از دغدغه پیاده‌سازی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تا تحقق دولت اسلامی
کد خبر: 3938782
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵

از دغدغه پیاده‌سازی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تا تحقق دولت اسلامی

نشست جهاد دانشگاهی و بسیج دانشجویی سپاه روح‌الله استان مرکزی، با محوریت بررسی راهکارهای تحقق ابعاد سند اسلامی دانشگاه‌ها برگزار و راهکارهای ارائه سند در دانشگاه‌های استان مورد بررسی قرار گرفت.

از دغدغه پیاده‌سازی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تا تحقق دولت اسلامی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نشست جهاد دانشگاهی و بسیج دانشجویی سپاه روح‌الله استان مرکزی، با محوریت بررسی راهکارهای تحقق ابعاد سند اسلامی دانشگاه‌ها امروز، 12 آذر ماه با حضور مسعود شهرجردی، رئیس جهاد دانشگاهی و اسماعیل پور، مسئول بسیج دانشجویی استان در سالن جلسات جهاد دانشگاهی برگزار شد.

شهرجردی در این نشست برلزوم تحقق اقدامات و راهبردهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های استان تأکید کرد و گفت: مطالبه‌گری در خصوص سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها ضروری است و سخنان رئیس قوه قضاییه مبتنی بر اینکه مدیران باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند، به اجرایی شدن سند در دانشگاه‌ها قوت می‌بخشد.

وی از تنظیم آیین‌نامه ستاد گسترش و تعمیق ارزش‌های اسلامی در دانشگاه اراک خبر داد و افزود: در این آیین‌نامه شرح وظایف دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای تعریف شد که فعالیت‌ها در حوزه پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی و مدیریتی همسو با سند دانشگاه اسلامی باشد.

شهرجردی ادامه داد: مسئول نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، معاون فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، مسئولان تشکل‌های رسمی همچون بسیج اساتید، دانشجویی، دبیر هم‌اندیشی اساتید و دو نفر از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی ترکیب اجرایی شدن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، راهبردها و اقدامات هستند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی پیگیری سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها رها نشد، اضافه کرد: بررسی‌های لازم طی جلسات مختلف صورت گرفت، برای تحقق سند نیازمند مشارکت جمعی هستیم تا بتوانیم این خدمت را در سطح دانشگاه‌های استان عملیاتی کنیم. بسیج دانشجویی اهرم خوبی برای سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست. تمام اقدامات و راهبردها مورد مطالعه و واکاوی قرار گرفته است و پیشنهاد اصلاح برخی نکات همچون الحاق اقدام وراهبردی در خصوص فضای مجازی در سند داده شده است.

شهرجردی با بیان اینکه در شرایط کرونایی پرداختن به موضوعات مهم همچون نظام مدیریتی و پژوهشی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها به عنوان اصل مهم و تأثیرگذار ضروری است، گفت: بهترست پژوهش‌ها منطبق با سند و راهبردهای نظام پژوهشی اسلامی باشد. اگر هریک از برنامه‌ها در قالب کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی فعالیت‌ها انجام شود، قطعا نتایج با خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود.

دانشگاه اسلامی؛ رکن اصلی دولت اسلامی

ابراهیم پوراسماعیل، مسئول بسیج دانشجویی سپاه روح‌الله استان مرکزی هم در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی و بسیج دانشجویی هر دو مولود انقلاب بوده و تمام راهبردهای خود را در راستای تحقق اهداف انقلاب و منویات رهبری پیش می‌برد.

از دغدغه پیاده‌سازی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تا تحقق دولت اسلامی

وی تأکید کرد: تحقق انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جهاد دانشگاهی است و خوشبختانه جهاد دانشگاهی استان در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها گام‌های خوبی برداشته است. مجموعه بسیج و جهاد دانشگاهی به دلیل هم ریشه بودن آمادگی کامل خود را از اجرای طرح اعلام می‌کنم.  

پوراسماعیل ادامه داد: انقلاب اسلامی حرکت خود را بیش از 40 سال است که آغاز کرده و در طول این سال‌ها شاهد ثمرات و دستاوردهای خوبی بوده‌ایم، اما فعالیت‌ها نباید در همین مقطع باقی بماند، برای پویایی هرچه بیشتر نیازمند تربیت دانشجویانی متعهد، ولایت‌مدار، متخصص و انقلابی هستیم و تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها قطعا به رونق فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی، مدیریتی، پژوهشی و آموزشی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش چهل ساله همه دلسوزان انقلاب برای تحقق دولت اسلامی بوده و هست و مقام معظم رهبری بر این امر تأکید فرمودند، اظهار کرد: منویات امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب در خصوص دولت اسلامی به معنای دولت به عنوان یکی از قوای سه گانه امروزی نیست، بلکه دولت اسلامی یعنی همه حاکمیت اعم از قوای سه گانه و سازمان‌های انقلابی که وظیفه تحقق نیازهای اساسی مردم در ابعاد مختلف را دارند مشمول دولت اسلامی می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: بی‌شک یکی از اصلی‌ترین ارکان دولت اسلامی، دانشگاه اسلامی است، اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تحقق اسلامی شدن سایر بخش‌ها نیز کمک می‌کند، اما برای تحقق تمامی اهداف باید در گام اول از خودمان در حوزه تربیت آغاز کنیم؛ چراکه اگر دانشگاه اسلامی شد دانشگاه اسلامی می‌شود. امام(ره) فرمودند: «دانشگاه مبدأ همه تحولات است».

ضرورت هم‌افزایی مجموعه‌های انقلابی در راستای تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه

پوراسماعیل بیان کرد: اگر قرار است سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها محقق شود و گام‌های محکمی را در راستای دانشگاه تراز انقلاب اسلامی ترسیم کنیم، راهی نداریم جز اینکه مجموعه انقلاب کنار هم نشسته و مطالبه‌گری داشته باشیم تا مسیر برای تحقق دولت اسلامی از حالت سکون خارج و در مسیر واقعی قرار گیرد.

وی ضرورت گفتمان‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه را مورد تأکید قرار داد و افزود: گفتمان‌سازی با محور اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید با قوت عملیاتی و مطالبه‌گری در این خصوص از رؤسای دانشگاه‌ها انجام شود. ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد که می‌توان در راستای سند از آن بهره برد.

پوراسماعیل تأکید کرد: مطالبه‌گری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی و بسیج دانشجویی باید با قدرت وارد شده، مطالب و آیین‌نامه اجرایی را با مسئولان دانشگا‌ها به ویژه دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه مادرو دانشگاه آزاد اسلامی اراک در میان بگذارد. البته باید دقت کرد جامعه هدف تمامی دانشگاه‌ها هستند و از ظرفیت تمامی دانشگاه‌ها می‌توان بهره برد. تحقیقاتی باید در حوزه پایش استانی صورت گیرد تا فعالیت‌ها ادامه داشته باشد. لازم است فعالیت‌ها قرارگاهی باشد و براساس مبنای روشن و کارشناسی شده همه خود ا در مسیر قرار دهیم.

یادآور می‌شود، برگزاری جلسات فصلی با محوریت جهاد دانشگاهی استان و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی در راستای هم‌افزایی، مکاتبه با دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مبتنی بر برگزاری دوره دانش‌افزایی و آموزش ضمن خدمت کارکنان رؤسای دانشگاه‌ها در خصوص آشنایی با سند از جمله مصوبات جلسه است.

انتهای پیام
captcha