سه اثر طبیعی استان مرکزی ثبت ملی شد
کد خبر: 3840033
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

سه اثر طبیعی استان مرکزی ثبت ملی شد

گروه فرهنگی - معاون میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت ملی شدن سه اثر طبیعی استان خبر داد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت ملی شدن سه اثر طبیعی استان خبر داد.

وی بیان کرد: دو درخت چنار کهنسال روستای واران  شهرستان دلیجان، درختان کهنسال مسجد واران شامل دو چنار کهنسال و درخت توت کهنسال روستای قلعه محی‌الدین شهرستان تفرش، به ثبت آثار ملی رسید.

این مقام مسئول عمر طولانی، قطر زیاد تنه، تاج گسترده، ارتفاع زیاد، سازگاری با محیط زیست را از جمله قابلیت‌های ارزشمند این درختان برای ثبت دانست و گفت: محیط تنه درختان واران 760 سانتیمتر و 825 سانتی متر و قطر تنه برابر سینه آنها 290 و 300 سانتی متر است.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه قدمت این درختان 300 تا 350 سال تعیین شده است، افزود: درخت توت کهنسال قلعه محی الدین تفرش نیز بعنوان یک موجود زنده کهنسال، دارای ارزش تاریخی و طبیعی می است که قطر تنه این درخت، 300 ساله 175 سانتیمتر و اندازه محیط تنه آن نیز 520 سانتیمتر است.

کریمی با اشاره به وضعیت حیاتی مناسب این درختان، بیان کرد: در استان مرکزی تاکنون 18 اثر طبیعی ملی که عمدتا شامل درختان کهنسال هستند، به ثبت رسیده است و ثبت ملی تالاب میقان، جنگل‌های بلوط شازند، بستر رودخانه قره چای و سرچشمه محلات در دستور کار بعدی معاونت میراث فرهنگی برای ثبت در میراث ملی طبیعی کشور قرار دارد.

انتهای پیام

captcha