همایش فرش دستباف استان مرکزی برگزار می‌شود
کد خبر: 3856239
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

همایش فرش دستباف استان مرکزی برگزار می‌شود

گروه فرهنگی – اولین همایش فرش دستباف استان مرکزی از تاریخ 6 آذرماه در استانداری مرکزی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، اولین همایش فرش دستباف استان مرکزی از تاریخ 6 آذرماه در استانداری مرکزی برگزار می‌شود. در این همایش که با حضور پیشکسوتان، متخصصین و فعالان صنعت فرش دستباف استان و کشور برگزار می‌شود، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و ویژگی‌های فرش دستباف استان مطرح خواهد شد.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: فرش از جمله کالاهایی است که از گذشته تا به امروز برای مردم جنبه اقتصادی داشته و به عنوان یک دارایی به آن نگاه می‌کنند. استحکام و بافت فرش بر اساس سلیقه بازار هدف باعث شد که فرش این خطه در بازه زمانی خاصی رونق بگیرد.

وی قیمت پایین و تولید انبوه را دو اصل مطرح در اقتصاد روز دنیا برای عرضه کالا برشمرد و خاطرنشان کرد: این دو نکته در گذشته به شکلی هوشمندانه در فرش ساروق مورد توجه قرار داشت. فرش ساروق همپای قیمتی فرش همدان با توجه به سلیقه بازار هدف، در گذشته به دو حوزه فرش محلی(مشتریان داخلی) و فرش آمریکایی(بافت بر اساس سفارش اروپایی و آمریکایی) تقسیم می‌شد.

ایزدی عامل استحکام فرش را گره‌های آن دانست و تصریح کرد: فرش ساروق که با دو نام آمریکایی و محلی در بازار شهرت داشته با 2400 تا چهار هزار گره بافته می‌شد که این امر عاملی برای استحکام و مقاومت فرش بود، اما امروزه فرش در همان خطه با 1200 تا دو هزار گره بافته می‌شود. اگر با دید هنری به فرش دستباف نگاه شود یک بخش از آن به نخ‌ریسی و رنگ‌آمیزی  اختصاص پیدا می‌کند و نباید از آن غافل شد.

این مقام مسئول گفت: آنچه در فرش ساروق قدیم مشاهده می‌شد، استفاده از رنگ‌های گیاهی و رنگرزی به شیوه سنتی بوده است، در واقع سه عامل رنگ، گره و نوع بافت در هم تنیده سه عامل دوام و استحکام فرش ساروق در گذشته بوده است. در گذشته مقاومت فرش ساروق به دلیل گره و بافت در حدی بود که استفاده از مواد شوینده قلیایی به بافت آن آسیب وارد نمی‌کرد و این از خصیصه‌های فرش ساروق بود و این موارد در کنار به روز بودن رنگ و طرح نیاز است در نظر گرفته شود.

ایزدی گفت: عدم شناسایی نیاز و سلیقه بازار هدف، دلایلی همچون از بین رفتن نخ‌ریسی سنتی، عدم استفاده از رنگ‌های غالب و کنار گذاشتن رنگ‌های گیاهی و استفاده از رنگ‌های شیمیایی تهدید امروز حوزه فرش دستبافت استان است.

به گفته وی، هم‌اندیشی و همراهی بخش دولتی و بخش خصوصی قطعا در رفع نواقص و رونق بازار فرش دستباف استان اثرگذار خواهد بود که این مهم از اهداف همایش است.

گفتنی است، پویش ملی فرش دستباف اراک با هدف بازآفرینی فرش استان در بازارهای داخلی و خارجی، ایجاد بستر مناسب برای بازارهای آتی فرش اراک در داخل و خارج و افزایش صادرات فرش استان، پیاده‌سازی بخش‌هایی از سند فرش، ایجاد بستری برای ثبت جهانی سایر برندهای فرش استان مانند فرش جیریا، فراهان و ...، گردهمایی دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان و بافندگان کشور در اراک به منظور انتقال تجربه به صنعت فرش استان مرکزی، ایجاد انگیزه در متولیان تولید فرش و بافندگان و طراحان استان به منظور تغییر رویه و بهبود در طرح‌ها، نقش‌ها و بازاریابی محصولات،  معرفی چهره‌های شاخص استان در حوزه فرش در سطح ملی و کمک به تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی، ارائه و دریافت راهکارهایی برای برون رفت از شرایط رکود در بازار فرش اراک برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha