مساجد همواره محلی برای تحقق وحدت هرچه بیشتر بین شیعه و سنی بودهاند، در مناطق سنینشین ایران همچون سیستان و بلوچستان و کردستان برادران و خواهران سنی در کنار شیعیان در امورات اجتماعی تعامل دارند. پس از پیروزی انقلاب مساجد در دوران دفاع مقدس محلی برای اعزام نیروهای مردمی و بسیجی به میدان نبرد و محلی برای جمعآوری کمکهای مردمی محسوب میشدند. این رسالت در سالهای پس از جنگ به نوعی دیگر تغییر پیدا کرده و به مکانی برای انجام امورات فرهنگی هنری تبدیل شده است.
در اوایل دهه 70 که شبیخون فرهنگی از سوی دشمنان به وضوح قابل مشاهده بود رهبر معظم انقلاب طی فرمانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست برنامهریزی برای مقابله با این تهاجم فرهنگی را داشتند و در همین ایام کانون فرهنگی هنری مساجد با سیاستهای تعریف شده هدفگذاری شد. حجتالاسلام مصطفی ذوالفقاری، مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی در رابطه با فعالیتهای این کانون با خبرنگار ایکنا به گفتوگو پرداخت که در ادامه میخوانید:
ایکنا ـ فلسفه تشکیل کانون فرهنگی هنری مساجد چیست؟
پیش از اینکه پاسخ سؤال شما را داده باشم باید از زحمات این خبرگزاری در حوزه انتشار اخبار فرهنگی قرآنی تشکر کنم، این خبرگزاری بیشترین سهم را بین خبرگزاریهای استان در نشر و انعکاس اخبار و پرداختن به سوژههای فرهنگی دارد، به عنوان فردی کوچک که در حوزه فرهنگ فعالیتی دارم احساس میکنم خواندن اخبار ایکنا ضرورت دارد و از اخبار فرهنگی استان مطلع میشوم. گاهی فکر میکنم یک خبرگزاری را باید در حوزه فرهنگ تقویت میکردیم که بتواند همه فعالیتهای فرهنگی را انعکاس دهد؛ لذا انتظار داریم همه خبرگزاریها به مباحث فرهنگی قرآنی توجه کنند که به این موضوع کمتر پرداخته میشود، اما خوشحالم ایکنا در حد توان به تمام رویدادهای فرهنگی قرآنی میپردازد.
27 سال است که از تأسیس مجموعه کانون فرهنگی مساجد میگذرد، پس از اتمام جنگ هجوم فرهنگی به ایران شدت گرفت و نیاز بود تدابیری برای مقابله اندیشیده شود تا از لحاظ فرهنگی هم بتوانیم در این جبهه پیروز باشیم؛ از اینرو این مجموعه سال 70-71 به فرمان مقام معظم رهبری پیرو پیامی به شورای انقلاب فرهنگی جهت انجام طرحی با هدف مقابله با شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمن شکل گرفت.
هدف تنها مقابله برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی نبود، بلکه هدف صدور ارزشهای اسلامی و انقلابی به مرزهای بینالمللی بوده است تا بتوانیم فعالیتهای فرهنگی کُنشی هم داشته باشیم و فعالیتها تنها به واکنش به فعالیتهای دیگران خلاصه نشود. رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی در آن زمان وزیر ارشاد بود که پیشنهاد داد برای مقابله با تهاجم فرهنگی در کنار مساجدی که زمینه فراهم است کانونهای مساجد تأسیس شود. سال 71 مصوبه اصل 302 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و کانونهای فرهنگی تأسیس شد.
فعالیتها متناسب با نیاز آن روز در حوزه زبان انگلیسی، آموزش قرآن، فعالیت کتابخانهای و ... در قالب وظایف کانون تعریف شد، اما به مرور زمان با توجه به ایجاد توانمندی کانونها و فضاهای باز شده برای فعالیت فرهنگی برنامههای در نظر گرفته توسعه پیدا کرد و اتفاقات خوب دیگری در حوزههای مختلف افتاد و تا امروز قریب به 25 هزار کانون فرهنگی در کشور تأسیس شده است. ستاد کانونهای مساجد کانونهای فرهنگی را در چارچوب مسجد تعریف میکند و نقش امام جماعت مسجد در اساسنامه پررنگ دیده شده است. مسئول کانون فرهنگی مساجد توسط امام جماعت انتخاب شده و باید با وی هماهنگ باشند. قرار است در فضای مسجد در کنار سایر ارکان مثل پایگاه بسیج، هیئت امنای مسجد و ... کاری انجام شود که به جذب هرچه بیشتر نوجوان و جوان به فضای مسجد کمک شود.
احساس ما براین است اگر صفی به صفهای مسجد و نمازهای جماعت اضافه شود فلسفه وجودی کانونهای مساجد محقق شده و ما به اهداف نزدیکتر شدهایم. آثار و برکات و دستاوردهای کانونهای فرهنگی مساجد تا اندازهای که مورد توجه بوده است قابل قبول است، اما قطعاً امکان وقوع اتفاقات بهتر وجود خواهد داشت، سال 71 وقتی قرار بر تأسیس کانون مساجد بود که سه وزارتخانه و سازمانهای دیگر به مجموعه کانون مساجد کمک داشته و هر وزارتخانه همچون آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداریها و دیگر اعضای شورای فرهنگی سهم خود را ایفا کنند که عملاً به مرور زمان فقط وزارت ارشاد ماند و کانونهای مساجد. مابقی سازمانها و ارگانها گاه از لحاظ فکری کمکهایی کردند، اما از نظر تأمین امکانات، تجهیزات و کمکهای مالی کمک چندانی نکردند. کارنامه فعالیت کانون به اندازه تخصیص امکانات و تجهیزات قابل قبول است. رشد کانونها تا 25 هزار عدد و ثبت بیش از 2 میلیون نفر عضو در سامانه بچههای مسجد کانونهای فرهنگی مساجد اتفاق خوبی است.
برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان از سوی کانون فرهنگی مساجد اقدامی بسیار خوب و لازم است که انجام شد. ثمره برگزاری این مسابقات کشف استعدادهای قرآنی رقم خورد که هریک از شرکتکنندگان در این مسابقات وزنهای برای مسابقات قرآن اوقاف شدند و به مسابقات بینالمللی اعزام و حائز رتبه شدند. از استعداهای درخشان موجود در ارتقای سطح برنامههای مساجد مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. کتابخانهها و قرائتخانههای مساجد کمک بسیار خوبی به جذب نوجوانان به مسجد کرده است. در نقاط محروم و روستایی هیچ مرکز فرهنگی جز کانون فرهنگی مساجد وجود ندارد و این کانون به فرهنگ و ارتقای سطح روستایی کمک میکند. شبکه مویرگی کانونهای مساجد که در تمامی شهرها و روستاها تأسیس شده است امکان خوبی برای توسعه و ترویج فعالیتهای تبلیغی، دینی و مذهبی است که باید از این امکانات به خوبی استفاده کرد. ما هم در مجموعه کانون فرهنگی مساجد وظیفه داریم از ورود هیچکس به کانون جلوگیری نکنیم. هر نهادی که قصد استفاده از این ظرفیت را برای کاهش آسیبهای اجتماعی، برنامههای ورزشی، فرهنگی و...داشته است استقبال کردهایم. البته باید دقت داشت برنامهها اخلالی را در برنامههای مسجد ایجاد نکند، برنامههای پیشنهادی باید در راستای حفظ قداست و حرمت مسجد باشد.
در طول سه سال اخیر سند راهبردی برای کانون فرهنگی مساجد کشور نوشته شده است که گروه مخاطب تخصصیتر دیده شده است. مأموریت ما در سه سال گذشته در رده سنی کودک و نوجوان تعریف شده است، احساس براین بود که بسیج به رده سنی جوان و بالاتر میپردازد، اما گروه سنی کودک و نوجوان در مساجد متولی خاصی ندارد. متأسفانه مساجد با کمی نمازگزاران و کمرنگ بودن استقبال آنان از نماز جماعت باعث شد تا متولیان امر مساجد کمی به فکر باشند و زمینه رونق مساجد را مانند گذشته فراهم آورده تا مردم در مساجد احساس آرامش داشته باشند. باید عملیات جذب به گونهای باشد که کودکان و نوجوانان دوستدار مساجد باشند و از سوی بزرگان مساجد استقبال شوند چراکه به نظر میرسد در حوزه کودک و نوجوان و حضور آنان در مساجد غفلت شده است در چند سال اخیر عملیاتی با دوستان شکل گرفت و در برههای از زمان سرعت پیشرفت به دلیل عدم وجود امکانات مورد نیاز کند شد، اما ناامید نیستیم و در حال جذب کودکان و نوجوانان به مساجد هستیم.
اجرای طرح «بوسهای بر آسمان» از جمله برنامههایی است که در سه سال اخیر ویژه رده سنی کودک در حال اجراست، این طرح جزواتی دارد و مربیانی برای ادامه طرح تربیت شدند در این جزوات به مسئله نماز، مسجد و امام جماعت به صورت غیر مستقیم پرداخته شده است که در کنار بازی، طرح معما، پازل و ... به اهمیت نماز جماعت پرداخته شود و کودکان با حضور در مساجد به اهمیت آن پی برند. از طرف دیگر تلاش شده تا ارتباط بین کودکان و نوجوانان با نماز جماعت برقرار شود و برای تحقق این مهم تشویق هایی نیز در نظر گرفته شده است بدین شکل که هدایای تهیه شده در اختیار ائمه جماعت و مسئولان کانون ها قرار گرفت که به کودکان و نوجوانان حاضر در مساجد اهدا کنند.
باید پذیرفت تمامی ابعاد کار در دست ما نیست وظیفه ما آشنا کردن نوجوانان و کودکان با مسجد، نماز جماعت و دعوت آنان در مساجد و اضافه شدن به صفهای نماز جماعت است، ولی ارکان دیگر مسجد همچون نمازگزاران هم موظف هستند وظایف خود را بیشتر شناخته و پذیرای کودکان و نوجوانان باشند، باید مراقب بود بچههایی که در مسجد حضور دارند به دلیل شیطنتهای کودکانه و بازی مورد غضب و خشم مردم قرار نگیرند تا از این مکان مقدس فاصله بگیرند. متأسفانه همین کجسلیقگیها گاه باعث شده پای کودکان و نوجوانان از مسجد کوتاه شود. تلاش ما براین است در طول بیش از 25 سالی که از عمر کانون فرهنگی مساجد میگذرد مثمرثمر باشیم و در کنار ائمه جماعت خدمات خوبی را برای کودکان و نوجوانان انجام دهیم. اعتقاد ما براین است که تربیت نیرو برای آینده ایران اسلامی در مساجد اتفاق میافتد، اگر نیرویی در مسجد تربیت شود با سختترین طوفانها پابرجا باقی میماند. مسجدیها دقت داشته باشند از اصل تربیت نیروی انقلابی، متخصص و آگاه غفلت نکنند.
ایکنا ـ بخشی از فعالیتها برعهده کانونهای مساجد و بخش اعظم برعهده خانوادههاست برای مشارکت خانواده در مساجد اقداماتی صورت دادهاید؟
نقش خانوادهها در گرایش فرزندان به مسجد بسیار حائز اهمیت است. مجموعه کانون فرهنگی مساجد مجموعهای خانوادهمحور است، اما گروه سنی در نظر گرفته شده کودک و نوجوان است، این بدان معنا نیست که از خانوادهها غفلت کردهایم، تلاش براین است که فرزندان به والدین اصرار کنند در مسجد حضور داشته باشند، شرایط در مساجد باید به گونهای تعریف شود که کودکان به والدین اصرار کنند آنان را به مسجد ببرند. خانوادهها مشوق اصلی فرزندانشان برای حضور در مسجد هستند، برگزاری مسابقه نامهای به دخترم و سبک زندگی اسلامی ایرانی از جمله برنامههای ما برای خانوادههاست تا از این طریق با روشهای آشنایی فرزندان با مساجد انس بگیرند.
برآورد ما براین است که خانوادهها با فرزندان خود سخت ارتباط برقرار میکنند اگر این ارتباط برقرار شود قطعاً در سالهای آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. والدین با گفتار نمیتوانند با فرزندان ارتباط برقرار کنند و نصیحت هم خسته کننده است، نوشتن نامه سبک و سیاقی ریشهدار است که حتی مولا علی(ع) برای فرزندان خود نامه مینوشتند و خیلی از بزرگان از این روش استفاده کردند. مسابقه نامهای به دخترم برهمین محور شکل گرفت تا والدین در قالب نامه توصیههای خود را برای آنان بنویسند تا آینده خوبی داشته باشند. والدین خود میدانند حضور فرزندان آنان در مسجد نقش بسیار مهمی در بیمه کردن آینده آنان دارد. مساجد هم در سالهای اخیر به نقش مهم خانوادهها در حضور کودکان و نوجوانان در مساجد پی بردهاند. اوج فعالیتهای ما در تابستان است و در این فصل برنامهها رنگ و بوی دیگری دارد، سعی داریم در این زمان بچهها را به مسجد دعوت کرده و در ایام دیگر سال برنامههایی در مساجد باشد که این ارتباط تداوم داشته و باعث انس هرچه بهتر شود.
در چند سال اخیر که کانونها کلاسهای تابستانی برگزار میکنند در قدم اول خانوادهها را دعوت کرده و به تشریح برنامههای خود میپردازند؛ چراکه برای ادامه حرکت به همراهی خانوادهها نیاز است، اگر خانوادهها همراهی نکنند آنان موفق نخواهند بود. کودکان و نوجوانان براین موضوع اشراف کامل دارند و در همان گام اول هر اقدامی خانوادهها را در جریان میگذارند تا آنان نیز در صورت لزوم سهم خود را ادا کنند. در خیلی از مساجد کانالها و گروههایی برای عضویت والدین و خانواده بچهها راهاندازی شده است که از این طریق با آنان ارتباط گرفته و نکات آموزشی را تذکر میدهند. برنامههای برگزاری در مساجد در بخشهای مختلف ویژه خانوادهها در راستای چگونگی رفتار با کودک و نوجوان گنجانده میشود.
ایکنا ـ تعامل شما با آموزش و پرورش چگونه است؟
آموزش و پرورش دارای خانواده بسیار بزرگ و وسیعی است، اکثر برنامههای برگزار شده به نحوی با این اداره در تعامل بوده است و با آنان مشارکت داشتهایم یا اینکه حداقل در جریان کار بودند. کانون برنامههایی با همکاری مدارس کوی علی ابن ابیطالب(ع) در سالن آفتاب که تحت اختیار کانون است برگزار میکند. با هماهنگی صورت گرفته با آموزش و پرورش یا اینکه همکاران بنده در مدارس حضور دارند یا از آنان دعوت به حضور میشود. اکثر برنامههای در دستور کار همچون مسابقات فرهنگی ورزشی طیف خاصی از جامعه که همان دانشآموزان هستند را در بر میگیرد برای حضور آنان در مسابقات باید با مدیر، معلم پرورشی یا اداره اموزش و پرورش هماهنگ شود و خوشبختانه تاکنون تعامل بسیار خوبی را شاهد بودیم. ناگفته نماند برخی از برنامههای برگزار شده ویژه نخبگان و افرادی است که استعداد خاص در زمینه مورد نظر را دارند. از حضور دانشآموزان در جشنوارههای مختلف استفاده کرده و آنان را جهت شرکت در مساجد دعوت و برنامهها را برای آنان تشریح میکنیم. اگر در مساجد هم مسابقاتی برگزار شود از دانشآموزان دعوت میکنیم ما را همراهی کنند.
برخی مساجد هم در حوزه برگزاری برنامهها، جشنوارهها، مسابقات فرهنگی ورزشی و حتی قرآنی قدمهای خوبی برداشتند. جشنهای تکلیف دختران و پسران در برخی مساجد استان همچون مسجد حاج سید تقی تقوی و مسجد الزهرا(س) که زمینه فراهم است برگزار میشود. در این مراسم علاوه بر شرکت دانشآموزان در نماز جماعت به آنان هدایایی به رسم یادبود اعطا میشود. در همه حال سعی براین است از ظرفیت آموزش و پرورش برای جذب کودکان و نوجوانان به مساجد استفاده شود.
ایکنا ـ برنامههای قرآنی صورت گرفته در کانون مساجد و کشف استعداهای قرآنی را تشریح کنید؟
مبتکر اجرای طرح «تلاوت نور» کانون فرهنگی مساجد است که از سال 71 فعالیت خود را آغاز کرده است و امروز یکی از فراگیرترین طرح قرآنی در کشور به شمار میآید، در مساجد کمتر به قرآن به صورت رسمی پرداخته میشود، جلسات برگزار شده در مساجد عموما سنتی هستند و خوشبختانه برخی از آنان قدمتی بیش از 40 سال دارند، به نظر میرسید در حوزه ورود رسمی قرآن به مساجد کمی عقب بودهایم و باید طرح فراگیر قرآنی در مساجد باشد که آنان به این مصحف شریف روی آورند. جای قرآن در کنار نماز در مسجد است نباید نسبت به این مهم غفلت کرد.
تلاوت نور نمونه طرح موفق مردمی است، چه در مسجدی کانون فرهنگی در مساجد داشته باشیم یا نداشته باشیم مهم نیست مردم خودشان مصر هستند یک صفحه از قرآن را بعد از نماز تلاوت میکنند و خیلی از ائمه جماعات هم پس از تلاوت ترجمه و یا تفسیر آیات را ذکر میکنند. طی این سالها تفسیر همراه نوشته و در اختیار ائمه جماعات گذارده شده است که از یک صفحه تلاوت شدن یک موضوع و آیه مورد تفسیر قرار میگیرد. از این طرح در تمامی مساجد حمایت میکنیم، این طرح در یکهزار مسجد شهری و روستایی استان برگزار میشود در حالیکه در استان دارای 580 کانون فرهنگی است ولی تلاوت نور در 4 هزار مسجد برگزار میشود. همچنین مسابقات تلاوت نور در استان برگزار و مورد استقبال قرار گرفت، قاریان کودک و نوجوان مسجد تا سنین میانسالی و پیرمردان 70 سال به بالا نیز در این مسابقات بدون هیچ محدودیت سنی در رده سنی خودشان شرکت میکنند.
طرح خوب باید باید با برنامهریزی توسعه پیدا کند و اگر احیاناً طرحی خوب نبوده و در مساجد موفق نبوده و یا در حد مساجد نیست جسارت داشته باشیم و کنار بگذاریم. بهطور مثال چند سال قبل مسابقات فوتبال دیجیتال را برای جذب کودکان و نوجوانان به مسجد برگزار کردیم و مورد استقبال عموم قرار گرفت پس از چند سال کار به سمت حرفهای شدن پیش رفت و جمعیت گستردهای شرکت میکردند از خانههای دیجیتال و یا خانههای شهری خواستیم متولی برگزاری مسابقه شوند که کسی پیشقدم نشد و ما نیز با وجود استقبال خوب مجبور شدیم کنار بگذاریم.
تلاوت نور و انجام فعالیت قرآنی وظیفه مسجد است، اگر بتوانیم باید هر روز به شکلی آن را تقویت کنیم. گاه روشهای ما برای اجرای برنامههای قرآنی روشهای نو و بهروزی نیست، فعالیت در حوزه قرآن در حیطه وظایف مساجد تعریف شده است، اینکه گاه بیان میشود از برنامه قرآنی استقبال نشد استدلال درستی نیست قطعا در اعمال روشها دچار اشکال هستیم که از برنامه قرآنی استقبال نشده است و باید آسیبشناسی کرد و اشکالات را رفع، اصلاح و بهروز کنیم، بیان عدم استقبال از فعالیتهای قرآنی مسجد به نوعی شانه خاله کردن برای عدم برگزاری جلسات قرآنی است، این اعمال رفتارها با فلسفه وجود کانون مساجد سازگاری ندارد. اینکه مساجد قابلیت داشته باشند در حوزههای درسی دانشآموزان هم ورود پیدا کنند قابل توجه است اما باید مراقب بود از وظیفه اصلی خود که نهادینه کردن قرآن است غافل نشویم، باید با ایجاد جذابیت بیشتر برای دانشآموزان آنان را به مسجد دعوت کنیم. تلاوت نور طرحی موفق است که با وجود مردمی بودن خیلی نیاز به حمایت ما ندارد، ما باید جذابیتهایی ایجاد کنیم تا کودکان و نوجوانان در این طرح نقشآفرینی پررنگتری داشته باشند.
مدهامتان هم اقدامی بسیار خوب است، به مسابقات قرآن ویژه کودک و نوجوان خیلی پرداخته نمیشود مدهامتان نیز چند سالی مورد غفلت قرار گرفت، این مسابقات بیشتر زمینهسازی برای مسابقات قرآن اوقاف داشت در سالهای اخیر رده سنی کودک و نوجوان نیز در این مسابقات تعریف شد، برخی از نفرات اول بینالمللی افرادی هستند که توسط مسابقات مدهامتان به مسابقات بینالمللی اوقاف معرفی شدند، این روند گواه براین ادعاست که مدهامتان رشد خوبی برای مسابقات بینالمللی دارد. در چند سال اخیر که رده سنی کودک و نوجوان گنجانده شده است و دانشآموزان علاوه بر شرکت در رشتهها حفظ و قرائت در رشتههای نقاشی قرآنی نیز شرکت کردند و این مهم ما را به سند راهبردی ترسیم شده نزدیکتر کرد. همچنین 70 جلسه قرآنی سنتی نیز در بانک اطلاعاتی کانون مساجد جمعآوری شده است که حداقل هفتهای یکبار جلسات منظم برگزار میشود و عمر برخی از جلسات به بیش از 20 سال بازمیگردد البته جلساتی از چندین سال قبل از انقلاب در مساجد فعال بودند و هستند. در حوزه فهم قرآن اقدامات خیلی پررنگ نبوده است که در سالهای اخیر در دستور کار کانون مساجد قرار گرفته است؛ چراکه همانقدر که برگزاری جلسات مهم است تعمیق مبانی و مفاهیم نیز بسیار حائزاهمیت است و باید این مفاهیم به نوعی وارد زندگی عموم شود، صرف روخوانی بی اثر نیست اما آنچه میخواهیم اتفاق نمیافتد.
ایکنا ـ آیا پس از شناسایی استعدادها در حوزه آموزش تخصصی نیز وارد میشوید؟
کانون فرهنگی مساجد در حوزه آموزش تخصصی قرآن به نخبگان و استعدادها ورود ندارد، البته ممکن است در مساجد آموزش قرآن به صورت حرفهای نیز انجام شود اما این تکلیف و سیاست از سوی ستاد برای کانون تعریف نشده است. زمینه را ایجاد کردهایم و اگر برنامههای دستگاهها منافاتی با قداست و حرمت مسجد نداشته باشد و به توسعه فعالیتهای فرهنگی کمک کند کانونها را هماهنگ کرده تا با آن دستگاه و یا نهاد همکاری داشته باشند. در دهه اخیر خیلی از مؤسسات برنامههای قرآنی خود را به کانون ارائه داده و خواستار همکاری شدند که ما نیز از طرحهای آنان حمایت کردهایم، چراکه همین افراد به دامان همین مساجد بازگشته و زمینه رونق هرچه بیشتر مساجد را فراهم میکنند.
ایکنا ـ در خصوص سامانه بچههای مسجد توضیح دهید؟
سامانه بچههای مسجد دو سال است راهاندازی شده، شبکه گسترده کانونهای مساجد به جهت تعامل و همفکری نیاز به ساماندهی داشت تا بیشتر با فعالیتهای یکدیگر آشنا شوند و مجموعه ستاد هم آمارهای موثق برای ادامه برنامهریزیها داشته باشد، تمام 25 هزار کانون مساجد در سامانه مسجد ثبت شده است و هر کانون صفحه مختص به خودش را دارد و اعضای کانون فرهنگی نیز در سامانه ثبت است. فعالیتهای تمامی کانونها در صفحه اختصاصی به ثبت رسیده است، وجود سامانه زمینه استفاده از تجارب را برای دیگر اعضا فراهم کرده است و ضمن اینکه ما برنامهریزیها را دقیقتر و کارشناسیتر اعمال میکنیم. به زودی آمار شرکت کنندگان در طرح تلاوت نور در سامانه درج میشود تا آمارها صادقانه در اختیار مخاطب قرار گیرد. کانونهای مساجد دارای نیروهای خالص و مخلصی است که با وجود ارائه خدمات بسیار حاضر نیستند فعالیتها را در سامانه ثبت کنند.
ایکنا ـ در خصوص پایتخت فهما توضیح دهید؟
ستاد کانونهای مساجد به گونهای برنامهریزی کرده است که هر سال پایتخت فهما را در کشور معرفی کند. فَهما مخفف (فرهنگی هنری مساجد ایران) است. پایتخت فهما هر سال معرفی میشود، اعضای سامانه برنامهها را ثبت میکنند و امتیاز میگیرند سقف امتیاز 20 هزار امتیاز است و استانی که بتواند فعالیت خود را بهتر ثبت کرده و به روزرسانی داشته باشد و طبق سیاست سامانه حرکت کند استان اول به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران شناخته میشود.
ایکنا ـ نقش کانون فرهنگی مساجد در خصوص تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را چطور ارزیابی میکنید؟
مخاطب بیانیه گام دوم همه مسئولان، دستگاهها و سازمانها هستند، در بندی از بندهای بیانیه به ترویج معنویات اشاره شده است که کانون فرهنگی مساجد میتواند در این حوزه وارد شود. به نظر میرسد اگر همه دستگاهها در بیانیه گام دوم به وظایف خود آشنا باشند قطعا در سالهای آینده با رشد و شکوفایی بهتری مواجه خواهیم بود. در مساجد بدین سمت حرکت کنیم که مساجد را به عنوان محل امن برای عمم مردم معرفی کرده و زمینه این امر را باید فراهم کنیم. وظیفه ما آشتی مردم با مساجد است اگر در این دو حوزه بتوانیم مثمرثمر باشیم گامی تأثیرگذار برداشته شده است. مساجد باید به رسالت اصلی خود بازگردند تا مردم در سایه امن مسجد به امورات زندگی خود بپردازند. مسجد محدودیت ورود ندارد و همه افراد میتوانند در این مکان مقدس حضور داشته باشند.
انتهای پیام