ضرورت احیای حجاب اسلامی بدون افراط و تفریط / کاهش قیمت چادر وظیفه دولت است
کد خبر: 3909957
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
به مناسبت هفته عفاف و حجاب بررسی شد؛

ضرورت احیای حجاب اسلامی بدون افراط و تفریط / کاهش قیمت چادر وظیفه دولت است

ترویج فرهنگ و اقامه عفاف و حجاب در جامعه وظیفه‌ای عمومی است و همه باید در این زمینه دغدغه‌مند باشند. با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به نظر می‌رسد که باید در حوزه عفاف و حجاب تصمیمات بهتری بدون افراط و تفریط گرفته شود.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

حجاب امری درونی و فطری است و از زمان خلقت در وجود انسان به امانت گذاشته شده است. حجاب فقط متعلق به اسلام نیست و تقریباً تمامی ادیان و تمدن‌ها به مسئله پوشش اهمیت بسیار می‌دهند. مردان و زنان ایران پیش از ورود اسلام باحجاب بودند و بعدها نوع حجاب شکل دیگری به خود گرفت و امروز به صورت پوشش چادر، مانتو، روسری و... درآمده است.

امروز چادر با وجود قیمت بسیار بالا جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود که بسیاری از بانوان که عمدتاً از قشر متوسط جامعه هستند در حسرت خرید یک چادر خوب مانده‌اند. افزایش قیمت دلار، شرایط تحریم و بحران کرونا باعث شده که قیمت چادر سیر صعودی را با سرعت طی کند. قیمت سرسام‌آور چادر مشکی در بازار سبب شده است که خانواده‌ها برای خرید این محصول تحت فشار باشند.

ایکنا استان مرکزی، به مناسبت هفته عفاف و حجاب گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد، میرمهدی مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک؛ ابراهیم فتحی، روانشناس و مشاور خانواده؛ محمدحسن آصفری، منتخب مردم اراک در مجلس،؛ زهرا حاج‌کاظمی، حافظ کل و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث؛ مرتضی رضایی، واردکننده پارچه؛ پروانه مختاری، طراح لباس؛ فریبا یارمحمدی، دوزنده چادر؛ علیرضا امیری‌نسب، مدیر فروشگاه محیای حی و زهرا آقاجانی، دانشجوی رشته میکروبیولوژی، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

مرتضی رضایی، واردکننده پارچه در پاسخ به سؤالات این چنین گفت:

ایکنا ـ در حوزه واردات پارچه به‌ ویژه چادر مشکی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

18 سال است که در حوزه واردات پارچه فعالیت دارم. این نوع واردات همچون چادر مشکی دست عده‌ای خاص است و به هر گونه‌ای که تمایل داشته باشند اجازه ورود با هر نوع قیمتی را می‌دهند. متأسفانه افزایش قیمت دلار باعث شده است قیمت پارچه افزایش بسیار چشمگیری داشته باشد و این امر برای وارد کنندگان پارچه گران تمام می‌شود. در ایران فقط کارخانه شهرکرد تولید چادر مشکی دارد، اما دستگاه، رنگ و نخ این پارچه از کره وارد و در ایران مونتاژ می‌شود که به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است.

شرایط کرونایی در کشور و افزایش قیمت دلار باعث شد کانتینر 40 فوتی پارچه که قبلاً 50 میلیون تومان هزینه داشت امروز به مرز 280 میلیون تومان برسد. عوارض لنج‌ها برای تردد جهت تهیه پارچه 200 میلیون تومان است و این مبلغ بر قیمت پارچه اثرگذار است. اصلاح سیاست‌های اتخاذ شده باعث می‌شود تا پارچه به ویژه چادر مشکی به قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار گیرد. اگر کیش به عنوان مکان تجاری جایگزین بندرگاه‌های دبی شود قطعاً می‌توان خدمات بهتری را به عموم شهروندان ارائه داد.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

ایکنا ـ آیا ظرفیت تولید نخ پارچه چادر مشکی که امروز مورد استفاده بانوان است در ایران وجود دارد؟

قطعاً این ظرفیت در ایران وجود دارد، اما برخی از افراد که از واردات سود می‌برند اجازه این کار را نمی‌دهند. شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی نساجی‌های فعال در سطح کشور توانایی با تولیدات خود می‌توانند چادر را به حداقل‌ترین قیمت برساند. نساجی مازندران، نساجی بروجرد، شهرکرد و یا خمین توانایی تولید چادر را دارد به شرط آنکه مورد حمایت قرار گیرند. متأسفانه در خصوص چادر مشکی و واردات این کالا صحبت‌های زیادی شده است، اما راه به جایی نمی‌برد. اگر قصد ما خدمت به اسلام، نظام و انقلاب است باید مشکلات این حوزه را رفع کنیم.

قصد انتقاد ندارم، اما به عنوان یک شهروند شاهدم وضعیت حجاب در کشور مناسب نیست و برای اصلاح آن باید فکری شود، اتخاذ تصمیم‌ها باید کارشناسی و مطابق اخلاق اسلامی انجام شود، هرگونه افراط و تفریطی خطرناک است و ممکن است بازدهی عکس داشته باشد.

ایکنا ـ نظارت اتحادیه بر قیمت پارچه چگونه است؟

نظارت‌ها دقیق نیست، برای صدور مجوز باید شرایط و موازینی تعریف شود در صورتی که این معیارها همچون حُسن سابقه ملاک نیست و گاه عدم دقت در صدور مجوز باعث می‌شود افراد با مشکلاتی مواجه شوند. اتحادیه باید ورود جدی‌تری در حوزه نظارت داشته باشد.

ایکنا ـ با تخصیص اعتبار دولتی به چادر و توزیع آن در برخی پارچه فروشی‌ها می‌توان این کالا را به قیمت پایین‌تر در اختیار متقاضیان قرار داد، آیا این اقدام صورت می‌گیرد؟

بدون تردید انجام این کار در کاهش قیمت چادر به ویژه چادر مشکی مؤثر است. اگر افراد بالادستی فکر و برنامه‌ای برای این مهم داشته باشند شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. قیمت چادری که سال گذشته 50 هزار تومان بوده است امسال با نرخ 350 هزار تومان عرضه می‌شود. با وجود شرایط فعلی و پایین آمدن قدرت خرید مردم اگر در خانواده‌ای مادر به همراه دو دختر خود قصد تهیه معمولی‌ترین جنس چادر را داشته باشد در سال مبلغ سنگینی را برای خرید باید کنار بگذارد، حال اگر در منزل از چادر رنگی نیز استفاده کنند که مبلغ سرسام‌آور می‌شود.

بانوان چادری علاوه بر پوشش دیگر بانوان، چادر دارند و این امر فشار زیادی به برخی خانواده‌ها وارد می‌کند. اراک قشر کارگری است و بی‌شک افراد برای تهیه اقلام ضروری زندگی در مضیقه هستند و گاه متأسفانه شاهدیم بانوان چادری به دلیل افزایش بسیار قیمت چادر از خرید این محصول با ارزش اسلامی صرف نظر کرده و یا با همان چادر کهنه و آفتاب خورده که در انظار جلوه خوبی ندارد حاضر می‌شوند. ما کشوری اسلامی با پیشینه‌ای روشن هستیم که نباید اجازه دهیم ارزش‌های دینی ما کمرنگ شود.

ایکنا ـ آیا متقاضیان خرید چادر مشکی فروشگاه شما کاهش پیدا کرده است؟

قیمت چادر مشکی حداقل رشد 30 برابری داشته است و همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند؛ چراکه قیمت دلار رو به روز در حال افزایش است. نگاه حمایتی به شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. از سوی دیگر عدم مطالبه‌گری مردم نیز باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

حداقل کاهش 90 درصدی خرید چادر مشکی را در فروشگاه خود شاهد هستم و این کاهش تقاضا و افزایش قیمت باعث شده است که چادر در فروشگاه ما عرضه نشود. در شرایط عادی در ماه حداقل 5 قواره چادری می‌فروختم، اما در حال حاضر سه ماه یک قواره هم نمی‌فروشیم.

ایکنا ـ انتظارتان از نمایندگان مجلس برای حل این مشکل چیست؟

نقش نمایندگان با قدرت نفوذی که دارند بسیار مهم است، برای کاهش قیمت چادر باید تصمیمی اتخاذ شود تا این محصول با نرخ پایین‌تر در اختیار پارچه‌فروشان قرار گیرد و بانوان بدون دغدغه این کالا را خریداری کنند. نمایندگان مجلس می‌توانند دولت را مجاب کنند تا در این امر جدی‌تر وارد شود.

سال‌های قبل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چادر مشکی و رنگی را تهیه کرده و در اختیار خانواده روحانیون قرار می‌داد که پس از دوره‌ای چادر مشکی تبدیل به چادر رنگی و پس از آن کلاً حذف شد. انجام این کار به دلیل ترویج حجاب اسلامی زیبا بود، اما دو سال است که این بودجه حذف شده است. گاه بودجه‌ها صرف برنامه‌های بدون خروجی می‌شود که برای این امر باید فکری شود.

ایکنا ـ علت برخی موضع گیری‌ها نسبت به بانوان چادری چیست؟

چادر حجاب حضرت زهرا(س) است و شکی در آن نیست و نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای اسلامی نیز چادر حجاب برتر شناخته می‌شود، اما برای ترویج آن باید آموزش دید، برخورد نامناسب تعداد کمی از بانوان چادری با افراد کم حجاب نه تنها باعث ترویج حجاب نمی‌شود حتی ممکن است جواب عکس داشته باشد. امر به معروف و نهی از منکر از فریضه‌های دینی است، اما باید از سوی افراد آموزش دیده انجام شود. گاه متأسفانه برخی از بانوان که تعدادشان بسیار اندک است کیف‌قاپی کرده و یا در فروشگاه‌ها دزدی می‌کنند، قطعاً این افراد بانوان محجبه، متدین و چادری واقعی نیستند، بلکه آنان تنها از چادر به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، اما این رفتارها دید جامعه را نسبت به بانوان چادری خراب می‌کند. باید مراقب افراط و تفریط‌ها باشیم.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

پروانه مختاری، دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس به سؤال‌های ایکنا اینگونه پاسخ می‌دهد:

ایکنا ـ دلایل کاهش تقاضای چادر مشکی چیست؟

برای پاسخ به این سؤال باید ابعاد مختلف را در نظر گرفت. قیمت چادر به سرعت سیر صعودی را طی می‌کند و کسی جلودار این امر نیست. خانواده‌ها در تهیه اقلام ضروری زندگی با مشکل مواجه هستند و تهیه چادر فشاری مضاعف بر آنان تحمیل می‌کند، البته بانوانی هم هستند که به هیچ قیمتی حاضر نیستند چادر از سر بردارند و اگر نان شب نداشته باشند باز هم چادر را تهیه می‌کنند، اما بی‌شک افزایش قیمت چادر در کاهش تقاضا بی‌تأثیر نیست و برای جلوگیری از این مهم باید تدبیری اندیشید. از سوی دیگر غربی‌ها در زمینه ترویج بی‌حجابی با قدرت کار می‌کنند و این امر وظیفه طراحان را برای طراحی لباس اسلامی متناسب با افراد مختلف جامعه سخت‌تر می‌کند.

ایکنا ـ نظر شما در خصوص برگزاری فشن شوهای اسلامی چیست؟

پیش از کرونا فشن‌شوهای اسلامی در بسیاری از کشورها همچون لندن و برلین برگزار می‌شد و در آن الگوهایی با استفاده از پوشش کامل بدن اعم از داشتن روسری، شلوار بلند، پیراهن با آستینی بلند برای بانوان مسلمان طراحی و در معرض دید قرار می‌گرفت که البته مورد استقبال مسلمانان همان جوامع قرار می‌گیرد. با اجرای این طرح قدرت حاضر شدن بانوان مسلمان در اجتماع چندین برابر شد. به نظر من این نوع پوشش می‌تواند کشورهای اسلامی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

ایکنا ـ آیا طراحی مدهای اسلامی در کشور نیاز جامعه مخاطب را برآورده می‌کند؟

در حوزه طراحی لباس با مدهای اسلامی اقدامات خوبی صورت گرفته است و این طرح‌ها توانسته مخاطب خود را جذب کند. برپایی جشنواره‌های مد و لباس فجر در سطح ملی و استان‌ها می‌تواند در معرفی مدل‌های اسلامی مؤثر باشد. طراحان با توجه به قالب و معیارهایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می‌شود موظف هستند لباس‌ها و چادرهایی را طراحی و به جشنواره ارائه دهند. در این نمایشگاه‌ها الزام به طراحی چادر نیست، بلکه طراحی مانتوهایی تحت عنوان مانتوی اجتماع مدنظر است. در مانتوی اجتماع بدن‌نما نبودن، داشتن رنگ‌های مناسب، بلند و پوشیده بودن لحاظ می‌شود. در واقع مانتوی اجتماع باید اصالت و شأن بانوی مسلمان را حفظ کند.

تجربه نشان داده که استفاده از پوشش‌های سنتی مورد استقبال بانوان قرار گرفته است، اگر طراحان ذوق و سلیقه بیشتری برای ورود به این حوزه داشته باشند، قطعاً وضعیت حجاب رو به روز بهتر خواهد شد. توجه به نیاز مخاطب می‌تواند ما را به اهداف خود برساند. بهره‌مندی از دوخت‌های محلی اصالت ایرانی بودن لباس را حفظ می‌کند.

ایکنا ـ آیا گستردگی پوشش‌های فعلی در جامعه نشان از عدم موفقیت و بی‌ذوقی برخی طراحان دارد؟

پوشش امروز دختران نشئت گرفته از فرهنگ غرب است و گاه بانوان که اغلب هم جوان و نوجوان هستند از روی آگاهی این پوشش را انتخاب نمی‌کنند. وقتی خوراک و پوشش مدنظر اسلام را با ذائقه و مطالبه نوجوان امروز همسو نکرده باشیم نمی‌توانیم انتظار پوشش اسلامی داشته باشیم. طراحان به عنوان مروج حجاب اسلامی برای جذب مخاطب باید در گام اول خود مقید به رعایت حجاب اسلامی باشند.

گاه طراحان نمی‌دانند باید چه لباسی طراحی کرده که هم خودشان استفاده کنند و هم مورد استفاده عموم باشد، داشتن ذوق و سلیقه در طراحی باعث اشاعه فرهنگ حجاب اسلامی می‌شود. شاید نتوان تمام تقصیر حجاب امروز دختران را به گردن غرب انداخت؛ چراکه طراحان نیز در این امر مسئول هستند و باید در مقابل حجاب و عدم جذب حداکثری پاسخگو باشند. ما به عنوان طراحان شهر اراک قادریم انقلابی در حوزه حجاب و ترویج مدل‌های اسلامی ایجاد کنیم و اگر این اتحاد در همه استان‌ها شکل بگیرد قطعاً شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم.

ایکنا ـ صنعت مد تا چه اندازه مروج حجاب اسلامی است؟

استفاده از رنگی جز مشکی در حجاب در سنین پایین‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرد و سایر بانوان از رنگ مشکی استفاده می‌کنند. امروز صنعت مد به کمک حجاب آمده و دختران جوان و نوجوان اغلب از چادرهایی با مدل‌هایی همچون عربی، بحرینی، حسنا برای پوشش استفاده می‌کنند. طراحان در طراحی چادر با مدل‌های جذاب باید دقت نظر بیشتری داشته باشند تا به دایره چادری‌ها افزوده شود.

ایکنا ـ برای ترویج فرهنگ حجاب اسلامی باید چه شاخصه‌هایی رعایت شود؟

باید قبول کنیم مورد هجمه بسیار سنگین فرهنگ غرب قرار داریم و اعتقادات دینی همچون حجاب دختران مورد هدف قرار گرفته است. در گام اول نمی‌توان به دختری که حجاب ندارد الزام به چادری بودن کرد باید فکر، روح و حتی جسم او را آماده رعایت حجاب کرد، اگر با فشار قصد توسعه حجاب را داشته باشیم ممکن است نتیجه عکس ببینیم. دختران نوجوان برای پوشش از افرادی همچون بازیگران مطرح تقلید می‌کنند؛ از این رو اگر هنرمندان از مدهای اسلامی استفاده کنند قطعاً نوجوانان و جوانان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. صدا و سیما یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند در توسعه حجاب اسلامی مثمرثمر باشد. برای اشاعه فرهنگ حجاب دینی باید همه دغدغه‌مند باشیم و نمایندگان مجلس می‌توانند در این حوزه ورود جدی داشته باشند.

توصیه من به تمام دختران نوجوان و جوان سرزمینم این است که برای حفظ شأن خود از چادر که حجاب برتر است یا مانتوی اجتماع استفاده کنند تا علاوه بر حفظ اصالت از گزند افراد بیمار دل در امان باشند و مورد قضاوت دیگران قرار نگیرند.

در ادامه گزارش به سراغ فروشگاه «زندگی بهشتی» که ملزومات حجاب را در اراک به بانوان عرضه می‌کند رفتیم که فریبا یارمحمدی، دوزنده چادر به سؤالات ما اینگونه پاسخ داد:

ایکنا ـ آیا مردم از افزایش قیمت چادر گلایه دارند؟ میزان استقبال از طرح‌های جدید چادر چگونه است؟

عموم افرادی که برای خرید چادر مراجعه می‌کنند از قیمت‌ها گلایه دارند. قیمت این کالا در چند ماه اخیر چندین برابر شده است و مردم قدرت خرید ندارند، یا باید چادر را کنار بگذارند یا از همان چادرهای قدیمی استفاده کنند. البته طرحی از سوی فروشگاه «محیای حیا» در حال اجراست که چادر را با قیمت کمتر از 140 هزار تومان در اختیار بانوان قرار می‌دهد و فروشگاه «زندگی بهشتی» چادرها را رایگان می‌دوزد. جوانان و نوجوانان از چادرهای امروزی استفاده می‌کنند، اما بانوان حوزوی، همسر طلاب و افراد سالمند همان چادر ساده و سنتی را بیشتر می‌پسندند.

ایکنا ـ تقاضا برای خرید چادر چگونه است؟

خرید چادر نسبت به گرانی آن خوب است، اما مردم عموماً در فشار هستند و فقط افرادی که تمکن مالی دارند قادر به تهیه چادر هستند. گلایه من از دولت است که یارانه‌ای برای چادر درنظر نمی‌گیرد. قیمت چادر مشکی و رنگی نسبت به سایر پارچه‌ها افزایش بیشتری داشته است. مجلس و دولت برای تهیه چادر افراد چادری فکری کنند. مسئول فروشگاه «زندگی بهشتی» قبل از عید چندین طاقه پارچه چادر مشکی خریداری کرده است که به دلیل کاهش تقاضا متحمل خسارت شده است. در اراک به عنوان کلان‌شهر 3 یا 4 فروشگاه ملزومات حجاب فعالیت دارند که اگر مورد حمایت قرار نگیرند ممکن است با خسارت‌های سنگین مواجه شوند. فروش چادر تقریباً 60 یا 70 درصد کاهش داشته است.

کارخانه‌های ایرانی که در زمینه چادر مشکی فعالیت دارند باید مورد حمایت قرار گیرند. به عنوان یک شهروند و  دوزنده چادر به قیمت این محصول بسیار معترض هستم. بانوانی هستند که فقط به دلیل اینکه از حجاب فاصله نگیرند چادرهای خود را ترمیم و یا حتی وصله می‌زنند، حرمت چنین بانوانی با حمایت تولیدات داخلی و کاهش قیمت چادر باید حفظ شود. گاه در این فروشگاه طرح تعویض چادر نو با کهنه انجام می‌شود تا چادرهایی که قابل استفاده‌تر است به افراد نیازمند اهدا شود.

ایکنا ـ آیا فروشگاه‌ها برنامه‌ای برای پرداخت اقساطی از سوی متقاضیان برای خرید چادر دارند؟

تاکنون چنین پیشنهادی مطرح نشده است و پیشنهاد خوبی است که می‌تواند مورد استقبال جامعه روحانیت و ادارات قرار گیرد، اما ابعاد آن باید بررسی شود. پرداخت اقساطی برای کارکنان فروشگاه «زندگی بهشتی» و بستگان آنان که مورد تأیید باشند انجام می‌شود، اما اگر قرار باشد این کار در وسعت بیشتری صورت پذیرد باید برنامه‌ریزی کرد.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

علیرضا امیری‌نسب، مسئول فروشگاه «محیای حیا» نیز در خصوص نحوه شکل‌گیری این فروشگاه گفت: هیئت بیت‌المهدی(عج) مسجد سیدالشهدای اراک یکی از هیئت‌های مذهبی فعال شهر است که در کنار برنامه‌های معارفی از انجام فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی غافل نیست و سال‌ها قبل فروشگاه «زندگی بهشتی» را تأسیس کرد و در حال حاضر 3 سال است که فروشگاه دیگری با نام «محیای حیا» راه‌اندازی شده است.

ایکنا ـ افزایش قیمت چادر مشکی باعث کاهش تقاضا نشده است؟ در مورد طرح اجرایی توضیح فرمایید؟

عموماً خیر. افراد چادری به هر قیمتی که شده حجاب از سر برنمی‌دارند و باید قبول کرد قشر ضعیف برای خرید چادر به دلیل افزایش قیمت با مشکلاتی مواجه هستند. برای رفع مشکل قشر ضعیف و در مجموع ترویج حجاب برتر از ابتدای هفته عفاف و حجاب قریب به 500 قواره چادری در متراژهای مختلف از کارخانه شهرکرد خریداری کردیم که تمام چادرها به قیمت کارخانه نزدیک به 140 هزار تومان عرضه می‌شود. فروشگاه «زندگی بهشتی» نیز با ما همکاری کرده و چادرها را در هر طرح و مدلی که مشتری بپسندد رایگان می‌دوزد. خوشبختانه طرح موفق بوده و اگر تقاضا ادامه داشته باشد تا محرم ادامه دارد. برای اطلاع بیشتر اطلاعیه‌ای در فضای مجازی، ادارات، حوزه‌های علمیه منتشر شده است.

ترویج حجاب عزمی ملی می‌خواهد، نمایندگان مجلس و وزارتخانه‌های مرتبط در حوزه چادر مشکی با حساسیت بیشتری وارد شوند و از سوی دیگر همکارانم در اقصی نقاط کشور جانب انصاف را رعایت کرده و چادر را با سودهای کلان در اختیار متقاضیان قرار ندهند. باید همه دغدغه‌مند باشیم، حجاب فقط مختص به هفته عفاف و حجاب نیست. مسئولان هیئت‌های مذهبی باید در کنار برنامه‌های اعتقادی و مناسبتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز وارد شوند. اگر فروشگاه‌های عفاف و حجاب در سطح شهرها افزایش یابد می‌توان با هم فکری به تولید پارچه و طراحی مدل‌های اسلامی و زیبا پرداخت و خدمات خوبی به جامعه هدف ارائه داد.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

زینب آقاجانی، دانشجوی کارشناسی مقطع میکروبیولوژی هم در خصوص دغدغه‌های خود در رابطه با گرانی چادر می‌گوید:

ایکنا ـ افزایش قیمت چادر چه فشارهایی به خانواده‌ها وارد می‌کند؟

در مقابل قیمت چادر که سرسام‌آور است، برخی بانوان با پرداخت حداقل‌ترین قیمت مانتوهای جلوباز تهیه کرده و در اجتماع حاضر می‌شوند. چادر مجلسی را قیمت گرفتم متری یک میلیون و هفتصد هزار تومان بود که برای خرید این چادر باید وام گرفت. با افزایش قیمت چادر پوشش چادر فراموش می‌شود.

ایکنا ـ‌ آیا طراحان در حوزه طراحی مانتو و چادر موفق بودند؟

قطعاً حجاب کامل و اسلامی تنها به چادر ختم نمی‌شود، اما لازم است بانوان اگر چادری نیستند در انتخاب لباس اجتماع دقت کنند، آنچه امروز در جامعه شاهدیم حجاب نیست. طراحی مانتو دارای طیف گسترده‌تری است و جای کار بیشتری دارد، در چند سال اخیر چادرهایی طراحی شده که مورد پسند نوجوانان و جوانان قرار دارد، اما طراحی‌ها تنوع ندارد. تنوع چادر فقط برای چادری‌ها جذاب است و هیچ جذابیتی برای افراد غیرچادری ندارد. هر استانی فرهنگ خاص خود را دارد و جا‌به‌جایی فرهنگ پوشش پاسخگوی نیاز جامعه هدف نیست.

از مجلس و دولت تقاضا داریم برای کاهش قیمت چادر فکری کنند، افراد چادری علاوه بر خرید مانتو، شلوار و روسری چادر نیز خریداری می‌کنند که با وجود شرایط فعلی این امر فشاری است که بر خانواده‌ها وارد می‌شود، گاه پدر خانواده باید برای همسر و دو دخترش چادرمشکی و چادر رنگی در منزل تهیه کند که قیمت بالای چادر فشارهای سنگینی ایجاد می‌کند.

زهرا حاج‌کاظمی، حافظ کل و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث هم در پاسخ به سؤالات ایکنا گفت:

ایکنا ـ تعریف حجاب از نگاه قرآن چیست؟

با توجه به اهمیت حجاب و مسائل پیرامون آن این فضیلت اخلاقی در آیات 31 سوره «نور» و 59 سوره «احزاب» ذکر شده است. اندیشمندان و مفسران مشهور نیز بارها بر اهمیت این موضوع تأکید داشتند به طوری که کتاب‌های بسیاری در این زمینه نوشته شده است که از مهمترین آنها می‌توان به کتاب «حجاب در اسلام» استاد شهید مرتضی مطهری اشاره کرد.

حجاب به هرنوع لباس و پوششی گفته می‌شود که خاصیت پوشانندگی داشته باشد و بتواند انسان را در مقابل جنس مخالف حفظ کند. پوشش تنها مختص به زنان نیست، بلکه مردان نیز باید به مانند زنان در نوع پوشش و عفاف دقت کنند. پوشش می‌تواند در قالب فرهنگ نیز تعریف شود، زنان ترکمن، بلوچ، عرب دارای پوشش‌های خاص منحصر به خودشان هستند که آنها را از سایر بانوان متمایز می‌کند.

ایکنا ـ ضرورت ورود صنعت مد در حجاب چیست و نقش رسانه در این زمینه چیست؟

ترویج مد و لباس اسلامی در زمینه حجاب و عفاف کار بسیار خوبی است. رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود به طراحی لباس‌های مناسب تأکید فرمودند. منویات معظم‌له در رابطه با مد اسلامی گویای این مطلب است که ایشان همواره به طرح لباس اسلامی که در بردارنده عفت و منزلت افراد باشد توجه دارند؛ ازاین رو باید دقت کرد ترویج مد و تنوع به گونه‌ای نباشد که اندیشه‌های درست نادیده گرفته شود.

متأسفانه امروزه بی‌توجهی رسانه ملی باعث شده است که نسل جوان به حجاب و مسائل مربوط به آن نگاه دیگری داشته باشند. گرایش برخی از جوانان به مدل شدن و جراحی‌های زیبایی باعث شده تا از هویت اصلی خود دور شوند. حجاب اسلامی به حجاب ساده و به دور از هرنوع جلوه‌گری و جلب توجه گفته می‌شود که حجاب کنونی با حجاب اسلامی متفاوت است.

ایکنا ـ آیا اجازه نوآوری در حجاب و مدل‌های اسلامی داده می‌شود؟

متأسفانه امروزه فرهنگ غالب اجازه نوآوری که جذابیت داشته باشد نمی‌دهد. بی‌توجهی برخی مسئولان در زمینه حجاب باعث شده بسیاری از تولیدات کشورهای خارجی بدون توجه به ترویج پوشش‌های نامناسب وارد کشور شود و این قبیل کم‌توجهی گرایش نوجوان و جوان به سمت غرب‌زدگی و ولنگاری فرهنگی را بیشتر می‌کند. اگر مسئولان تولیدکنندگان داخلی را به تولید لباس‌های مناسب که مروج عفت اسلامی است تشویق کنند شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌ها در جامعه خواهیم بود. قطعاً حجاب برای نسل جوان باید متنوع و جذاب باشد و با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد ارائه طرح‌های جدید با مدل‌های مختلف در زمینه حجاب هستیم. تنوع این پوشش‌ها را می‌توان در ساق دست‌ها، روسری‌ها و چادرهای مختلف با نام‌های حسنا، قجری، عربی و... دید. حمایت از تولید داخل، عدم واردات پارچه‌های خارجی، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و حجاب باعث جذب هرچه بیشتر بانوان به حجاب می‌شود.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

ابراهیم فتحی، روانشناس و مشاور خانواده در خصوص رعایت حجاب اسلامی و احساس ارزشمندی بانوان به خبرنگار ایکنا گفت: بی‌شک حجاب و پوشش تأثیر بسیاری بر روح و روان بانوان حتی آقایان دارد. بانوان به دلیل داشتن عواطف و احساسات قوی‌تر نسبت به مردان از نظر روانی آسیب‌پذیرتر هستند و حجاب باعث می‌شود بار روانی و نگاه آلوده از آنها دور شود، اگر تأثیر و نفوذپذیری بانوان از سوی همسر باشد زمینه وحدت و یگانگی روانی زن حفظ می‌شود.

وقتی بانویی کم حجاب یا بد حجاب در اجتماع مردان نامحرم حاضر می‌شود به آسانی تحت‌ تأثیر روانی و عاطفی آنان قرار می‌گیرد و در این زمان وحدت روانی او از بین می‌رود و با از بین رفتن وحدت روانی دچار اضطراب  و آشفتگی و در نهایت اختلال روانی می‌شود.

ایکنا ـ حجاب در سلامت و آرامش روانی چه نقشی دارد؟

یکی از نیازهای اساسی هر انسانی امنیت است، اگر امنیت مختل شود اولین اثر آن اضطراب و نگرانی و به دنبال آن اختلال و آسیب به انسان است. طبیعی است بانوان به علت ویژگی‌های شخصیتی و موقعیت اجتماعی آسیب‌پذیری بیشتری دارند و طبعاً نیاز بیشتری به احساس امنیت دارند. در جوامع بشری برخی از آقایان به دنبال آزار و اذیت زنان و سوء‌استفاده هستند و عدم رعایت پوشش مناسب این عمل را برای آنان آسان‌تر می‌کند.

احساس ارزشمند بودن، محصولِ رعایت پوشش و حجاب است، بانوان در نگاه همسر و خانواده به دنبال کسب اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتر هستند و حس ارزشمندی می‌تواند نیاز به عشق و دوست داشتن را به صورت صحیح در روان زن تأمین کند؛ چراکه موجودیت روانی و شخصیتی  زن به این است  که مورد توجه و محبت دیگران به ویژه همسر و نزدیکان مانند پدر، مادر و فرزندان قرار گیرد، اگر به هر دلیل این جایگاه حاصل نشود شکست بزرگی را در زندگی احساس می‌کند؛ ازاین رو ممکن است تأمین نامناسب این نیاز در نگاه مردان بیمار دل موجب شکست عاطفی و به دنبال آن ناامیدی نسبت به زندگی را ایجاد کند که در نهایت افسردگی، اضطراب و خودکشی را به دنبال دارد.

محافظت از عاطفه و احساسات، هدایت هیجانات بانوان در مسیر درست، تعدیل سلامت روان نسبت به اختلالات روانی از جمله خودشیفتگی، وابستگی و دلبستگی، تحکیم نقش بانوان بین اعضای خانواده از دیگر آثار حجاب در سلامت روح و وران بانوان دارد. برای داشتن  سلامت روان بهتر باید نسبت به رعایت هنجارها و قانون توجه بیشتری داشته باشیم.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، نیز در پاسخ به سؤالات ایکنا گفت:

ایکنا ـ وجه تمایز بین حجاب با حجاب اسلامی چیست؟

حجاب دارای معنای لغوی است که حتی پوشش منازل به وسیله پرده را نیز شامل می‌شود، در واقع پوشاندن هر نوع شی‌ء به واسطه پارچه حجاب تعریف می‌شود، اما حجاب اسلامی اصطلاحی است که باید کارشناسی شده و در رابطه با آن صحبت کرد. حجاب مدنظر اسلام پوششی است که خداوند به واسطه انبیای الهی و امامان معصوم(ع) انسان را مکلف به رعایت کرده و این اصل در آیات قرآن، احادیث و روایات بیان شده است.

رعایت حجاب اسلامی ضرورت دینی است و همه انسان‌ها اعم از بانوان و آقایان مکلف به رعایت هستند. خداوند در آیه 31 سوره «نور» می‌فرماید: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ». توجه به این آیه اهمیت بسیار دارد و معیارها را برای ما مشخص می‌کند. درست است شاید لغت حجاب در هیچ جای قرآن نیامده است و این امر از سویی مورد شبهه افراد سودجو قرار می‌گیرد، اما آوردن واژه خمار و جلباب نشان از اهمیت پوشش کامل برای بانوان دارد و اصطلاح حجاب اسلامی برای درک بیشتر بر آن نهاده شده و تکلیفی از جانب پروردگار است.

ایکنا ـ ورود رنگ‌ها به محدوده حجاب اسلامی دارای چه حکمی است؟

رعایت حجاب اسلامی و پوشش کامل به جز گردی صورت، دست‌ها تا مچ و روی پاها ضروری است. برای رعایت حجاب اسلامی نیز باید معیارهایی را از جمله جلب توجه نکردن رنگ‌ها در حجاب لحاظ کرد. اگر پوشش رنگی خاص نوعی زینت محسوب شود و بانوان با آن زینت با وجود پوشیدگی کامل جلب توجه کنند، جایز نیست، اما ورود رنگ‌ها به خودی خود در مسئله حجاب بدون جلب توجه مانعی ندارد؛ چراکه دستور اسلام به استفاده از رنگ خاصی نیست، البته قشر متدین چادر مشکی را به عنوان وقار در نظر می‌گیرند و زیبایی خاصی به بانوان می‌بخشد. زینت، معیار رنگ‌ها است اگر رنگی محرک باشد استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

ایکنا ـ بانوان چگونه با معیارهای جلب توجه آشنا شوند؟

قرار دادن معیار برای رنگ در گروه زینت کار دشواری است. فتوای همه مراجع در این زمینه به صورت کلی استفاده نکردن رنگ‌های محرک است، برای این مهم نمی‌توان معیار خاصی درنظر گرفت، اما انسان در هنگام پوشش می‌داند کدام رنگ محرک است، وقتی برای خود مسجل شد این رنگ تحریک کننده است پرهیز از آن ضروری است. عادی و زیبا بودن روسری با جلب توجه کردن متفاوت است که بانوان حتماً دقت لازم را داشته باشند.

ایکنا ـ دلیل مخالفت برخی از افراد با چادر چیست؟

مجموع دستورات اسلامی به ویژه دستوراتی که به عفت عمومی بازمی‌گردد مورد هجمه دشمن قرار دارد. حفظ بنیان خانواده متکی به حفظ عفت عمومی است. بسیاری از مشکلات در سایه عدم رعایت عفت و پاکدامنی ایجاد می‌شود. اگر پاکدامنی رعایت شود قطعاً آرامش و ثبات بیشتری را در جامعه شاهد هستیم. رعایت حجاب و چادر نماد عفت است و مورد هجمه بسیار سنگین از سوی دشمنان قرار دارد؛ چراکه آنان می‌دانند با ترویج عفت در جامعه‌ای دست درازی در آن بسیار سخت است. خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های ایرانی به دلیل داشتن اصالت و ریشه اسلامی عفیف و پاکدامن هستند. این عفت باید به هر قیمتی حفظ شود.

ایکنا ـ چادر، پوشش گرانی است برای کاهش قیمت این کالا باید چه کرد؟

کاهش قیمت چادر وظیفه دولت است، دولتمردان همان‌گونه که به وضعیت معیشتی توجه دارند باید به مسئله حجاب و چادر نیز توجه کرده و قیمت چادر را با قیمتی پایین‌تر از این ارقام در اختیار متقاضیان قرار دهند. چادر باید جزو کالاهای اساسی باشد تا خانواده‌ها به آسانی آن را تهیه و استفاده کنند. متأسفانه گزارش‌هایی می‌رسد که کارخانجات چادر مشکی داخلی با مشکلاتی مواجه هستند که برای رفع آن باید همت کرد. حجاب و چادر غذای روح است و باید برای مسئولان رسیدگی به این مهم اولویت باشد.

ایکنا ـ چرا دید برخی از افراد جامعه به افراد با حجاب به ویژه چادری‌ها خوب نیست؟

متأسفانه برخی از بانوان با استفاده از چادر دست به دزدی می‌زنند که انجام این اقدام به پای تمام بانوان چادری نوشته می‌شود، در صورتی‌که اگر دزدی که از لباس پلیس برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده باشد می‌گویند پلیس قلابی دستگیر شد و این گلایه‌ای است که به جامعه وارد است و ظلمی است که به حجاب و افراد چادری می‌شود.

از مسئولیت طراحان در ترویج حجاب اسلامی تا حکم معیار انتخاب پوشش

پس از گفت‌و‌گوهای انجام شده دغدغه جامعه هدف را با محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در میان گذاشتیم که در ادامه می‌خوانید:

آصفری در خصوص گرانی چادر مشکی گفت: گلایه شهروندان از قیمت چادر مشکی کاملاً صحیح و قابل پیگیری است، برای رسیدگی به این مهم نیاز به بررسی‌های جدی است؛ چراکه سیر صعودی قیمت چادر مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

وی از قیمت بالا و سرسام‌آور چادر مشکی ابراز تأسف و بیان کرد: قیمت بالای پارچه چادری به معنای مرغوبیت نیست، چه‌بسا برخی از پارچه‌ها با وجود قیمت بالا مرغوب نیستند. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای نرخ بالای چادر مشکی تصمیمی اتخاذ کند. پرداخت یارانه تنها نباید برای کالاهای لوکس در نظر گرفته شود، می‌توان برای وارد کردن چادرمشکی نیز یارانه‌ای پرداخت کرد تا چادر با قیمت بسیار مناسب به دست متقاضی برسد.

آصفری چادر مشکی را نیاز جامعه دانست و تصریح کرد: کشور سالیانه به 20 میلیون متر پارچه چادری نیاز دارد که برای تأمین این نیاز امکان تولید در داخل وجود ندارد؛ از این رو دولت باید اعتباری را در نظر گیرد تا خانواده‌های چادری برای خرید این کالا با مشکل مواجه نشوند.

وی در خصوص ورود مجلس جهت کاهش قیمت چادر مشکی بیان کرد: اگر دولت لایحه‌ای برای کاهش قیمت چادر تنظیم و در بودجه‌های خود لحاظ کند، مجلس آمادگی خود برای همکاری و اجرای این طرح و گسترش عفاف و حجاب را اعلام می‌کند. برای کاهش قیمت چادرمشکی لازم است حمایتی از جانب دولت صورت گیرد.

آصفری در پایان با اشاره به اهمیت حمایت از کارخانجات ریسندگی و بافندگی در کشور، تصریح کرد: با حمایت از تولیدات داخلی در حوزه چادر مشکی می‌توان به خودکفایی نسبی رسید و داشتن پوشش اسلامی مطالبه به حق بانوان است و نباید اجازه داد گرانی چادر باعث ایجاد دغدغه در خانواده شده و بانوان با چادرهای کهنه در اجتماع حاضر شوند.

به گزارش ایکنا؛ دانستن نقطه نظرات اهل فن که هر یک در جایگاه خود سخن گفتند ما را بر آن می‌دارد که برای احیای حجاب اسلامی بدون افراط و تفریط فکری کنیم. نوجوان و جوان نیاز به خوراک فکری و روحی دارند و نباید با رها کردن آنان را به دست دشمنان سپرد. همه دستگاه‌ها در برابر سلامت روانی جامعه مسئول هستند و با اتحاد، برنامه‌ریزی و تربیت نسلی با ایمان می‌توان این جامعه را ساخت و به دیگر جوامع بشری معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha