آموزش و پرورش فصل مشترک حاکمیت و ملت است
کد خبر: 3844236
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
کریمی‌فر:

آموزش و پرورش فصل مشترک حاکمیت و ملت است

گروه فرهنگی ــ مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است، بیان کرد: اعتقاد ما براین است که این مرکز آموزشی مهمترین مولد منابع انسان بوده و اساس این مرکز ساختن انسان‌هاست.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، گودرز کریمی‌فر، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش امروز، اول مهر در مراسم بازگشایی مدارس و نواختن زنگ مهر و مقاومت در مدرسه نمونه دولتی حاج محمدرضا حاج کاظمی اراک ضمن گرامیداشت اولین روز بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 98 – 99 و هفته دفاع مقدس، گفت: پروژه مهر فرهنگ سازمانی و رویداد یا رخداد مهم در سال تحصیلی است، بیش از 43 میلیون نفر با واسطه و بی‌واسطه با آموزش و پرورش ارتباط دارند، 14میلیون دانش‌آموز،  28 میلیون اولیای دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است، بیان کرد: اعتقاد ما براین است که این مرکز آموزشی مهمترین مولد منابع انسان بوده و اساس این مرکز ساختن انسان‌هاست.

کریمی‌فر آموزش و پرورش را دستگاهی ظریف، حساس، پیچیده و پهن‌پیکر دانست و ابراز کرد: انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها این مرکز آموزشی را با رویکرد مشارکتی همراهی، همکاری و همیاری کنند.

وی ادامه داد: اعتقاد ما براین است که نگاه ما به همکاران در عرصه تعلیم و تریت این است که تعلیم و تربیت علم، معلمی هنر و معلم هنرمند. هنرمندترین معلمان آموزگاران، دبیران و همکاران ما در آموزش و پرورش هستند که با امکانات محدود انتظارات نامحدود را دراین دستگاه عریض و طویل مدیریت، نهادسازی و نمادسازی می‌کنند.

کریمی‌فر افزود: معلمان می‌توانند دانش‌آموزان را خود‌باور و خداباور تربیت کنند، فرهنگیانی هستند که دانش‌آموزان را دانشی و بینشی به صورت توأمان همسان‌‌سازی می‌کنند. اعتقاد ما براین است که این مرکز فرهنگ یادگیری را به عنوان برنامه و سیاست توسط معلمانی همسان‌سازی می‌کند که یادگیری‌های کیفی، عمیق و مطلوب را جایگزین یادگیری‌های حافظه‌محور و سطحی کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: باور داریم توجه به المپیادها و جشنواره‌های علمی به لحاظ هیجانات علمی و اکتشافی که دارن، قادرند میل به یادگیری را در دل دانش‌آموزان تقویت کنند، توجه به این برنامه‌ها از طرح‌های جدی نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است.

کریمی‌فر گفت: آموزش و پرورش رابط بین نقش سه میم محیط، مدرسه و منزل در جامعه است، این مرکز قادر است مسیر هدایت، حمایت و نظارت بر دانش‌آموز را همراهی کند. اگر چه باور داریم دانش‌آموز آموزش را در خانواده، دانش را در جامعه و بینش را در تفکرات تنهایی باید بیاموزد، در آموزش و توجه به برنامه‌ریزی، سازماندهی و هماهنگی کنترل و نظارت پازل مدیریتی است که می‌تواند آموزش و پرورش را با همه نیازمندی‌ها و کمبودها مدیریت کند.

وی خطاب به مدیران بیان کرد: اعتقاد داشته باشند که افراد و زیرمجموعه با آنان کار می‌کنند نه برای آنان و به همین دلیل قسمت اعظم موفقیت مدیران مرهون و مبنی بر نفوذ در فکر، ذکر و ذهن همکاران است. معلمان هم در نظر داشته باشند به نوعی عمل کنیم که بتوانیم دانش‌آموزان را خلاق، کنجکاو و پرسش‌گر تربیت کنیم؛ چراکه باور داریم خلاقیت استعداد و مهارت است که هم قابل یادگیری و هم قابل پروراندن است.

کریمی‌فر ادامه داد: دانش‌آموزان بدانند لذتی که از علم حاصل می‌شود بی‌آلایش است پس سعی کنید علم‌آموزی را با فرهنگ پژوهش، پرسش‌گری و تحقیق عملیاتی کنید. اولیای دانش‌آموزان بدانند هیچ‌گاه فرزندان خود را با دیگر همکلاسی‌ها و دیگران مقایسه نکنند و زمینه‌ای فراهم شود که طیب‌خاطر دانش‌آموزان فراهم شود تا آنان در کلاس درس با آمادگی و آرامش حاضر باشند. اولیا بدانند که مهمترین ویژگی مشترک دانش آموزان متفاوت بودن آنان است.

در پایان کریمی‌فر، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش پیام محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش را بدین شرح قرائت کرد؛

بسمالله الرّحمنِ الرّحیم

«السلامُ عَلی الحسَین و عَلی علیِّ بنِ الحسین و عَلی اَولادِ الحسین و عَلی اَصحابِ الحسَین»

به روان تابناک شهیدان دفاع مقدس، به خصوص معلمان و دانش آموزان شهید درود می فرستم و تقارن فصل رویش جوانه های دانایی و توانایی با قیام امام حسین(ع) و هفته دفاع مقدس، یادآور عشق و ایثار و فداکاری و تجدید عهد نسل جوان کشور با کتاب، دانش، معنویت و انقلاب اسلامی را تبریک می گویم.

آموزش و پرورش، مهمترین رکن تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی است؛ این سرمایه ملی، متعلق به همه مردم است و همه باید در جهت اعتلای آن بکوشند و لازم است همه ظرفیت ها و داشته های کشور همسو و هماهنگ، در خدمت بهبود کیفیت یادگیری و ارتقاء فرآیند تربیت فرزندان میهن اسلامی قرار گیرند.

سال تحصیلی 99-98 فرصت جدیدی برای پیمودن گام های ارزشمند در مسیرهای تازه است. این امر کوشش جمعی همه عوامل سهیم و مؤثر در آموزش و پرورش کشور، به خصوص همکاران دلسوز، دانش آموزان عزیز و خانواده های گرامی آنهاست. در این مسیر خطیر توجه به موارد زیر ضروری است:

خانواده مدرسه اول است و مدرسه خانه دوم، دیوار و فاصله بین خانه و مدرسه باید برداشته شود و هر دو محیط باید سالم، امن، با نشاط و سرشار از شوق و انگیزه یادگیری باشد. روش های آموزشی و تربیتی باید مبتنی بر مشارکت جدی خانه و مدرسه و براساس انتخاب آگاهانه و مشارکت مسئولانه دانش آموزان طراحی و اجرا شوند.

دسترسی به تحصیل و آموزش از حقوق پایه و طبیعی همه افراد است و تلاش برای پوشش تحصیلی کودکان به خصوص در مناطق محروم و حاشیه شهرها وظیفه ای همگانی است.

بهبود مستمر کیفیت آموزشی به ویژه در مدارس دولتی و آماده کردن فرزندان عزیز کشور برای مواجهه با پیچیدگی های محیط اقتصادی علمی، اجتماعی و فناوری، مهم ترین جهت گیری نظام آموزشی است. کیفیت یادگیری، محصول تلاش هماهنگ و خردمندانه همه عوامل سهیم و مؤثر است.

صیانت از سلامت جسمی، روانی و عاطفی، شادابی و نشاط دانش آموزان و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری، صداقت، شجاعت، پاکدامنی و عفاف در تمام برنامه های مدارس مورد تأکید است.

امید است با یاری خداوند متعال و همکاری همه دلسوزان و صاحب نظران، زمینه های دستیابی به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش فراهم آید.

محسن حاجی‌میرزائی

انتهای پیام

captcha