هفته‌ای برای هنرمندان استان مرکزی؛ از داستان‌های قرآنی تا هنرهای نمایشی
کد خبر: 3857713
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

هفته‌ای برای هنرمندان استان مرکزی؛ از داستان‌های قرآنی تا هنرهای نمایشی

گروه فرهنگی ــ دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی در ۵ بخش شعر و داستان‌های قرآنی، عکس، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی و سنتی و هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی در بخش‌ها و رشته‌های هنرهای تجسمی، صنایع‌دستی، هنرهای نمایشی، هنرهای سینمایی، نمایشگاه‌ها، همایش بر کرانه خورشید، نشست‌های تخصصی با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، دومین یادواره سوره‌های سرخ، تولید و رونمایی از آثار موشن‌گرافی، تکریم پیشکسوتان قرآنی، محافل تلاوت قرآن کریم، مسابقه کتابخوانی، آوا و نغمات دینی، شعر و داستان‌های قرآنی به‌همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می‌شود.

علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در خصوص این برنامه‌ها گفت: دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی در ۵ بخش شعر و داستان‌های قرآنی، عکس، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی و سنتی و هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

معاون قرآن و عترت اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «شعر و هنر، زیبا‌ترین قالب برای همه‌ پیام‌های نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیام‌ها تا همه جای خطه‌ وسیع دل‌ها و جان‌های انسانی‌ست و شاعران و سخن‌سرایان آگاه همیشه توانسته‌اند والاترین معارف انسانی را در کتیبه‌ روزگار با نقشی جاودانه، به نسل‌های بعد از خود بنمایانند»، افزود: شعر و داستان از رشته‌های این هفته است که با هدف شکوفایی استعدادهای نهفته در حوزه‌ شعر و داستان با نگاه ویژه به حوزه قرآن وعترت‌(ع‌) به‌منظور تقویت ادبیات قرآنی متعهد در فضای رقابتی برگزار می‌شود.

وی دیگر اهداف این بخش را در دومین دوره هفته قرآن و عترت استان مرکزی، تبلیغ و ترویج قرآن وعترت‌(ع) در حوزه‌های شعر و ادبیات داستانی، معرفی دستاوردها و توانمندی‌های شاعران و داستان‌سرایان استان درحوزه‌ قرآن و عترت(ع)، ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های قرآن و عترت‌(ع) با بهره‌گیری از ظرفیت شعر و داستان دانست.

حاج‌علی‌بیگی رشته‌های جشنواره را شعر قالب‌های سنتی و نو با مضامین قرآن و عترت(ع) عنوان و اضافه کرد: در داستان کوتاه موضوعات مورد تأکید همدلی و همزبانی، نقش مساجد در تحکیم پایه‌های دین، مقاومت و پایداری اسلامی، صلح و دوستی زندگی و سیره‌ حضرت رسول(ص) و سایر انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع)، احسان به والدین، تعاون و همکاری، نماز، ولایت، مهدویت، سبک زندگی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده، سنت حسنه‌ی ازدواج است.

این مقام مسئول دبیر اجرایی جشنواره را حامد رفعت‌جو معرفی و تصریح کرد: جوایز این رشته در دو بخش شعر و داستان بزرگسالان و بخش شعر و داستان دانش‌آموزی اهدا می‌شود.

حاج‌علی‌بیگی ادامه داد: عکس از دیگر رشته‌های دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی است که با هدف ثبت لحظات پیرامونی که به نوعی تجلی‌گرمفاهیم و مضامین قرآن کریم و نیز سیره و سخنان اهل‌بیت(ع) و سوق دادن نگاه هنرمندان رشته عکاسی به زاویه جدیدی از هستی از منظر قرآن و اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود.

محورهای جشنواره سبک زندگی قرآنی (ثبت لحظاتی از پیرامون و زندگی مردم که قرآن و اهل بیت علیهم السلام بر آن‌ها سفارش و یا از آن نهی کرده‌اند)، امر به معروف و نهی از منکرها، نماز (جماعت، نماز عامل جلوگیری از منکرات و فحشا و...)، کمک به همنوع و مسئولیت‌های اجتماعی مردم، عدالت اجتماعی و اقتصادی عنوان شده است.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، دبیر اجرایی بخش عکس این هفته را سعید عبدالحمیدی معرفی کرد و گفت: به هنرمندانی که آثار‌شان به نمایشگاه راه یابد گواهی شرکت در جشنواره اعطا می‌شود، تصمیم‌گیری درباره موارد پیش‌بینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است، ارسال آثار به معنی پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.

وی هنرهای تجسمی را از دیگر رشته‌‌های این جشنواره دانست که در بخش‌های حضوری‌ به‌صورت کارگاهی و طراحی پوستر و غیرحضوری در رشته‌های خوشنویسی و نقاشی‌خط و موضوعات آیات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و احادیث اهل‌بیت(ع)، روایات و مضامین متناسب با قابلیت‌های عملیاتی شدن و محدودیت‌های عملی هر کدام از رشته‌ها برای خلق آن موضوع و مضمون برگزار می‌شود،‌ پذیرش آثار تا پایان دی‌ماه سال جاری و داوری آثار نیمه اول بهمن‌ماه سال جاری و زمان اعلام برندگان و برگزاری نمایشگاه و مراسم اختتامیه نیمه دوم بهمن سال جاری است.

معاون فرهنگی ارشاد استان مرکزی، دبیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی را محمد حمزه‌لویان معرفی و عنوان کرد: آثار تولید شده در جشنواره به انتخاب هیئت داوران به بخش نمایشگاهی راه خواهند یافت؛ به صاحبان ۹ اثر برتر در هر بخش با نظر هیئت داوران جوایزی اهدا می‌شود.

حاج‌علی‌بیگی هنرهای دستی و سنتی را از دیگر رشته‌های دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی دانست و اظهار کرد: خلق آثار هنری ایرانی - اسلامی با رویکرد مفاهیم، مضامین و جلوه‌های قرآن و عترت‌(ع) آشنایی هنرمندان با ظرفیت عظیم معارف قرآن و اهل‌بیت‌ (ع) برای خلق آثار هنری حمایت و تقویت هنرهای سنتی و بومی ایرانی و اسلامی هدف از برگزاری این رشته است.

وی رشته‌های جشنواره را قلم‌زنی مس و منبت با موضوعات آیات قرآن کریم، احادیث اهل‌بیت (ع) و یا نقوش ایرانی و اسلامی دانست و گفت: نوآوری و خلاقیت و ارائه اثر با موضوعات مذکور و تلفیق آن با رشته‌های زیرمجموعه و همگون آن در جشنواره به‌منظور خلق آثار بدیع به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره مد‌نظر هیأت انتخاب و داوران جشنواره است.

وی دبیر اجرایی این بخش را پوران نوشیر معرفی و اظهار کرد: مهلت دریافت آثار ۱۳ دی‌ماه، داوری آثار نیمه دوم دی‌ماه و برگزاری نمایشگاه و مراسم اختتامیه بهمن‌ماه سال جاری است.

معاون قرآن و عترت ارشاد استان مرکزی، گفت: هنرهای نمایشی از دیگر رشته‌های این هفته است که در دو بخش خیابانی و صحنه و با هدف ترویج معارف قرآنی در قالب هنر نمایش، تقویت بنیه نمایش‌های با رویکرد آیینی در استان اجرا می‌شود.

حاج‌علی‌بیگی با بیان اینکه موضوعات به‌صورت کلی همه مضامین و ارزش‌های مورد سفارش قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) مورد نظر است، افزود: موضوعاتی چون نهی از رذیلت‌های اخلاقی، سفارش و امر به فضیلت‌های اخلاقی، سبک زندگی قرآنی، موضوع نماز و... در اولویت است، اجرای نمایش‌های با مضامین فوق‌الذکر و در قالب طنز فاخر در اولویت قرار دارد.

وی بیان کرد: داوری‌ها در بخش‌های بازیگری مرد و زن، نویسندگی و کارگردانی صورت خواهد گرفت همچنین گروه‌هایی که برای شرکت در جشنواره پذیرفته می‌شوند، حداکثر ۲ اجرا خواهند داشت، نمایش‌های جدید و غیر‌تکراری دارای امتیاز ویژه در داوری‌هاست، گروه‌های متقاضی از سراسر استان مرکزی می‌توانند مدارک شرکت در جشنواره شامل سه نسخه لوح فشرده اثر و مشخصات کامل کارگردان را حداکثر تا ۱۵ آذرماه به نشانی دبیرخانه هفته واقع در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ارسال کنند؛ به گروه‌های راه‌یافته به بخش خیابانی تا سقف ۱ میلیون ریال و در بخش صحنه‌ای تا سقف ۱۲ میلیون ریال همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا خواهد شد؛ به گروه‌های برتر در بخش‌های برترین بازیگری مرد و زن، نویسندگی و کارگردانی جوایز نقدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا می‌شود.

انتهای پیام
captcha