلامی، پاسداری از حرمت خون شهدا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همه ظرفیت‌های فکری و توان اجرایی خود را برای استقلال دولت کارآمد، مردم‌گرا و به نتیجه رساندن حق مردم استفاده کرده است.

ابتکار ادامه داد: دولت همواره سعی و تلاس دارد در مقابله با فساد، آلودگی‌ها و ... شفاف‌سازی کرده و پاسخگو باشد، دولت همواره در راستای ارتقای معیشت عموم مردم و رفع مشکلات انان برنامه‌‌‌ریزی کرده و طرح‌هایی به اجرا می‌گذارد.

این مقام مسئول به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری دردیدار با دولت‌مردان به مناسبت هفته دولت اشاره کرد و گفت: ایشان در این نشست فرمودند دولت سنگین‌ترین مسئولیت‌ها را دارد. با توجه به سخن رهبری و اقداماتی که صورت گرفته است هفته دولت بهترین فرصت است تا خدمات و دستاوردهای ارائه شده به سمع و نظر مردم برسد. دولت همواره تلاش داشته مشکلات کشور را کاهش داده و معیشت مردم را ارتقا بخشد، که این امر با هماهنگی با انسجام بین دولت با بخش‌های مختلف مردمی و دستگاه‌های اجرایی به اهداف خود جهت رفاه حال مردم جامه عمل بپوشاند.

ابتکار از مجموعه فعال دولت در استانداری مرکزی تقدیر کرد و افزود: مجموعه استانداری این استان دارای توانمندی‌های قابل توجهی است که می‌تواند در راستای رفع مشکلات مردم و جامعه گام بردارد.

وی تصریح کرد: پرداختن به سند ارتقاء حوزه زنان و خانواده یکی از اهداف و مؤلفه‌های بسیار مهم است، برقراری عدالت یکی از شاخصه‌های اصلی نظام بوده و در دستور کار دولت نیز قرار دارد، عدالت مفهومی قرآنی است که با فطرت بشر سر و کار دارد و همه نسبت به عدالت احترام خاص قائلند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عدالت را دارای ابعاد وسیع همچون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .. دانست و با اشاره به اینکه انتخاب حق سرنوشت یکی از مؤلفه‌های عدالت محسوب می‌شود، افزود: در تمام سال‌ها هدف دولت‌های مختلف این بوده است که عدالت را در جامعه برقرار کنند، مردم‌سالاری و حق مردم در تعیین سرنوشت خودشان از جمله مواردی است که دولت تدبیر و امید به آن پرداخته است.

ابتکار اظهار کرد: اقتصاد یکی دیگر از ابعاد عدالت است که دولت در جهت‌گیری‌های خود به این امر مهم توجه ویژه داشته است. امروز بهبود وضعیت معیشت مردم در شرایط تحریم و اشتغال‌زایی بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد که به آن پرداخته می‌شود.

ابتکار پرداختن به موضوع عدالت جنسیتی را از اهم انواع عدالت‌ها برشمرد و در این خصوص به آیه ۱۳ سوره«حجرات» که می‌فرماید؛«يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» استناد و تصریح کرد: مفهوم عدالت جنسیتی الهام گرفته از قرآن کریم است و نگاه قرآن به همه انسان‌ها این است که از نفس واحده خلق شدند.

وی ادامه داد: سیاست عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه در ماده 101 به صراحت بیان شده است، در اسناد بالادستی، قانون اساسی و سیاست‌‌های ابلاغی از سوی رهبری به این موضوع کاملا اشاره و مورد تأکید قرار گرفته است.

ابتکار به تشریح شاخص‌های کلی عدالت جنسیتی پرداخت و اظهار کرد: شاخص‌های کلی عدالت جنسیتی تدوین و سپس شاخص‌های اقتصادی نیز تدوین و ابلاغ شد. پس از این مرحله در گام بعدی تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به استان‌ها سپرده شد تا براساس اولویت‌های استان‌ها این سند تدوین و اجرایی شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: این سند قابلیت بازنگری در بازه‌های زمانی را دارد و باید به لحاظ اجرایی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، موضوع زنان و خانواده مسأله زنانه نیست، بلکه همه دستگاه‌ها باید در تحقق اهداف آن مشارکت کنند. همچنین در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده نیز به عقب افتادگی‌های حوزه زنان و دختران که به فرد و خانواده آسیب وارد کرده است نگاه ویژه‌ای خواهد شد.

ابتکار تأکید کرد: بین موجودیت زن و خانواده هیچ‌گونه تقابل و دوگانگی وجود نداشته و ندارد، همه آحاد جامعه به خانواده و داشتن کانونی سالم نیاز دارند، بانوان نباید برای داشتن شغل و استقلال مالی مجبور به گذشتن از نقش‌های خانوادگی خود شوند یا بالعکس. در راستای رفاه حال مادران اجرای طرح مرخصی 9 ماهه بارداری در حال تأمین اعتبار است و باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گیرد، مادران نباید پس از بازگشت از مرخصی زایمان دغدغه شغل داشته باشند؛ چراکه عدم توجه به این مهم باعث می‌شود تا از باروری در جامعه کاسته شود، با اجرایی شدن طرح 9 ماهه مرخصی پس از زایمان در صورت عدم اجرا بانوان می‌توانند اقدام حقوقی کنند.

وی اضافه کرد: از ابتدای دولت دوازدهم شاخص‌های عدالت جنسیتی در محورهای مختلف آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، خانواده و حقوق در دستور کار قرار گرفته است. ستاد ملی خانواده ارگانی فرا قوه‌ای است و ساز و کار فرا قوه‌ای دارد که قوه قضاییه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت در آن عضو هستند. در این ستاد ساز و کار سند شاخص‌های عدالت جنسیتی بنیان گذارده شد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به تکالیف دولت در حوزه زنان و خانواده نیز اشاره کرد و گفت: سند آموزش‌های قبل از ازدواج تدوین شده و بر اساس آن ۶ ساعت آموزش در این رابطه الزامی است. همچنین اجرای طرح ملی گفت‌و‌گوی خانواده که رفع اختلال در ارتباطات درون خانوادگی، سوءتفاهم، لکنت زبان و عدم اقدام متقابل که به خشونت لفظی و رفتاری و حتی طلاق می‌انجامد را هدف قرار داده است.

ابتکار با اشاره به اینکه سند با کیفیت خوبی در استان تدوین شده است، از طرح تولید محصول سالم و استاندارد ویژه زنان روستایی، طرح زنان سرپرست خانوار و آموزش مهارت کسب و کار که تاکنون ۱۲ هزار زن در آن مشارکت داشتند و توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد به عنوان دیگر طرح‌های اجرایی در حوزه زنان و خانوادن نام برد.

این مقام مسئول از سمن‌های فعال در حوزه زنان و خانواده به عنوان محور اصلی تحولات در جامعه یاد کرد و افزود: خوشبختانه استان مرکزی از ظرفیت‌های مناسبی در حوزه سازمان‌های مردم نهاد برخوردار است.

وی از عقد تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی با هدف حمایت از اورژانس اجتماعی و اجرای طرح‌های خودمراقبتی ویژه کارشناسان نیز خبرداد و گفت: معاونت امور بانوان آمادگی خود در راستای حمایت از صندوق‌های خرد بانوان روستایی اعلام می‌کند، این صندوق می‌تواند برای ارتقای وضعیت زنان روستایی و اشتغال آنان مؤثر باشد.

ابتکار تأکید کرد: سند ارتقای وضعیت زنان استان سند تحولی مهم برای استان به شمار می‌رود، انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی تکالیف خود را به صورت کامل انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان وخانواده در بخش پایانی سخنان خود پیش‌بینی فضای ورزشی مناسب ویژه دختران را مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر خواهان داشتن دختران، زنان و مادران با شاخص‌های سلامت روح و روان و جسم هستیم باید برای ورزش دختران به صورت خاص برنامه‌ریزی داشته باشیم.

یادآور می‌شود؛ در پایان جلسه از سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در استان مرکزی رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha