مسئولان در فرهنگ‌سازی معارف نهج‌البلاغه پیشگام باشند
کد خبر: 3907246
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۷

مسئولان در فرهنگ‌سازی معارف نهج‌البلاغه پیشگام باشند

داور رشته نهج‌البلاغه مسابقات قرآن استان مرکزی با بیان اینکه مسئولان باید نگاه بهتری به نهج‌البلاغه داشته باشند، گفت: امسال دانش‌آموزان نخبه در مرحله استانی مسابقات قرآن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که برای تقویت انگیزه نباید به حال خود رها شده و فعالیت آنان فقط به همین مسابقات ختم شود.

دانش‌آموزان نخبه در رشته نهج‌البلاغه به حال خود رها نشوند / ضرورت نگاه انگیزشی مسئولان به نهج‌البلاغه

محمد ربیعی، داور رشته نهج‌البلاغه در مرحله استانی سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان استان مرکزی، در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: حدود 15سال است که در این رشته در کسوت مربی و داور فعالیت دارم. با توجه به اینکه نهج‌البلاغه کتابی پرمحتوا از نظر برنامه‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی، اعتقادی است و نه تنها شیعیان، بلکه سایر ادیان نیز بر استفاده از محتوای آن اصرار دارند؛ لذا توصیه می‌شود مبانی آن سرلوحه امور زندگی قرار گرفته و مضامینش در کنار قرآن به صورت کاربردی استفاده شود.

ربیعی تأکید کرد: استفاده همزمان مضامین قرآن و نهج‌البلاغه باعث می‌شود تا دریچه‌ای جدید به روی دانش‌آموزان و دانشجویان باز شود. لازم است افراد علاقه‌مند برای درک بهتر مبانی نهج‌البلاغه و قرآن از محضر اساتید شناخته شده استفاده کرده و به ارتباط موجود بین این دو کتاب ارزشمند پی برند.

وی استقبال دانش‌آموزان از رشته نهج‌البلاغه را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه در سال‌های اول دانش‌آموزان شناخت کافی از این رشته نداشتند، تصریح کرد: پس از گذر زمان و آشنایی دانش‌آموزان با این کتاب ارزشمند هرسال شاهد حضور بهتر آنان در این رشته هستیم.

ربیعی به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به نهج‌البلاغه نیز استناد کرد و افزود: امسال 18 دانش‌آموز نخبه در مرحله استانی مسابقات قرآن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که برای تقویت این نوجوانان و دیگر محصلان باید برنامه‌ریزی کرد، نباید این افراد به حال خود رها شده و فعالیت آنان به همین مسابقات ختم شود.

وی با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه در خانواده‌ها، اظهار کرد: عدم شناخت حتی خانواده‌ها نسبت به موضوعات نهج‌البلاغه باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان نیز گرایشی به این کتاب نداشته باشند. اگر قرار است این کتاب ارزشمند شناخته شود باید وارد متون خطبه‌ها و نامه‌های مولا علی(ع) شده و مضامین آن را در زندگی جاری کنیم.  

ربیعی بیان کرد: سازگاری مضامین نهج‌البلاغه با زندگی روزمره باید به صورت عینی قابل مشاهده و درک باشد. اگر این اتفاق ایجاد شود و مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان وارد تفسیر این کتاب شوند، قطعاً زندگی آنان با چالش مواجه شده و در مسیر تحول مثبت هدایت می‌شوند.

وی در پایان گفت: مسئولان نگاه بهتری به نهج‌البلاغه و برگزاری مسابقات در این رشته داشته باشند، ورود نوجوانان از سنین پایین در این رشته را باید به فال نیک گرفت و با تشویق‌های ماندگار می‌توان از آنها نیرویی اثرگذار تربیت کرد.  

انتهای پیام
captcha