آذرآب؛ چراغ صنعت ایران/ از کارگران هپکو دفاع می‌کنم
کد خبر: 3851456
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
شریعتمداری:

آذرآب؛ چراغ صنعت ایران/ از کارگران هپکو دفاع می‌کنم

گروه سیاست و اقتصاد ــ وزیر کار، آذرآب را چشم و چراغ صنعت ایران نامید و گفت: مسئولیت بنده دفاع از کارگران واحدهای تولیدی هپکو و آذرآب است، چراکه با مشکل بحران مواجه هستند؛ لذا تمام توان خود را به کار خواهم گرفت تا این کار انجام شود البته اگر نظم و انضباط شهر و کشور بهم بخورد کاری هم از دست بنده ساخته نیست.

آذرآب؛ چراغ صنعت ایران/ از کارگران هپکو و آذرآب دفاع می‌کنم به شرطی که نظم کشور بهم نخورد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز، 29 مهر در یکصد و چهاردهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در استانداری این استان برگزار شد گفت: تصور می‌کنم یکی از مهمترین ویژگی‌های ما در جمهوری اسلامی وجود اختیارات بسیار خوب در سطوح استانی است و استاندار این استان به خوبی اختیارات را به انجام رسانده و مجموعه استان توانسته‌اند از خیلی از مشکلات عبور کنند.

وی با اشاره به رعایت کامل اختیارات استاندار در استان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار خطیر و خاصی به سر می‌برد و دشمنان از هر سو کشور را تهدید می‌کنند، نظام سلطه جهانی قصد دارند جلوی صدور نفت خام ایران را بگیرند و نمی‌دانند رهبری سال‌های قبل فرمودند آرزوی من این است که درب چاه‌های نفت را بسته و اقتصاد ایران را برپایه رونق تولید پایه‌گذاری کنیم.

شریعتمداری اضافه کرد: برای ما فرصت مغتنمی است که در شرایط فشار 150 هزار میلیارد تومان از منابعی که باید در بودجه عمومی آمده و مجموعه‌ای حدود 380 هزار میلیارد تومان منابع بودجه عمومی کشور از حیث درآمدی دشمن تلاش دارد که این رقم را تا صفر کاهش دهد اما نظام همچنان بر تلاش خود برای تحقق اهداف می‌افزاید و در اکثر موارد هم با رشد مواجه است.

وی اظهار کرد: در استان مرکزی براساس اخرین گزارش 2739 واحد صنعتی فعال هستند، از این تعداد 40 واحد در شرایط بحرانی هستند که پرداخت‌ها به تعویق افتاده است و چند واحد صنعتی که اسم آنان در ماه‌های اخیر بیشتر از واحدهای صنعتی برده می‌شود، اما در مقایسه با کل فعالیت استان در این مجموعه شاهد رشد در تمامی واحدهای صنعتی همچون ریلی، ماشین‌سازی، ریل‌سازی، پتروشیمی و ... هستیم و قریب به 30 هزار میلیارد تومان سهم تولید ناخالص ملی را رقم می‌زنند، همچنین 350 واحد معدنی نیز در استان فعالیت دارند.

جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی در تشریح رسیدگی به وضعیت‌هایی که با شرایط خاص و بحرانی مواجه هستند، بیان کرد: این واحدها دچار مشکلاتی در حوزه ساختار تاریخی در گذشته هستند، و ریشه مشکل هم واگذاری آنان به بخش خصوصی‌ است.

وی ادامه داد: به نظر بنده راه حل اینجاست و کارگران خواستار تعیین تکلیف مالکیت هستند و بدانند که آینده شغلی آنان در خطر نیست و بدانند دولت برای آینده آنان فکر کرده و همراه آنهاست تا این واحد تولیدی سرپا بماند.

شریعتمداری آذرآب را چشم و چراغ صنعت ایران نامید و اظهار کرد: این واحد صنعتی یکی از مهمترین واحدهای صنعتی ایران است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود، البته ما به مردم و جامعه کارگری بدهکاریم، بنده هم مانند دیگر افراد اعتقاد دارم موضوع مالکیت این واحدهای صنعتی باید هرچه زودتر تعیین تکلیف می‌شد، تعداد زیادی از واحدهای صنعتی به بخش خصوصی واگذار شد اگر شرایط در این حوزه خوب نبود و قرار است واحد به بخش دولتی بازگردد باید تصمیم‌گیری شود تا این اقدام هرچه سریع‌تر انجام شود و نباید معطل بماند، وقتی می‌گوییم کارگران حقوق دریافت کردند یعنی حداقل حقوق و دستمزد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شرایط بد کارگران امروز را باید درک کرد، اظهار کرد: در این شرایط اگر کارگران در چارچوب قوانین و مقررات مطالبات خود را بیان می‌کنند باید به گوش جان بشنویم، من همیشه همراه کارگر بوده و هستم به شرط آنکه مطالبه‌خواهی در چارچوب قانون انجام شود، من با هیچ کارگری که ریل را مسدود می‌کند همراه نیستم اما برای دفاع از حقوق کارگر همراه او در مقابل سازمان خصوصی‌‌سازی هستم.

شریعتمداری افزود: جامعه کارگری باید اطمینان داشته باشد در سال رونق تولید، در سالی که حفظ اشتغال موجود مهمترین هدف و برنامه دولت است ما از تمام ابزارهای ممکن استفاده خواهیم کرد تا اشتغال بر زمین نماند. سرمایه در گردش یکی از مهمترین مشکل واحدهای تولیدی است و واحدها برای اینکه بتوانند واحد را با حضور کارگران سرپا نگه دارند باید از سرمایه در گردش برخوردار باشند. دشمن به روی ما سرمایه‌گذاری خارجی را بسته است و فشار از دولت به سمت شرکت‌ها تغییر مسیر داده است و از شرکت‌ها به افراد فشار وارد می‌کنند، اشخاص را تحریم می‌کنند تا در واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری نکنند در سرمایه‌گذاری داخلی نیز تلاششان بر ناایمن ساختن فضاست تا صنایع را با رکود مواجه کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: جمهوری اسلامی با راهکارهای بسیار بر حل مشکل تحریم اهتمام داشته است، پرداختن 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با نرخ 4 درصد و 6 درصد و سرمایه در گردش 10 درصد در نقاط مختلف به بخش‌های کمتر از 17 هزار نفر و روستاها اقدام مؤثری در حوزه اشتغال‌زایی صورت گرفته است، امروز میزان تمام شماری شده اشتغال در روستاها بسیار چشمگیر است.

شریعتمداری اشتغال‌زایی در سایه پرداخت منابع را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر اشتغال‌زایی در بین نباشد منابعی در اختیار افراد قرار نخواهد گرفت، در اشتغال فراگیر هم در تبصره 18 قانون بودجه منابع اعتباری در سال گذشته و امسال کارنامه درخشانی نداریم امید است در نیمه دوم سال با تمهیداتی که در تأمین منابع اتخاذ شده است در راستای انجام تبصره 18 توجه‌های جدی صورت گیرد و منابع ویژه تخصیص داده شود.

وی اظهار کرد: تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تنها نزدیک به 20 ماه فرصت داریم و زمان برای اجرای برنامه‌های عملیاتی و اجرایی نداریم و زمان ما کوتاه است، اگر تمام مجموعه فعالیت‌ها و ستاد اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهیم ممکن است به برخی از آنان نتوانیم رسیدگی کنیم، قدم اول این است که در برنامه‌ریزی‌های استان برای ستاد اقتصاد مقاومتی حتما پالایشی برای برنامه‌ها، اهداف، طرح‌ها و ... صورت گیرد.

شریعتمداری ادامه داد: ما در نقطه‌ای هستیم که باید آرام پیش برویم و نقاط ضعف گذشته را برطرف کنیم اگر در هر یک از دستورالعمل‌ها و ضوابط استانی اشکالاتی وجود دارد که مانع فعالیت‌های تولیدی است باید این مشکلات سریع حل شود. انتظار بنده این است که به همه بخش‌های تولیدی توجه شود و در مورد آنان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته و ابلاغ کنید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: مسئولیت بنده دفاع از کارگران واحدهای تولیدی هپکو و آذرآب است، چراکه با مشکل بحران مواجه هستند لذا تمام توان خود را به کار خواهم گرفت تا این کار انجام شود البته اگر نظم و انضباط شهر و کشور بهم بخورد کاری هم از دست بنده ساخته نیست.

شریعتمداری با بیان این نکته که تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا مصوبات در نظر گرفته شده اجرایی شود، اضافه کرد: یکی از نیازهای استان این است که از محل منابع متمرکز سهم استان افزایش یابد، تقاضا 100 میلیارد تومان است که می توان این مبلغ را افزایش داد.

این مقام مسئول در پایان گفت: چرخه تولید فقر با ایجاد اشتغال و توسعه فعالیت‌های تولیدی خواهد شکست، برای جلوگیری از توسعه چرخه فقر از تولیدات حمایت جدی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha