بودجه‌ای که نیم درصد ماند
کد خبر: 3870583
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

بودجه‌ای که نیم درصد ماند

گروه معارف ــ دبیر کشوری جشنواره علامه حلی گفت: تصمیم بر آن بود که سهم پژوهش از سرانه ملی از نیم درصد برابر برنامه سوم، چهارم و پنجم به سه درصد و در برنامه ششم به چهار درصد افزایش پیدا کند که این اتفاق نیفتاده و همچنان در نیم درصد باقی مانده است.

بودجه‌ای که در نیم درصد ماندحجت‌الاسلام محمدصالح مازنی، دبیر کشوری جشنواره علامه حلی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: جشنواره علامه حلی از سال 86 فعالیت خود را آغاز و امسال استان مرکزی سومین دوره استانی را برگزار کرد.

وی تصریح کرد: رشد آثار استان مرکزی نسبت به سال گذشته بسیار قابل توجه است و افزایش 109 درصدی را نشان می‌دهد و توانسته رتبه اول را در ارسال آثار از حیث کمی به خود اختصاص دهد. امسال تمامی مدارس حوزوی این استان برای ارسال آثار اعلام آمادگی کردند.

مازنی اضافه کرد: امسال در سطح کشور مرحله مدرسه‌ای جشنواره علامه حلی به بخش‌های قبل اضافه و همین عامل باعث شد تا آثار رشد خوبی داشته باشد. همچنین، علامه حلی با اضافه شدن این مرحله در قالب مدرسه‌ای، استانی و کشوری تعریف می‌شود.

دبیر کشوری جشنواره علامه حلی ایجاد شبکه ارزیابی و برقراری نشاط علمی و پژوهشی در مدارس را از اهم اهداف اضافه شدن مرحله مدرسه‌ای به جشنواره علامه حلی بیان کرد و گفت: ممکن است داوطلبانی که آثار ارسال می‌کنند نتوانند در استان و کشور رتبه‌ای کسب کنند، اما شایسته است در مدرسه تشویق شوند که قطعاً این کار صورت می‌گیرد. همچنین، راه‌اندازی مرحله مدرسه‌ای باعث ورود اساتید مدارس در ارزیابی شده است و از ورود حجم زیادی از آثار به استان جلوگیری می‌کند؛ چراکه ارزیابان مدرسه‌ای آثار را غربال می‌کنند و فقط 5 اثر از آثار برگزیده را برای ارزیابی استانی می‌فرستند.

حجت‌الاسلام مازنی با تأکید براینکه استقبال تمامی مدارس حوزوی سطح کشور از مرحله مدرسه‌ای جشنواره حلی دور از انتظار بود، تصریح کرد: امسال در تمامی کشور 17هزار و 780 اثر در سامانه جشنواره علامه حلی به ثبت رسیده است که از این تعداد 6440 اثر به بانوان و 11هزار و 340 اثر به برادران تعلق دارد.

دبیر کشوری جشنواره علامه حلی افزود: این جشنواره به درجه‌ای از بلوغ رسیده که در حال الگو شدن است و سابقه پژوهشی مؤثر برای طلبه محسوب می‌شود. همچنین جشنواره برگزیدگان را به استعدادهای برتر حوزه معرفی می‌کند و امتیازی برای نخبگی این افراد در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، آیین‌نامه‌ای جهت حمایت از منتخبان جشنواره تهیه شده است که در هفته‌های آتی در دستور کار شورای معاونت پژوهش قرار گرفته و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در خصوص کمبود بودجه اختصاص یافته به جشنواره علامه حلی هم تشریح کرد: در حوزه‌های علمیه، علی‌رغم تصویر ایجاد شده بین مردم و گفته‌های رسانه‌ها، وضعیت اعتبار مطلوب نیست، تاجایی‌که تعداد زیادی از فعالیتها و پروژه‌ها با روحیه جهادی و بسیجی پیش می‌رود.

مدیر ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در پایان گفت: سند چشم‌انداز پیش‌بینی کرده است تا سال 1400 کشور به رتبه اول علم و فناوری در منطقه برسد. در راستای همین منظور تصمیم بر آن بود که سهم پژوهش از سرانه ملی از نیم درصد برابر برنامه سوم، چهارم و پنجم به سه درصد و در برنامه ششم به چهار درصد افزایش پیدا کند که این اتفاق نیفتاده و همچنان در نیم درصد باقی مانده است.

انتهای پیام
captcha