ارگ تاریخی میشیجان خمین افتتاح شد
کد خبر: 3853918
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

ارگ تاریخی میشیجان خمین افتتاح شد

گروه فرهنگی ــ مجتمع گردشگری، تفریحی ارگ تاریخی میشیجان شهرستان خمین پس از ۴ سال مرمت و احیا، با حضور مسئولین شهرستان خمین افتتاح شد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی مجتمع گردشگری، تفریحی ارگ تاریخی میشیجان شهرستان خمین پس از 4 سال مرمت و احیا، با حضور مسئولین شهرستان خمین افتتاح شد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به ویژگی‌های این بنای تاریخی عنوان کرد: این بنای تاریخی با ارزش استان به‌ صورت 100 درصدی از سوی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است.

ایزدی با اشاره به هزینه‌ انجام‌ شده برای احیای این بنای با ارزش تاریخی عنوان کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای افتتاح و بهره‌برداری از این بنا بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال هزینه کرده است و زمینه اشتغال ۵۰ نفر به صورت مستقیم را ایجاد نموده است.

به گفته وی ارگ میشیجان قرار است به صورت مجموعه گردشگری تفریحی که شامل سفره‌خانه سنتی، کافی‌شاپ، اتلیه عکس،  موزه نسخ خطی اسناد و مردم‌شناسی، اقامتگاه و کالسکه‌خانه مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: این ارگ در دوره قاجار بنا شده و در شهرستان خمین کیلومتر ۵ جاده تهران روستای میشیجان علیا واقع است. این بنا توسط برادران پناهی ذبیح ا... و علی‌محمد پناهی سرمایه‌گذاران این مجموعه به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است ارگ تاريخی ميشيجان بنايی خشت و گلی متعلق به دوره قاجاريه (1174 هجری شمسی) است كه درروستای ميشيجان عليا از توابع شهرستان خمين واقع دراستان مركزی درحاشيه جاده خمين – تهران و در فاصله 300 كيلومتری تهران واقع شده است. شاهزاده حيدرقلی ميرزا فرزند حشمت‌الدوله ملقب و معروف به اميرحشمت از نوادگان قاجار كه والی منطقه كمره و مالك روستای ميشيجان و حدود 150 روستای ديگر اطراف آن بوده است‌، درقرن گذشته اين عمارت را به عنوان اقامتگاه تابستانی و مركزی رسيدگی به امور مناطق تحت مالكيت حكومت خود بنا نموده است.

اين عمارت در زمينی به شكل مستطيل هشت ضلعی و به مساحت حدود يك هكتار در كنارامامزادگان اين روستا بنا شده كه ساختمان اصلي آن بصورت بنايی منفرد در دو طبقه با پلان چهار ضلعی و با نمای تركيبی گچ و آجر در وسط محوطه قرارگرفته و سقف آن بوسيله قاب‌بندی‌هاي چوبی يكپارچه آراسته شده و محل اقامت اميرحشمت بوده است درشمال و غرب محوطه فضاهايی با كاربری گلخانه، مطبخ، انبارغلات‌، محل اسكان خادمين و حياط خلوت قراردارد.

عمده مصالح بكار رفته در اين بنا، خشت و گل و چوب بوده و سقف اتاق‌ها بصورت طاق آهنگ و طاق‌های چهاربخشی و سقف مسطح چوبی طراحی شده است. در جنوب محوطه كالسكه‌خانه قرار دارد كه دارای يک سقف چهارگنبدی است، همچنين درقسمت شمال و جنوب عمارت دو برج ديده‌بانی قرارگرفته است.

در قسمت جنوب شرقی محوطه هشتی ورودی قرار دارد كه شامل يک راهرو و چند اتاق با سقف‌های چوبي درطرفين آن است و در زير اتاق شمالی هشتی يک سياه‌چال با ورودی مخفی از داخل اطاق قرار دارد كه از آن برای زندانی كردن افراد استفاده می‌شده است.

 كار مرمت و بازسازی اين اثر تاريخي ارزشمند كه در سال 1389 شمسی به شماره 29705 در فهرست آثارملی ايران نيز ثبت شده است، توسط برادران پناهی و تحت نظر سازمان ميراث فرهنگی ازسال 1394 آغازشده و درسال 1397 به اتمام رسیده است.

انتهای پیام
captcha