ضرورت فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه منفی جامعه به موقوفات
کد خبر: 3854347
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

ضرورت فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه منفی جامعه به موقوفات

گروه معارف - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: بزرگترین سرمایه ما بعد از نفت موقوفات است، اما به واسطه ضربه‌هایی که به وقف خورده است هنوز فرهنگ وقف در جامعه نهادینه نشده است لذا برای تغییر نگاه و روند رو‌به مثبت نگاه مردم به وقف باید اقداماتی از جمله فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه منفی جامعه به موقوفات

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز ۱۲ آبان در نشست تخصصی وقف و رسانه که به مناسبت گرامیداشت دهه وقف در سالن جلسات اداره کل اوقاف این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه سنت حسنه وقف توسط نبی مکرم اسلام‌(ص) بنیان‌گذاری شده و از مناسبت‌های مختلف برای تبیین این سنت حسنه می‌توان استفاده کرد، گفت: فرهنگ وقف، فرهنگ غنی است و با گفت‌و‌گو‌های انجام شده و تبادل‌نظرهای صورت‌گرفته می‌توان این فرهنگ غنی را گسترش داد.

وی تصریح کرد: انسان‌های واقف انسان‌های دوراندیش و آینده‌نگری هستند و نقش به‌سزایی در فرهنگ‌سازی وقف داشته‌اند و در حوزه وقف با دقت و ریزبینی وارد عمل شدند، در نیت واقفان به امورات فقرا، مباحث اجتماعی، فرهنگی، بانوان، و ... توجه ویژه شده است. واقفان همواره علاوه بر نکات اجتماعی به نکات بهداشتی و روانی هم تأکید ویژه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام واحدی با بیان اینکه ۸۰۰ الی ۸۵۰ نیت در وقف‌نامه‌ها ثبت شده است، اضافه کرد: شناسایی نیازهای جامعه در سال‌های دور بسیار زیرکانه و هوشمندانه انجام می‌شده است. باید دید جایگاه این فرهنگ در حال حاضر کجاست، در کشور ایران که یک کشور متمدن اسلامی شناخته می‌شود باید جایگاه وقف را ارتقا بخشید، ایران از نظر وسعت جغرافیایی کشوری متمدن محسوب می‌شود و بر این متمدن بودن مباحث اسلامی هم افزوده شده است.

واحدی در خصوص چرایی آسیب وارده به حوزه وقف، اظهار کرد: دیگر کشورها همچون کشورهای غربی از این فرهنگ خوب استفاده می‌کنند، آنان برای امور خیر خود کلمه وقف که واژه‌‌ای اسلامی است را به کار نمی‌برند اما به عناوینی در قالب امور خیریه استفاده کرده و با همین نگاه دانشگاه‌های مطرح جهان و مراکز نظامی مطرح جهان با پشتوانه وقف اداره می‌شود.

وی به وظایف همه مردم در گسترش فرهنگ وقف در جامعه هم اشاره کرد و افزود: بخشی از آسیب به اقدامات حکام در دوره‌های مختلف از جمله قاجار باز می‌گردد و در دوران پهلوی اول و دوم به اوج خود رسید و ضربه نهایی را با قانون اصلاحات ارضی به پیکره وقف وارد کردند.

حجت‌الاسلام واحدی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اولین جمله امام راحل این است که موقوفات به وقفیت بازگردند؛ چراکه ایشان در سال 42 اشاره فرمودند که اگر موقوفات را به دست ما بدهند ما کشور را اداره خواهیم کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: بزرگترین سرمایه ما بعد از نفت موقوفات است، اما به واسطه ضربه‌هایی که به وقف خورده است هنوز نتوانسته است فرهنگ وقف در جامعه نهادینه باشد. برای تغییر نگاه و روند رو‌به مثبت نگاه مردم به وقف باید اقداماتی از جمله فرهنگ‌سازی صورت گیرد؛ برای نسل جدید که قصد دارند در حوزه وقف وارد شوند باید نهادینه شود که تنها امر خیری که تاریخ مصرف ندارد وقف است.

وی بابیان این نکته که 9 مصداق امر خیر در قرآن همچون قرض‌الحسنه، انفاق فی سبیل‌الله، محسنین، انفاق، ایثار و اعطا و... به کار رفته است، تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمودند پرونده انسان پس از مرگ بسته می‌شود مگر سه گروه که یکی از آن گروه‌ها کسی است که صدقه جاریه‌ای را از خود برجای بگذارد که وقف هم به نوعی صدقه جاریه محسوب می‌شود.

واحدی با اشاره به این مطلب که برای مردم شبهه ایجاد شده است که درآمد موقوفات کجا صرف می‌شود؟ اضافه کرد: ایجاد شبهه در پیشگاه مردم بدین معناست که ما به درستی اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم و وظیفه رسانه در بازپخش اخبار عملکرد اوقاف سنگین است.

این مقام مسئول ادامه داد: ما وظیفه داریم تا فرهنگ غنی اهل‌بیت(ع) را احیا کنیم، در جامعه آمادگی وجود دارد که اگر برای مردم فرهنگ وقف به درستی تبیین شود مردم سریع در این راستا اقدام کرده و حرکت خواهند کرد. تجربه فرهنگ‌سازی وقف ثابت شده است و با هماهنگی با رسانه‌های استان می‌توان آن را در جامعه نهادینه کرد.

وی بر لزوم افزایش شاخص‌های بهره‌وری موقوفات تأکید کرد و افزود: برخی اقدامات همچون افزایش شاخص‌های بهره‌وری موقوفات، ایجاد اشتغال، گیاهان دارویی، گاوداری و... در استان مرکزی در دست اقدام است که در زمان خود رسانه‌ای خواهد شد.

حجت‌الاسلام واحدی اضافه کرد: نیازهای استان در قالب 6 مؤلفه اول در دست شناسایی است که به زودی در اختیار رسانه‌ها برای پرداختن به آن قرار می‌گیرد تا برای رفع مشکلات با هم‌فکری یکدیگر اقدام شود.

انتهای پیام
captcha