ضرورت بهره‌مندی صداوسیما از قرآنیان برای آرامش جامعه
کد خبر: 3883700
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲

ضرورت بهره‌مندی صداوسیما از قرآنیان برای آرامش جامعه

پیشکسوت و پژوهشگر قرآن گفت: ارائه برنامه مدون از صداوسیما با استفاده از روحانیون و جامعه قرآنی برای بازگرداندن آرامش به جامعه در شرایط فعلی و بحرانی تأثیرگذار و ضروری است.

با جان گرفتن کروناویروس موج وسیعی از استرس و نگرانی بین مردم ایجاد شد و خانواده‌ها سردرگم شدند که چطور از خود و خانواده‌ در مقابل بیماری محافظت کنند. دستگیری از افراد مسن و کودکان با توجه به شرایط جسمانی نگرانی بیشتری بود که در جامعه حکمفرما شد. بی‌شک قسمتی از نگرانی‌ها طبیعی است و انسان را وادار می‌کند بیشتر از قبل مراقب سلامتی خود و اطرافیان باشد و با رعایت نکات بهداشتی به حقوق دیگر شهروندان هم احترام بگذارد، اما نباید اجازه داد این نگرانی‌ها به وسواس فکری منتج شود؛ چراکه ممکن است آثار مخرب آن باقی بماند.

نکات دینی و قرآنی برای مقابله با استرس همگام با رعایت بهداشت از سوی اساتید علوم قرآنی و مراجع عظام تقلید بیان شده است، اما مطالب منفی درباره کرونا در جامعه که موجی از نگرانی را به دنبال داشته است بیش از مطالب آرام‌بخش است. از این رو خبرگزاری ایکنا استان مرکزی مصاحبه‌ای با حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت قرآنی و پژوهشگر، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:


بیشتر بخوانید:

صابری‌نسب در پاسخ به اینکه برای ایجاد موج مثبت در جامعه و افزایش امیدآفرینی در جامعه چه باید کرد؟ گفت: بخشی از استرس و ترس از بیماری طبیعی است، اما فضاهای مجازی سعی در ایجاد تنش و تلقین هرچه بیشتر دارند و قصد دارند بُعد روحی و روانی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه هیچ چیزی آرامش‌بخش‌تر از تلاوت قرآن، فهم، توجه به اهل‌بیت(ع) نیست، بر لزوم توجه به فرمایش مولا علی(ع) در نهج‌البلاغه و امام سجاد(ع) در صحیفه‌ سجادیه تأکید و ابراز کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه «رعد» فرمودند: «الابذکرالله تطمئن القلوب»، چرا مردم از تکرار و مشاهده آثار و برکات این آیه غافل هستند.

بهترین آیه برای آرامش 

صابری‌نسب به آیه 82 سوره مبارکه «انعام» که می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ؛ آنان که ایمان آورده و ایمان خود را به ستمی نیالودند ایمنی آنها راست و هم آنها حقیقتاً هدایت یافته‌اند» استناد کرد و گفت: این آیه بهترین آیه برای آرامش روحی و روانی است. مردم دقت کنند که خود را دستاویز توطئه‌های رنگارنگ دشمن نکنند.

وی با بیان اینکه باید به بُعد اعتقادی، دینی و قرآنی خود بازگردیم، اضافه کرد: برای دوری از استرس زیاد و نگران‌کننده توسل به اصول محکم اسلامی و قرآنی ضروری است، اگر خداباوری، خداشناسی و اعتقاد راسخ به قرآن و ائمه‌اطهار(ع) داشته و در ادامه مروج این اعتقادات باشیم قطعاً شاهد برون‌رفت هرچه زودتر از بحران کرونا هستیم. از آیه 44 سوره «غافر» که می‌فرماید: «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» غافل نباشید، تکرار این آیه و آیاتی همچون «حسبنا الله و نعم الوکیل» به انسان آرامش و امید می‌دهد. «ما شاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوَّهَ إلّا باللهِ العَلِیِّ العَظیم» از دیگر اذکاری است که در موقع اضطراب می‌توان تکرار کرد.

استفاده از کارشناسان قرآنی خبره

صابری‌نسب با اشاره به اینکه گستردگی فضاهای منفی در مقابله با کرونا بیشتر از القای حس اطمینان و بهره‌گیری از مبانی دینی در کنترل اضطراب در فضاهای مجازی است، تصریح کرد: تمامی اخبار رادیو، تلویزیون و رسانه‌های مختلف درباره کروناست. واقعیت‌های آماری بیان شود، اما از کارشناسان خبره قرآنی که مورد وثوق مردم بوده در کنترل استرس استفاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کارشناسان خبره قرآنی باید به سطح شهرها و حتی روستاها اعزام شوند تا آرامش به مردم بازگردد، اظهار کرد: وظیفه صداوسیما فقط ارائه گزارش از کرونا نیست، بلکه باید از افرادی که به معنویات مردم افزوده و می‌توانند اثرگذار باشند استفاده کرد. در نهج‌البلاغه شریف سخنان بسیار گهرباری در خصوص مواجه با بیماری‌ها وجود دارد که بیان نمی‌شود. صداوسیما در کنار ارائه آمار به افزایش رشد مفاهیم معنوی در مقابله با استرس بپردازد.

صابری‌نسب بر ارائه برنامه مدون از طریق صداوسیما و مساجد با رعایت اصول بهداشتی و فاصله مبتنی بر بیان اصول دینی و قرآنی در مقابله با بیماری کرونا و کاهش استرس تأکید کرد و گفت: روحانیون و جامعه قرآنی در این بخش وظیفه خطیری برعهده دارند؛ چراکه هر دو قشر مورد وثوق مردم هستند و صحبت‌های آنان می‌تواند به کاستن بار روانی و روحی بیماری در جامعه کمک کند.

انتهای پیام
captcha