جهاد دانشگاهی استان مرکزی و فصلی نو در توسعه اجتماعی کشور
کد خبر: 3915111
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳

جهاد دانشگاهی استان مرکزی و فصلی نو در توسعه اجتماعی کشور

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: پژوهش‌های صورت گرفته در جهاددانشگاهی با توجه به بازخوردها، به عنوان یک منبعی معتبر، فصل نوینی در زمینه توسعه اجتماعی پیش­ روی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان ارشد و صاحبنظران کشور قرار گرفته است.

جهاد دانشگاهی استان مرکزی؛ ایجادکننده فصلی نوین در توسعه اجتماعی کشور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسعود شهرجردی، رئیس جهاد دانشگاهی این استان گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیئت امنای جهاد دانشگاهی می‌رسد.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی پس از تشکیل جهاد دانشگاهی کشور تشکیل شد و بر مبنای روحیه جهادی و با کمترین امکانات و با تحمل سختی‌ها و مشکلات فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی خود را به تدریج توسعه و گسترش داد.

شهرجردی اظهار کرد: هویت جهاد دانشگاهی و رسالت‌ها و نقش آن در سند بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده و در سایه ایمان و کوشش جهادگران دانشگاهی سراسر کشور، در مسیر تحقق آرمان‌ها و اهداف والای انقلاب اسلامی، قانون اساسی و انقلاب فرهنگی، تلاش خواهیم کرد. رویکرد جهاد دانشگاهی بر همین مبنا، حفظ و ارتقا روحیه انقلابی و هویت اسلامی، تربیت منابع انسانی کارآمد و تاثیرگذار و پیشرو بودن در شناسایی و رفع نیازهای استان و کشور است.

جهاد دانشگاهی نهاد فرهنگی است

وی در خصوص تاثیرات جهاد دانشگاهی در سطح استان و کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی، نهادی فرهنگی است و آنچه از کار فرهنگی انتظار می‌رود، تأثیر تدریجی است. کار فرهنگی در بستر زمان و شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی معنا پیدا می‌کند؛ بنابراین برای بررسی تأثیراتی که جهاد دانشگاهی در سطح استان و کشور داشته باید تاریخ چهل ساله این نهاد را مورد مطالعه قرار داد و دستاوردهای آن را به نمایش گذاشت.

شهرجردی تصریح کرد: پیرسالی جمعیت کشور یک چالش بزرگ منطقه‌ای است و جهاد دانشگاهی به عنوان پرچم‌دار و مؤسس پژوهش‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری در کشور مطرح و در دنیا نهادی شناخته شده در این عرصه است. جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز با ورود به این عرصه، تنها مرکز درمان ناباروری در غرب کشور را تاسیس کرده و با فعالیت این مرکز نه تنها بار بزرگی از دوش متولیان امر در این استان در حوزه درمان ناباروری برداشته شد، بلکه خدمات رسانی به بیمارانی از استان‌های همجوار تاثیرگذاری مثبت این اقدام را در حوزه کمک به بخش بهداشت و درمان کشور بیش از پیش نمایان کرد .

تربیت سرمایه انسانی کارآمد؛ مهمترین دستاورد جهاد دانشگاهی

وی درخصوص مهمترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی در این سال‌ها با توجه به همه فراز و نشیب‌هایی که داشته گفت: مهمترین دستاورد این نهاد نه تنها در استان بلکه در کشور سرمایه‌های عظیم انسانی آن است. کارشناسان، مدیران و متخصصینی که در سایه خوداتکایی، تلاش، توکل و علم، بدون درگیر شدن در پیچ و خم های زندگی کارمندی و رفتارهای بروکراسی همیشه آماده خدمت هستند، را می‌توان بزرگترین دستاوردی دانست که در سایه فعالیت این نهاد در این سال‌ها پرورش داده شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در واقع همان چیزی که باعث شده است جهاد دانشگاهی در میان این همه رقیب در زمینه‌های فرهنگی، پژوهش، درمان، صنعت و اشتغال حرفی برای گفتن داشته باشد همان ویژگی هم باعث شده است که این نهاد نیروی انسانی خاص خود را داشته باشد.

وی در خصوص فعالیت‌های شاخص پژوهشی این نهاد در استان مرکزی گفت: فعالیتهای شاخص علمی و پژوهشی متعددی در حوزه معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان اتفاق افتاده است که از جمله آنها می‌توان به تولیدات علمی و پژوهشی شامل تحقیقات سیاست­پژوهانه کاربردی، چاپ و انتشار کتب، مقالات و گزارش‌های مدیریتی، برگزاری نشست‌های تخصصی برآمده از فعالیت‌های پژوهشی، راه ­اندازی مرکز دیده ­بان اجتماعی اشاره کرد.

شهرجردی گفت: شاید بتوان شاخص­‌ترین رویداد پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی که باعث افزایش سطح اعتبار علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان مرکزی نیز شده است را اجرای موفقیت آمیز طرح ملی«بررسی وضعیت شاخص ‌های توسعه اجتماعی در استان‌های کشور» دانست که به نظر می‌رسد این پژوهش می‌تواند با توجه به بازخوردها، به عنوان منبع معتبر، فصل نوینی در زمینه توسعه اجتماعی پیش­ روی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان ارشد و صاحبنظران کشور قرار دهد. این پژوهش برای اولین بار توسط اعضای هیئت علمی گروه پژوهشی توسعه اجتماعی واحد و به سفارش سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است.

شهرجردی ارائه خدمات در حوزه سلامت را قابل قبول توصیف کرد و با اشاره به توسعه دفتر انتقال تکنولوژی جهاد دانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: البته برنامه‌هایی همچون راه اندازی کلینیک زخم، کلینیک اهدای جنین و امثال آنها از برنامه‌های پیش روی واحد است که در بعضی موارد در شرف راه اندازی هستند، از سوی دیگر آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی استان مرکزی با استفاده از مدرن­ ترین تجیهزات و ابزار، خدمات ارزنده‌ای را در راستای سنجش و پایش آلاینده‌های محیط زیستی در زمینه‌های هوا، صدا، فیزیک و شیمیایی و بیولوژی با هدف کمک به بهبود شرایط زیستی و طبیعی و نهایتا سلامت جامعه انجام داده ­است.

ارائه آموزش‌های اشتغال محور برای درمان بیکاری

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های این نهاد در حوزه آموزش تصریح کرد: ارزیابی شایستگی مدیران استان در جهاد دانشگاهی از فعالیت‌های این حوزه است که مرحله سوم اینکار در حال انجام است، این خدمت برای استان بسیار حیاتی است، همچنین برگزاری آزمون‌های متمرکز استخدامی نهادهای دولتی به این حوزه واگذار شده و تاکنون دو آزمون در کمال سلامت و امنیت برگزار شده است. خدمات آموزشی که در حال حاضر از سوی معاونت آموزشی این نهاد ارائه می‌شود، برنامه‌های متنوعی از فعالیت‌های مختلف آموزشی در حوزه آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه‌مدت است که در دو بخش آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت عمومی و آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمانی ارائه می‌شود.

شهرجردی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی این نهاد نیز گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا به عنوان معتبرترین خبرگزاری‌های استان را در اختیار دارد که هر دو خبر گزاری به دلیل صحت، سلامت و سرعت در مخابره اخبار مؤثر و امیدبخش، رسانه‌های مطرحی در استان هستند.

وی با اشاره به اقداماتی که از سوی این نهاد در راستای کمک به اشتغال دانش آموختگان در قالب فعالیت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی و مراکزی همچون مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم ور انجام می‌شود، توجه به اشتغال دانش آموختگان یک ضرورت انکارناپذیر عنوان کرد که مورد توجه جهاد دانشگاهی قرار گرفته است. حرکت در مسیر سوق دادن دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه به فعالیت‌های اشتغال محور و تسهیل امور برای آنان در این مسیر از اقدامات این نهاد در راستای کاهش معضل بیکاری در استان است.

 

انتهای پیام
captcha