تشریح خطوط قرمز دادستانی استان مرکزی در آستانه انتخابات مجلس
کد خبر: 3865129
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹

تشریح خطوط قرمز دادستانی استان مرکزی در آستانه انتخابات مجلس

گروه سیاست و اقتصاد ــ دادستان اراک گفت: استفاده از امکانات دولتی به نفع داوطلبان انتخاباتی، ایجاد اختلاف بین قومیت‌های مذهبی، وعده‌های بی‌اساس از سوی داوطلبان به مردم، تخریب، توهین و افترا به داوطلبان و اخلال در انتخابات و واگذاری تریبون به مجرمانی که علیه امنیت ملی هستند خطوط قرمز دادستانی است و با قدرت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک، صبح امروز، 27 آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دادگستری کل استان مرکزی برگزار شد، گفت: توهین به اشخاص عادی با تشکیل پنج ‌هزار و ۴۰۰ پرونده در سال جاری بیشترین فراوانی جرم را در شهرستان به خود اختصاص داده که نیاز است با شناخت علل و ریشه‌ها اقدامات لازم فرهنگی از سوی دستگاه‌های متولی صورت بگیرد.

وی افزود: سرقت مستوجب تعزیر با پنج هزار ۷۱ فقره پرونده، ضرب و جرح عمدی با چهارهزار و ۶۲۰ پرونده و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی براثر تصادفات با سه هزار و ۷۴۹ فقره پرونده به ترتیب در جایگاه‌های بعدی جرایم در شهرستان اراک است.

این مقام مسئول ادامه داد: تهدید با ۲ هزار و ۷۶۲ فقره پرونده، نگهداری مواد مخدر با ۲ هزار و ۶۹ پرونده، تخریب با یک‌هزار و ۸۲۳ فقره پرونده نیز از دیگر جرایمی است که تکرار آن‌ها در این شهرستان بالا است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک با بیان اینکه کلاهبرداری با تشکیل یک‌هزار و ۷۲۴ فقره پرونده هشتمین فراوانی جرم در شهرستان اراک است، اظهار کرد: بیش از نیمی از این بزه در فرآیند داد و ستدهای فضای مجازی رخ می‌دهد که با وجود تأکید مراجع قضایی و انتظامی همچنان کم‌توجهی در این حوزه زیاد است. جرم افترا با یک‌هزار و ۶۳۸ فقره پرونده و تحصیل مال از طریق نامشروع یا سواستفاده و تقلب نیز از جرایمی است که در اراک رخ می‌دهد.

قاسمی بیان کرد: سرقت، توهین، ضرب و جرح عمدی، تصادف، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، نگهداری مواد مخدر، افترا و خیانت در امانت در ارزیابی پرونده جرایم استان مرکزی پرتعدادترین موارد را به  خود اختصاص داده است.

 دادستان عمومی و انقلاب اراک جلوگیری از فعالیت کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی آلاینده را  از مهمترین اقدامات این نهاد در سال جاری عنوان کرد و گفت: شرکت ملی پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند به‌هیچ عنوان صنعت سبز نیست و در صورت مشاهده آلایندگی، بر اساس قانون مهروموم می‌شود و تمام عواقب آن نیز برعهده خود این واحد است.

قاسمی افزود: واحدهای تولیدی الکل‌سازی مستقر در شهرک صنعتی ایبک‌آباد اراک نیز به‌دلیل آلاینده بودن و انتشار بوی نامطبوع تنها تا پایان امسال فرصت دارند نسبت به رفع نواقص اقدام کنند و در غیر این‌صورت بعد از پایان مهلت صادر شده از فعالیت این واحدها جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌گذاری حفظ حقوق بیت‌المال در سال جاری ۱۱ مصوبه برای پیگیری ابلاغ شد که بر این اساس ۸۹۱ هکتار از اراضی دولتی رفع تصرف شد و در بخش اراضی ملی و منابع طبیعی نیز ۴۵۹ پرونده تشکیل و ۳۱۱ متهم احضار و یا بازداشت شدند و قرار قانونی نیز صادر شده است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک اظهار داشت: در حوزه تغییر کاربری اراضی غیرمجاز نیز امسال ۴۰ پرونده تشکیل و ۱۷۵ متهم احضار و بازداشت شدند. ۹۹ هکتار از اراضی عرب‌لو و کچلو زندیه برای راه‌اندازی مجتمع گردشگری واگذار شده بود که به‌دلیل مشکلات کم‌آبی منطقه در شورای سیاست‌گذاری الحقوق بیت‌المال از فعالیت این سرمایه‌گذار ممانعت شد و تصرفات روستای نظم آباد اراک نیز شناسایی و به دستگاه‌های مسئول برای پیگیری ابلاغ شد.

وی، پیگیری مشکلات شهرک صادقیه اراک، مخالفت واگذاری ۱۵ هکتار از اراضی شهر ساوه برای راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی، مخالف با واگذاری ۳۰ هکتار از اراضی ملی ساوه برای ایجاد شهرک صنعتی، شناسایی چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر ۹۲ حلقه چاه و دستور مهر و موم ۱۷ حلقه چاه غیرمجاز و صدور دستور به نیروی انتظامی برای گسترش گشت‌های انتظامی برای جلوگیری از تصرفات اراضی ملی و جلوگیری از سرقت را از دیگر فعالیت‌های دادستانی اراک در سال جاری عنوان کرد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: برخورد با خریداران اموال مسروقه و نظارت گسترده بر جمعه‌بازارها و بازارهای حاشیه شهر در راستای جلوگیری از سرقت منازل و اموال دولتی به خصوص کابل‌های برق نیز با مدیریت از سوی دادستانی اراک دنبال می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: در روزهای گذشته گروهی پنج نفره که  اهالی یکی از استان‌های همجوار بودند با پوشش نیروی انتظامی اقدام به اخاذی کردند که با هوشیاری نیروی انتظامی و قضایی استان این باند شناسایی و تاکنون ۲ نفر از اعضای آن دستگیر شده‌اند.

وی گفت: بعد از مواد مخدر، بیشترین مددجویان ندامتگاه اراک به‌دلیل سرقت زندانی هستند و ۵۰ درصد آنان نیز به نوعی با جرایم مواد مخدر پیوند دارند و استفاده از دیده‌بانان اجتماعی، گشت‌های مردمی رضویان، فناوری‌های نوین و پلیس افتخاری برای کاهش این جرم از برنامه‌های دادستانی اراک در سال جاری است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک راه‌اندازی مجتمع تصادف‌ها در اراک را از دیگر اقدامات این نهاد عنوان کرد و گفت: این مجتمع با استقرار پلیس راهنمایی و رانندگی و نمایندگان دفاتر بیمه به صورت تخصصی به مجرمان عمدی و غیرعمدی تصادفات خدمات ارایه می‌کند.

قاسمی در خصوص فعالیت‌های دادستانی اراک در انتخابات نیز بیان کرد: با وجود تمامی مسایل و مشکلات اقتصادی، مردم پای انقلاب ایستاده‌اند و همه باید در راستای برگزاری انتخابات پرشور تلاش کنند. استفاده از امکانات دولتی به نفع داوطلبان انتخاباتی، ایجاد اختلاف بین قومیت‌های مذهبی، دادن وعده‌های بی‌اساس از سوی داوطلبان به مردم، تخریب، توهین و افترا به داوطلبان و اخلال در انتخابات و واگذاری تریبون به مجرمانی که علیه امنیت ملی هستند خطوط قرمز دادستانی است و با قدرت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک در خصوص پرونده دندانپزشک اراکی نیز گفت: حکم ممنوعیت درمان کودکان زیر ۱۴ سال و ممنوعیت یک‌سال درمان  افراد بالای ۱۴ سال در خصوص وی از سوی دادسرای نظامی صادر شده و دادستانی اراک تاکنون حکمی صادر نکرده و برای این مهم باید نظر قطعی پزشکی قانونی صادر شود.

قاسمی در خصوص وقوع قتل روزهای گذشته در باغات کرهرود نیز گفت: با وجود سوختگی بسیار بالای مقتول هویت وی مشخص شده اما عاملان قتل تاکنون دستگیر نشده‌اند. در روزهای گذشته یک جوان اراکی با ضربات چاقو پدر خود را به قتل رساند و برادر خود را نیز مجروح کرد که در عرض یک‌ساعت دستگیر شد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک اضافه کرد: یک زن سالخورده نیز در یکی از نقاط شهر اراک توسط نوه دختری و همدستی یک نفر دیگر به قتل رسیده بود که بلافاصله قاتلان دستگیر و به جرم خود اعتراف کردند.

قاسمی در بخشی از سخنانش درخصوص اغتشاشات استان و اراک نیز گفت: در این ماجرا بیش از ۱۰۰ نفر از سوی دستگاه‌های مسوول دستگیر شدند که اغلب آنان با دریافت تعهد آزاد شدند و تنها چهار نفر در بازداشت قرار گرفتند که این افراد نیز به تازگی آزاد شده و اکنون هیچ فردی در ارتباط با اعتراضات بنزین در استان مرکزی بازداشت یا زندانی نیست.

انتهای پیام
captcha