ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶ فرمانداری استان مرکزی
کد خبر: 3860638
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶ فرمانداری استان مرکزی

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: از فردا، ۱۰ آذرماه، ۶ فرمانداری استان مرکزی آماده ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی، صبح امروز، نهم آذرماه در نشست مطبوعاتی که در آستانه آغاز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم در سالن جلسات ستاد انتخابات استان مرکزی برگزار شد، بیان کرد: براساس اصل ۶ قانون اساسی در جمهوری اسلامی، امور کشور باید با اتکا به آرای عمومی اداره شود و انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز به استناد این قانون از فردا رسما کار خود را با ثبت نام‌ داوطلبان آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فرآیند ثبت‌نام کاندیداها در استان مرکزی در ۶ حوزه اصلی انجام می‌گیرد، گفت: داوطلبان حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان در اراک به عنوان مرکز اصلی حوزه، داوطلبان حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه در ساوه، داوطلبان حوزه انتخابیه تفرش‌، آشتیان و فراهان در تفرش، داوطلبان حوزه انتخابیه محلات و دلیجان در محلات به عنوان مرکز اصلی حوزه، داوطلبان حوزه انتخابیه شازند و خمین نیز در فرمانداری‌های شهرستان‌های مذکور می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند.

اکرمی بیان کرد: داوطلبان تنها در فرمانداری‌ها و وزارت کشور امکان ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دارند و داوطلبانی خارج از کشور نیز می‌توانند به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به ماده ۴۵ قانون انتخابات بیان کرد: داوطلبان ظرف مدت هفت روز از تاریخ ۱۰ تا ۱۶ آذرماه ۹۸ از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر امکان مراجعه به مراکز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند که با حداقل ۳۰ سال و حداکثر ۷۵ سال سن می‌توانند برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کنند.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی با تاکید بر اینکه فردا مقارن با دهم آذرماه با دستور وزیر کشور رسما ثبت‌نام از داوطلبان حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود، افزود: داوطلبان پس از ثبت‌نام در صورت تغییر نظر، باید انصراف خود را شخصا و به صورت مکتوب به فرمانداری‌ حوزه انتخابیه یا وزارت کشور اعلام کند.

وی اظهار کرد: از فردا، پس از پایان هر روز مشخصات افراد ثبت‌نام کننده پس از تشکیل هیات اجرایی به مراجع چهار گانه قوه‌قضائیه(اداره کل دادگستری)، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و ثبت‌احوال به جهت استعلام سوابق داوطلبان ارائه می‌شود.

اکرمی گفت: هیات اجرایی اصلی و فرعی از دهم آذرماه تشکیل می‌شود و بررسی صلاحیت دواطلبان از ۱۷ تا ۲۶ آذرماه در هیات اجرایی اصلی پس از کسب استعلامات لازم از مراجع چهارگانه انجام می‌گیرد و در تاریخ ۲۷ آذر ماه رد صلاحیت‌ها به داوطلبان و هیات نظارت استان ابلاغ می‌شود.

وی افزود: داوطلبان رد صلاحیت شده می‌توانند از زمان اعلام نتایج به مدت ۴ روز شکایات خود را به هیات نظارت استان اعلام کنند.

رییس ستاد انتخابات استان مرکزی با بیان اینکه تا زمانی که ثبت‌نام از کاندیداها انجام نشود امکان رصد تبلیغات زودهنگام وجود ندارد، گفت: البته ستاد انتخابات استان مرکزی کلیه فعالیت‌های انتخابات را رصد می‌کند و تلاش دارد که انتخاباتی سالم و امن و با حداکثر مشارکت شکل گیرد. در این راستا برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات نظارت لازم اعمال می‌شود، همچنین شورای پیشگیری از جرائم تبلیغاتی به ریاست رییس کل دادگستری استان مرکزی تشکیل شده و نماینده ستاد انتخابات نیز در این شورا حضور دارد و با توجه به اینکه خرید و فروش رای جرم بوده و اقدامی غیر قانونی است، قطعا اقدامات لازم و پیشگیرانه در این حوزه اندیشیده شده است.

وی تصریح کرد: برای جلب حداکثر مشارکت در انتخابات باید عملکرد دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی رضایت نسبی مردم را فراهم کند که این امر قطعا مشارکت بالایی را رقم می‌زند، همچنین نحوه عمل کلیه دست‌اندرکاران انتخابات نیز بر مشارکت اثرگذار است و این عملکرد درست اعتماد عمومی را ارتقا می‌بخشد، خوشبختانه تاکنون سطح مشارکت در تمامی انتخابات در جمهوری اسلامی بیش از نرم جهانی بوده است و امیدواریم در انتخابات پیش ‌رو نیز مشارکت حداکثری رقم بخورد. تلاش خواهیم کرد که مردم در فضایی کاملا امن و در نهایت آرامش آرای خود را به صندوق بیاندازند و حتی یک رای بیرون از صندوق باقی نماند.

اکرمی با اشاره به فرآیند ۲۵ گانه انتخابات که ۲۳ مرحله آن به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: برای برگزاری انتخبات به شکل تمام الکترونیکی باید وزارت کشور دستور بدهد که تا این لحظه چنین دستوری به استان مرکزی داده نشده است هرچند که به لحاظ زیرساختی، آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در بخش‌هایی از استان هستیم.

وی برگزاری هشت جلسه ستاد انتخابات استان مرکزی، ۹۱ مصوبه، برگزاری دو جلسه هماهنگی با هیات نظارت، حضور کلیه فرمانداران و بخش‌داران در جلسه توجیهی و آموزشی ویژه انتخابات، تهیه تقویم آموزشی انتخابات، آسیب‌شناسی دوره‌های قبل، پیگیری و رفع مشکل فیبر نوری، تهیه چک‌لیست از شعب اخذ رای، بررسی تمامی شعب، رصد فضای استان و شناسایی داوطلبان احتمالی و ... را از جمله اقدامات انجام شده برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی برشمرد.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی در پایان بیان کرد: مردم انتظار دارند که داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی  به قوانین مسلط باشند و از طرفی قانون را رعایت کنند چراکه به عنوان نماینده مردم به مرکز قانون‌گذاری کشور وارد می‌شوند.

انتهای پیام
captcha