چرا حاج قاسم محبوب دل‌ها شد / اخلاص ایجاد نمی‌شود، ظرفیت‌سازی کنیم
کد خبر: 3944848
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
در نشست ایکنا مطرح شد؛

چرا حاج قاسم محبوب دل‌ها شد / اخلاص ایجاد نمی‌شود، ظرفیت‌سازی کنیم

در میزگرد تخصصی خبرگزاری ایکنا استان مرکزی «ضرورت و چگونگی تبیین شخصیت شهید سلیمانی برای نوجوانان» مورد بررسی قرار گرفت که در این مجال، مشروح نشست تقدیم مخاطبان می‌شود.

ارسالی///مکتب سلیمانی؛ ضربان قلب آزادی‌خواهان / از اقامه نماز در کاخ کرملین تا مطالبات نوجوانان از مکتب سلیمانی

یک سال است که از نعمت داشتن حاج قاسم محرومیم. در این مدت کشور درگیر بسیاری از مشکلات همچون شیوع بیماری کرونا شد و شهادت دانشمند هسته‌ای دکتر فخری‌زاده داغ دیگری بر دلمان گذاشت. درست است که از خون هر شهید داغی تازه بر دلمان می‌ماند، اما باور داریم که از قطره قطره خون‌های ریخته شده همچون شهید سلیمانی و فخری‌زاده، صدها سلیمانی و فخری‌زاده‌ها تربیت خواهند شد و اجازه نخواهند داد پرچم پرفروغ انقلاب اسلامی زمین بماند.

در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت سپهبد شهید سردار سلیمانی، نشست تخصصی «ضرورت و چگونگی تبیین شخصیت شهید سلیمانی برای نوجوانان» و پرداختن به بُعد قرآنی این شهید والامقام برگزار شد. این نشست به منظور بررسی شخصیت شهید سلیمانی و ضرورت بهره‌گیری نوجوانان از سیره و رفتار این شهید با حضور سرهنگ محمدرضا عسگری، جانشین فرمانده سپاه روح‌الله، حجت‌الاسلام علی‌حسین طالبی، کارشناس و مربی امور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان و دانش‌آموزان احسان امیدی، محمد طاهری، مهدیار دستجانی‌فراهانی، علیرضا فراهانی، سبحان صالحی  برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشوری و رئیس انجمن خیرین قرآنی استان و مرتضی مختاری، فعال قرآنی و استاد دانشگاه نیز به صورت تلفنی به سؤالات خبرنگار ایکنا پاسخ دادند که در ادامه می خوانید:

مریم روشن، سردبیر خبرگزاری ایكنای مرکزی، در ابتدای جلسه به تشریح اهمیت برپایی نشست ویژه نوجوانان اشاره کرد و گفت: سپهبد شهید سلیمانی شخصیتی بین‌المللی با ویژگی‌های بسیار هستند که لازم است برای نوجوانان حتی کودکان تبیین شود. ساخت کلیپ و مستند از ایشان خوب است، اما اغلب برنامه‌های سیما تکراری است و کمتر شاهد برنامه‌ای جدید در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه پرداختن صرف به بعد نظامی سردار کار صحیحی نیست، ادامه داد: شاخصه‌هایی همچون مهربانی، عطوفت، بازدید از خانواده شهدا و مناطق محروم نیز از سوی سیما به تصویر کشیده می‌شود، اما قطعاً کافی نیست. شاید شیوع بیماری کرونا در یکسال اخیر باعث شد تا نتوانیم آنچنان که شایسته سردار است به ابعاد شخصیتی ایشان بپردازیم، اما این امر نباید تداوم داشته باشد و برای سال‌های بعد برنامه‌های فاخرتری تولید شود.

روشن افزود: از علاقه سردار به ادبیات و هنر نباید غفلت کرد. هرچند اقداماتی از سوی برخی از هنرمندان صوت گرفت، اما جای خالی آنان در معرفی ابعاد شخصیتی ایشان در یکسال گذشته احساس می‌شود. بهتر است هریک از هنرمندان با هر هنری که دارند شجاعت، مهربانی، خوش‌خلقی، رأفت و دیگر ویژگی‌های این شهید را برای همه مردم به‌ویژه قشر نوجوان به تصویر کشند.

شهید سلیمانی؛ مرد مقاومت و عمل 

در ادامه سرهنگ محمدرضا عسکری، جانشین فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، به ساده‌زیستی شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: اینکه حاج قاسم چرا محبوب دل مردم شد وعده قرآن است، خداوند متعال افرادی که از روی اخلاص و نیت الهی به مردم خدمت می‌کنند را محبوب دل‌ها می‌کند و شهید سلیمانی یکی از آنان است.

چرا حاج قاسم محبوب دل‌ها شد / اخلاص ایجاد نمی‌شود، ظرفیت‌سازی کنیم

وی ادامه داد: اخلاص و الهی بودن نیت شهید سلیمانی در رفتار، عمل و گفتارش موج می‌زند و این عملکرد ثابت شده است و نیازی نیست که از طریق مسئولان و غیره ثابت شود. ایشان مرد مقاومت و عمل بود و قطعاً آنچه بر زبان جاری می‌ساخت عملیاتی می‌کرد. قبل از انکه به شهادت رسد تمامی این اقدامات را انجام می‌داد و کمتر فردی از این اخبار مطلع بود، علاقه به دیده شدن نداشت، با ایجاد جریان دفاع از حرم مردم کم‌کم ایشان را شناختند و با انتشار تصاویر در فضای مجازی همه با روحیاتش آشنا شدند.

عسکری اضافه کرد: سردار در رفتار و گفتار دارای شاخصه‌هایی است که نشئت گرفته از مکتب اهل‌بیت(ع) است. ولایت‌پذیری یکی از شاخصه‌های بارز این شهید است تا جاییکه خود را همچون حضرت زهرا(س) فدای ولایت کرد. حضرت فاطمه(س) برای اینکه مسیر هدایت انسان‌ها دچار چرخش و انحراف نشود شخصاً در منزل اصحاب حاضر می‌شدند و ماجرای سقیفه را یادآور می‌شدند. سردار سلیمانی برای اینکه تاریخ تکرار نشده و از ریل اسلامی بودن و انقلابی‌گری خارج نشود به صحنه کارزار شتافت و در خارج از مرزها با دشمن و متجاوزان به حریم اهل‌بیت(ع) جنگید و آنان را درهم شکست.  

ارادت شهید سلیمانی به مقام معظم رهبری

وی با تأکید بر اینکه ارادت شهید سلیمانی به مقام معظم رهبری باید الگوی هر جوان و نوجوان انقلابی باشد، اظهار کرد: ارادت این شهید در عکس معروفی که علاوه بر ادای احترام نظامی برخلاف عرف نظام دست بر سینه می‌گذارند در فضای مجازی دست به دست می‌شود کاملاً مشخص است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سردار در حوزه‌های تهدید همچون سیل، زلزله، حمله نظامی و ... حضوری فعال داشته و از هیچ کمکی دریغ نکرده است، بیان کرد: ایشان در سیل خوزستان بدون هیچگونه تشریفاتی حاضر و در کنار مردم قرار گرفتند. حتی از ایشان برای بیرون آمدن پیرمردی که در خانه مانده است و خارج نمی‌شود درخواست کمک می‌کنند. بازدید و دلجویی از خانواده شهدا به‌ویژه مدافعان حرم از مهمترین اولویت‌های سردار شهید است. عشق و ارادت، اخلاص و داشتن نیت الهی او را از سایرین متمایز کرده است.

وی به سخنان بک فرد اهل تسنن در خصوص سردار سلیمانی استناد و در این باره گفت: وی اعتراف می‌کند شهید سلیمانی خانه و وطن خود را ترک کرده و برای روحیه دادن و مشاوره در کنار عراقی‌ها قرار گرفت، روی زمین و شن می‌خوابید تا از اسلام و مسلمانان عراق و سوریه دفاع کند. بارزانی رئیس قبلی اقلیم کردستان عراق تعهدات نظامی با امریکا داشت و قرار بر این بود تا در هنگام بروز مشکل امریکا از آنان حمایت کند، او در خاطراتش آورده است: «وقتی داعش به نزدیکی ما رسید من با امریکا، ترکیه و عربستان صحبت کردم، اما هیچکدام حاضر به کمک نشدند، اما وقتی با قاسم سلیمانی تماس گرفتم و گفتم به کمک شما نیاز داریم، گفت: امشب خودتان را حفظ کنید من فردا خودم را می‌رسانم و فردای آن روز با 50 نفر از مردان خود رسید و در این جریان دشمن را عقب راندیم. از اسیر داعشی در مورد عقب‌نشینی پرسیدیم که گفت: وقتی در اخبار آمد که سلیمانی وارد منطقه شد همه روحیه خود را از دست دادند».

ارادت به اهل‌بیت(ع)

عسکری خطاب به نوجوانان گفت: برای سردار سلیمانی فرقی نمی‌کرد نیازمند به کمک دارای چه گرایشی است، شیعه است یا سنی. کرد است یا فارس، او برای احقاق حق مظلوم یک تنه پیش می‌رفت و از بروز هرگونه آسیب به اسلام جلوگیری می‌کرد. شما نوجوانان باید به یاد داشته باشید سبک و سیاق این شهید را در پیش گیرید. ارادت ایشان به اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت زهرا(س) قابل توجه است و از خاطرات خود در کنار اروند برای والدین شهدا می‌گوید. نقل است که ایشان هنگام بروز مشکلات در جبهه مداح را صدا کرده و از او درخواست روضه حضرت زهرا(س) می‌کرد و بدون تردید مشکل برطرف می‌شد.

وی ادامه داد: پوتین یکی از قدرت‌هاست، اما صحبت شهید سلیمانی و قدرت مکتبش باعث شد که درصف مبارزان با داعش و مدافعان حرم قرار گرفتند و حتی گاه رزمندگان مدافعان حرم با شوخی و خنده هواپیماهای روسی که برای بمباران مقر داعشی‌ها اعزام می‌شدند می‌گفتند «عمو پوتین برای بمباران داره میره». آقای شهریاری یکی از دوستان سردار بیان کرده است که: در دیداری با سردار به روسیه رفتیم و در کاخ کرملین مستقرشدیم تا آقای پوتین در جلسه حاضر شوند موقع نماز بود، حاج قاسم در این زمان شروع به اذان دادن کرد و مشغول نماز شد و بعد خود شهید گفته است در طول عمرم چنین لذتی از نماز نبرده بودم. چراکه کاخ کرملین همیشه برای نابودی اسلام برنامه‌ریزی می‌شد، حال توفیق اذان و اقامه نماز در این مکان نصیب من شده است.  

دشمن حریف سردار نشد

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال یکی از دانش‌آموزان مبتنی بر هدف دشمنان از ترور شخصیت‌های برجسته ایرانی، اظهار کرد: در تاریخ شاهدیم که برخورد ابرقدرت‌ها با کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه چگونه است، آنان خود را به اصطلاح قدرت جهان می‌دانند و تاب ندارند کشوری همچون ایران با انقلابی اسلامی نه تنها جلوی آنان بایستد، بلکه نقشه‌های آنان را خنثی و قدرت بازدارندگی ایجاد کرده است. ازاین رو چاره‌ای جز ترور شخصیت‌های نظام ندارند، ترور در همه جای دنیا محکوم است و اعتراف ترامپ مبتنی بر برنامه‌ریزی برای شهادت سردار سلیمانی نشان از ضعف و پوشالی بودنش دارد. دشمنان در جنگ رودررو و تاکتیک موفق نشدند سردار را شکست دهند و چاره‌ای جز این ندارند که او را به شهادت رسانند، آن هم نه در میدان رزم، بلکه در شرایطی که از طرف کشور میزبان دعوت شده و از مسیر رسمی بدون هیچگونه استتار و یا تغییر چهره وارد کشور عراق می‌شود و آنگونه مورد اصابت موشک قرار گرفته و همراه با یارانشان به شهادت می‌رسد.

عسکری در ادامه پاسخ به پرسش یکی دیگر از نوجوانان مبتنی بر دامن اختلافات در جامعه تصریح کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید آرام بود. بروز اختلافات، مَنیّت‌ها در جامعه طبیعی است و اگر نباشد جای تعجب دارد، سردار سلیمانی در میدان عمل به دور از هرگونه منیّت، کبر و خودپسندی بود. رهبری با وجود مشغله کاری و گرفتاری، گاه جلساتی با افراد و متولیان امر فرهنگ دارند و مبانی را برای آنان روشنگری می‌کنند، چراکه دشمن خیلی امیدوار است از راه فرهنگی بتواند به ما ضربه زند و به اهداف خود برسد.

نقش دستگاه‌های آموزشی در تبیین مکتب حاج قاسم

حجت‌الاسلام علی‌حسین طالبی، کارشناس و مربی امور اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزی استان، نیز در این نشست گفت: معرفی شخصیت شهید سلیمانی برعهده همه است و هیچ یک از دستگاه‌های آموزشی، فرهنگی و قرآنی نمی‌تواند نسبت به این امر مهم بی‌تفاوت باشد. همه ما بچه شیعه‌ها حمایت خود را از رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کنیم، این حمایت نباید فقط ظاهری باشد، بلکه باید به عمق مباحث وارد شده و همچون سردار در عمل وفاداری و ارادت خود به معظم‌له را ثابت کنیم. همه ما مأمور به وظیفه هستیم نه نتیجه. اختلافات و سنگ‌های موجود در جامعه باید باشد، چراکه اگر نباشد زندگی بی‌فایده است تا مسیر حق و باطل از هم تفکیک شود.  

طالبی افزود: گاه نوجوان امروز بیان می‌کند چرا دشمن سردار ما را به شهادت می‌رساند و ما ترامپ و یا یکی از سرکردگان او را نمی‌کشیم، در جواب باید بگوییم کشتن ناجوانمردانه تفکر اوست، اما ما که مسلمان هستیم تفکرمان اسلامی است و از راه درست پاسخی کوبنده به جنایت دشمن خواهیم داد. سردار سلیمانی در مکتب خود تفکر و اندیشیدن درست را می‌آموزد و نوجوان باید این سیره را سرلوحه قرار دهد.

طالبی با اشاره به اینکه دستگاه‌های آموزشی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه نقش بسیار مهمی در معرفی ابعاد و ارکان مختلف شخصیتی سپهبد شهید سلیمانی دارند، تصریح کرد: تجربه نشان داده است که روح نوجوان پاک بوده و فقط لازم است حکاکی انجام شود تا برای همیشه اثر خود را حفظ کند. نوجوان را نباید تنها و بی‌هدف به حال خود رها کرد، ما برنامه‌ریزی نکنیم برای نوجوان ما برنامه‌ریزی کرده و روح تشنه او را که می‌تواند منبع مبانی دینی و قرآنی باشد به مخروبه‌ای تبدیل کنند. تبیین مکتب حاج قاسم قطعاً توانایی دارد تا روح تشنه نوجوان جویای حقیقت را سیراب کند.

سرهنگ عسگری همچنین بیان کرد: امروز تکلیف داریم که در مسیر درست حرکت کرده و از بروز فتنه جلوگیری کنیم. نوجوان امروز خود را به جریان و مکتب سلیمانی متصل کرده و از مسیر خارج نشود. ما نیز به عنوان متولی تکلیف داریم این مبانی را آموزش دهیم و پس از آن انتظار رفتار سلیمانی از نوجوان داشته باشیم. چراکه نمی‌توان لوحی خام از مکتب سلیمانی را بدون تشریح و تبیین در اختیار نوجوان قرار داد و انتظار عملی شدن داشت.

پرهیز از پرسه زدن‌های بی‌هدف در فضای مجازی

وی نوجوانان را به ادای احترام به والدین توصیه کرد و با اظهار این نکته که سردار در ادای احترام به والدین کوچکترین قصوری نداشته است، افزود: سردار می‌دانست و من و شما نیز باید بدانیم دعای پدر و مادر گره‌های سخت را باز می‌کند. آنچه شما باید بصیرت داشته و نگرانش باشید، پَرسه زدن‌های بی‌مورد و بی‌هدف در فضای مجازی است. جنگ دشمن با شما در این فضاست، چرا دشمن از داروی بیماران پروانه‌ای دریغ می‌کند، اما اینترنت و گوشی تلفن همراه را فراهم می‌کند، این مسائل بازی سیاسی است تا بتواند روح و روان نوجوان ما را تسخیر خود کند، ازاین رو باید هوشیار باشید و به عملکرد خود دقت لازم را داشته باشید. متأسفانه قدرت تخریب فضای مجازی بسیار بیشتر از بمب‌های ضدتانک و ... است. قصد دشمن بی‌هویت کردن مسلمانان است و سردار با تمام وجود مانع این هدف دشمن شد و با نثار خون خود از آن دفاع کرد.

عسگری مکتب حاج قاسم را برگرفته از مکتب حضرت امام(ره) دانست و اظهار کرد: برای اینکه جامعه به قله برسد موظف هستیم مبلغ دین باشیم، گاه اگر در روند با مشکل مواجه هستیم باید بازگشته و واکاوی کنیم و بدانیم در کدام قسمت گرفتاری داریم. برای رسیدن به اهداف متعالی اسلامی و انقلابی باید نفع شخصی را کنار گذاشته و با برنامه‌ریزی پیش رویم و برای امام زمان(عج) سرباز تربیت کنیم. تربیت نیروهای انقلابی، مدافع حرم و اسلام هدف سردار بود و شاهدیم این رویکرد زمینه حضور بسیاری از مسلمان از ایران، افغانستان، پاکستان و ... را فراهم کرده است و توانست کشوری همچون روسیه را با خود هم‌صدا کند.  

وی ضرورت ورود همگانی برای تبیین مکتب حاج قاسم در جامعه را متذکر شد و افزود: برای اشاعه فرهنگ این شهید باید هنر به خرج داد. ذائقه نوجوان امروز باید لحاظ شود. اربعین هنر جذب دارد و باعث شده هر سال تعداد بسیاری از شیفتگان امام حسین(ع) از هر قشر و با هر نوع تفکر در این مسیر حرکت کنند، اگر نوجوانان متعهد و انقلابی، هنر جذب هم‌نوعان خود را داشته باشد، قطعاً خروجی خوبی را شاهد هستیم. معلمان و مربیان نیز از معرفی شاخصه‌ها  مکتب سردار سلیمانی غفلت نکرده و به بهانه‌های مختلف امتیازهای ایشان را بازگو کنند.

عسکری اخلاص و تأکید سردار به این مهم را نسخه ایشان برای همه مردم بیان و اظهار کرد: اخلاص ایجاد نمی‌شود، مگر اینکه در مسیر دین حرکت کرده و ظرفیت‌سازی کنیم. ظرفیت‌سازی به همین راحتی ایجاد نمی‌شود، من همیشه به نوجوانان می‌گویم اگر قصد دارید فرد بزرگی همچون رضازاده و علی دایی شوید باید از کم شروع کرده و تمرین و ممارست داشته باشید. برای قاسم سلیمانی شدن نیز همین است. برای سلیمانی شدن، زین‌الدین شدن باید تمرین اخلاص کرد.

وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی از هر نوع ابزاری همچون ادبیات و هنر برای جذب نوجوانان و جوانان استفاده می‌کرد، گفت: تمام حاج قاسم در عشق به رهبری و خدمت به مردم خلاصه می‌شد. برای اینکه به هدف والای رستگاری برسد، ولایت‌پذیری و اطلاعت از امر رهبری را سرلوحه قرار می‌دهد. در حوزه ولایت‌پذیری حاج قاسم واقعاً کم کار شده است.  با وجود اینکه بیشتر در سفر بود، اما از توجه به خانواده غفلت نداشت

مکتب سردار سلیمانی به داستان‌های کودکانه تبدیل شود

در ادامه نشست مهدیار دستجانی‌فراهانی، دانش‌آموز پایه نهم مدرسه شاهد شهدای فرهنگی، با اشاره به اینکه نوجوانان امروز سردار سلیمانی را فقط از طریق چند کلیپ نمی‌تواند بشناسد، افزود: نوجوان امروز تشنه دانستن حقایق و دانسته‌های بیشتر از سردار است و باید اطلاعات درست در قالب‌های مختلف منتقل شود.

ارسالی///مکتب سلیمانی؛ ضربان قلب آزادی‌خواهان / از اقامه نماز در کاخ کرملین تا مطالبات نوجوانان از مکتب سلیمانی

وی با بیان این نکته که اگر فردی از من در مورد سردار، مکتب سلیمانی و تفکرات ایشان بپرسد واقعاً نمی‌دانم باید چه بگویم، چون هیچ مطلب درخور توجهی نمی‌دانم تا حداقل ادای دین کوچکی نسبت به ایشان داشته باشم.

فراهانی ضرورت تأثیرگذاری مکتب سردار بر نوجوانان را مورد تأکید قرار داد و افزود: مکتب ایشان بر بزرگ‌ترها تأثیر خود را گذاشته و همه از او به عنوان انسانی شریف و کم‌نظیر یاد می‌کنند، مهم اینجاست که برای تداوم مکتب حاج قاسم باید چه کنیم؟ ایشان و ابعاد مختلفش نباید به دست فراموشی سپرده شود، کشور به دست کودکانی که فردا جوانان این مرز و بوم را تشکیل می‌دهند ساخته می‌شود و به نظرم مکتب سردار باید به داستان‌های کوتاه و جذاب برای کودکان تبدیل شود. شاید ساخت فیلم خوب باشد که هست، اما باید  بر روی کودکان سرمایه‌گذاری کرد.

این دانش‌آموز پایه نهم تأثیر انیمیشن‌های خارجی را برای ذهن کودکان مخرب توصیف کرد و افزود: پویانمایی ما در حوزه‌هایی  تأثیرگذارند نیستند و تا حدی از این امر در کشور غفلت شده است. با استفاده از پویانمایی خواهیم توانست داشته‌های خود همچون شهدا و سیره آنان، قصص قرآنی و ... را به رخ دیگر کشورها بکشیم. درج مکتب سلیمانی به زبانی ساده برای کودکان زمینه تقویت و تداوم مکتب این شهید را فراهم می‌کند.

فراهانی با اشاره به اینکه بُعد نظامی شهید و شجاعت ایشان در میدان مقاومت بیشتر مورد توجه رسانه بوده است، اظهار کرد: رسانه باید در حوزه اخلاق، رأفت و مهربانی شهید بیشتر ورود پیدا کند، به نظر من ترسیم بعد لطافت و مهربانی این سردار شهید ناگفته‌ای است که باید بیشتر به آن پرداخت، هرچند رسانه کارهایی کرده است، اما کافی نیست و این ابعاد باید با روح و روان کودک مأنوس شود.   

مکتب سردار سلیمانی جریان‌ساز در دهه‌های آینده

سبحان صالحی، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه علامه حلی، نیز به ساده‌زیستی سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار دارای شخصیتی چندوجهی هستند و باید در جایگاه خود به آنان پرداخته شود. ابعاد شخصیتی این شهید باید تبیین شود تا نوجوانان بدانند از مسیر ساده‌زیستی و اخلاص می‌توان درجات عالی انسانی را طی کرد.

صالحی با اشاره به آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان دانشگاهی با شخصیت سردار سلیمانی تأکید کرد: شخصیت سردار الگوی امروز و فردا نیست و می‌تواند برای دهه‌های بعد نیز جریان‌ساز باشد. اگر نوجوان امروز با این شخصیت درست آشنا شود، قادر است الگو را به درستی به نسل آینده منتقل کند.

مصونیت در برابر آسیب‌ها با مکتب حاج قاسم

محمد طاهری، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه فرهنگ، نیز گفت: وجود دو تشکل مهم بسیج و انجمن اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی به رشد و ارتقای فرهنگی و علمی آنان کمک می‌کند. لازم است برای تقویت این دو تشکل همگونی و اتحاد بیشتری بین مربیان آن ایجاد شود. ضرورت معرفی مکتب سردار برای نوجوانان لازم است و باید از تمامی ابزار در اختیار باید برای معرفی ایشان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: تأسی به مکتب سردار سلیمانی ما را برابر خطرها و آسیب گرایش‌های مختلف در امان نگه می‌دارد. چراکه ایشان هم بدون هیچگونه تعصبی به عموم مردم خدمت می‌کردند و به قول معروف به داد مظلوم می‌رسیدند. ما نوجوانان وقتی خود را تراز انقلاب می‌دانیم که لباس دفاع و مجاهدت برتن و از مرزهای میهن دفاع کرده، در مقابل بیگانگان ایستاده و به شهادت رسیم و عزتی بالاتر از این نیست. برای پیشرفت و آبادانی کشور نیاز به وحدت همه‌جانبه داریم.

تداوم راه شهید سلیمانی

علیرضا فراهانی، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه شهید بهشتی، ضرورت تربیت نوجوان تراز انقلاب اسلامی را خوستار شد و گفت: برنامه‌ریزی‌های جامعه باید به سمتی پیش رود تا دانش‌آموز را در مسیر درست هدایت کند. دانش‌آموز انقلابی باید دارای روحیه انقلابی‌گری و جهادی باشد تا بتواند از موج فساد پیش رویش سربلند بیرون آید.

فراهانی ادامه داد: همه با جنگ نرم دشمن آشنا هستیم و مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی بارها تذکر دادند، نوجوانان در مبارزه با تهاجم فرهنگی نقش بسزایی دارند. مکتب سلیمانی و تداوم راه این شهید سدی محکم در برابر تهاجم دشمنان جهان اسلام است، به شرط آنکه مبانی مکتب به صورت کاربردی و جذاب برای دانش‌آموزان تبیین شود.

ارسالی///مکتب سلیمانی؛ ضربان قلب آزادی‌خواهان / از اقامه نماز در کاخ کرملین تا مطالبات نوجوانان از مکتب سلیمانی

بینش و بصیرت سردار به دانش‌آموزان منتقل شود

احسان امیدی، دانش‌آموز پایه نهم مدرسه هدف، نیز ضرورت تبیین و ارائه راهکارهای لازم جهت معرفی شخصیت سلیمانی را مورد تأکید قرار داد و افزود: ما نوجوانان نیاز داریم تا با چهره‌های تأثیرگذار بیشتر آشنا شویم، درست است که این اقدامات در اتحادیه انجام می‌شود، اما مطالب باید به صورت کاربردی بیان شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

امیدی اتکا به توانمندی داخلی و داشتن تخصص لازم در زمینه‌های مختلف را یادآور شد و افزود: بینش و بصیرت یکی از شاخصه‌های رفتاری سردار سلیمانی است و لازم است تا ما نوجوانان از این شاخصه‌ها درس بگیریم. دشمن در کمین است و تنها مکتب سلیمانی که ادامه‌دهنده راه امام راحل، امام حسین(ع) و دیگر ائمه اطهار است می‌توان نجات‌بخش باشد.  

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با بُعد قرآنی سپهبد شهید سلیمانی گفت‌و‌گویی با مرتضی مختاری، فعال قرآنی و استاد دانشگاه انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

مختاری اظهار کرد: بعد از گذشت یکسال واقعاً نمی‌شود انتظار داشت ارباب فکر، سخن و صاحبان بیان شخصیت ایشان را به صورت جامع تبیین کنند. مقام معظم رهبری در خصوص این شهید فرمودند، سردار سلیمانی تنها یک شخص نیست، بلکه مکتب درس‌آموز است و این جمله سرخط همه مباحث است.

ارسالی///مکتب سلیمانی؛ ضربان قلب آزادی‌خواهان / از اقامه نماز در کاخ کرملین تا مطالبات نوجوانان از مکتب سلیمانی

وی با اشاره به اینکه سپهبد شهید سلیمانی دارای 10 شاخصه قرآنی است و اگر بخواهیم سردار را در قالب مکتب و مسلک معرفی کنیم باید این ویژگی‌ها را شناخته و منتقل کنیم، افزود: سردار دارای طبع لطیفی همچون دکتر چمران هستند و به دلیل همین چند وجهی بودن می‌تواند الگوی مناسبی برای نوجوان وجوان امروز باشد.

تبیین محورهای قرآنی حاج قاسم در مدارس و دانشگاه‌ها

مختاری ضرورت تبیین و آموزش محورهای قرآنی این سردار شهید در نظام آموزشی آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را خواستار شد و افزود: سپهبد سلیمانی به معنای واقعی مؤمن بود و این شاخصه در آیه دوم سوره مبارکه «انفال» که می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ، مؤمنان حقیقی آنانند که چون ذکری از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌کنند». در تصاویر و سخنرانی سردار دل لرزان نسبت به قیامت و شهادت، ارتقای ایمان و توکل را شاهدیم که نشانه مؤمن است.

وی دومین ویژگی سردار را ولایت‌پذیری بیان کرد و با اشاره به اینکه رمز موفقیت ایشان ولایت‌پذیر بودن و اطاعت محض از رهبری است و آیه 71 احزاب «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا، و هر که خدا و رسول را اطاعت کند البته به سعادت و فیروزی بزرگ نائل گردیده است» استنادی بر این شاخصه است. فوز عظیم شهادت ایشان ارمغان ولایت‌پذیری بود، جمله معروف سردار که گفته است: «ولله، ولله ولله در حال حاضر تنها راه سعادت پیروی و تبعیت از ولی‌فقیه است». امروز کمتر مسئولی با این قاطعیت در خصوص ولایت‌پذیری صحبت می‌کند.

مختاری با بیان این مطلب که شهادت‌طلبی از دیگر ویژگی‌های این شهید والامقام است، به آیه 23 سوره «احزاب» که می‌فرماید: «منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» استناد کرد و چهارمین ویژگی سردار مدارا با ضعفا و سختگیری بر دشمنان است که در آیه 29 سوره مبارکه «فتح» که می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» به آن اشاره شده است.

وی با استناد به آیه 63 سوره«فرقان»: «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» پنجمین ویژگی شهید سلیمانی را تواضع نامید و اضافه کرد: مقاومت از دیگر ویژگی‌های این شهید است و در آیه 30 سوره «فصلت»: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» به آن اشاره شده است و سردار پس از اتمام جنگ دست از لباس خاکی برنداشت و در جبهه مقاومت ماند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: سردار سلیمانی مجاهدی به پهنای جغرافیای جهان اسلام بود و این ویژگی را می‌توان در آیه 20 سوره«توبه»: «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ» مشاهده کرد. در این آیه جهاد و مجاهدت فراتر از مرزها تبیین شده است. وفای به عهد از دیگر شاخصه‌های رفتاری حاج قاسم سلیمانی است و می‌توان در این خصوص به آیه 177 سوره «بقره»: «وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا» استناد کرد.

سردار با شهادت به حیات طیبه رسید

مختاری با تأکید براینکه سردار سلیمانی با شهادت به حیات‌طیبه رسید، به آیه 169 سوره «آل‌عمران» که می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» اشاره کرد و افزود: سردار الگویی قوی برای نسل امروز و فرداست و می‌توان مبانی این ویژگی را در آیه 143 سوره «بقره»: وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ» مشاهده کرد. مکتب سلیمانی یعنی اینکه انسان معنای زنده بودن را بداند. جوان و نوجوان امروز می‌تواند به الگوهایی همچون شهدا دلبسته شود.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه همه انسان‌ها به اندازه وسع و توان خود از آیات بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: ما قصد نداریم از سردار قدیس بسازیم تا مورد سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان نظام و انسان‌های پاکی همچون سردار قرار گیرد. سردار شهید به عنوان پاسداردین شاخصه‌هایی که قرآن مدنظر دارد را در حد بعُد انسانی عملی کرده است. این شهید در کنار طبع لطیف بسیار دشمن‌شناس و کفر ستیز بوده است و همین ویژگی‌ها از ایشان الگویی کم‌نظیر ساخته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کنیم مبانی مکتب سلیمانی در دل خانواده‌ها نهادینه شود؟ اظهار کرد: اگر مردم و خانواده‌ها با مفاهیم و مبانی مکتب سلیمانی آشنا شوند، قطعاً روزی شاهد از بین رفتن آسیب‌ها خواهیم بود. خانواده‌ها موظف هستند جدول خانه خود را از مبانی فرهنگی و قرآنی پُر کند و نقش‌آفرین حدود و نقشه جغرافیای موقعیت خود باشد.

مختاری از اجرای طرحی در یکی از دبیرستان اراک خبر داد و افزود: امسال توفیق تدریس در مدرسه‌ای برای بنده حاصل شد، من از شاگردان خود خواستم تصویری از سردار را پیدا کرده و دلنوشته‌هایی به زبان عربی بنویسند، این طرح موج زیبایی بین دانش‌آموزان ریاضی و تجربی ایجاد کرد، این مشارکت به معنای آن است که روح زیبا و پاک نوجوانان هنوز همانقدر پاک مانده است و بسته به هنر ما دارد تا از این فطرت زیبا چگونه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: برای معرفی سردار باید برنامه طولانی مدت داشته باشیم. به نظرم برای سالها و روزهای پساکرونا باید برنامه‌ریزی کرد. جلسات هم‌اندیشی، تبیین شخصیت سردار و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ضروری است تا بدانیم جایگاه سردار در دل نوجوان و جوان امروز کجاست. برای دوران کرونا باید بهترین استفاده را از فضای مجازی و انتقال ارزش‌های معنوی مدنظر سردار به خانواده‌ها داشته باشیم.

واژه مقاومت محدود به ایران نیست

همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، واعظ برجسته کشور و رئیس انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی، هم در تماس تلفنی با خبرنگار ایکنا، از دغدغه این خبرگزاری برای پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی چون شهید سلیمانی تشکر کرد و گفت: بسیار خرسندم از اینکه خبرگزاری همچون ایکنا علاوه بر فعالیت قرآنی در حوزه معرفی شخصیت‌های مهم انقلابی ورود داشته و توانسته منشأ خیر برای جامعه باشد.

ارسالی///مکتب سلیمانی؛ ضربان قلب آزادی‌خواهان / از اقامه نماز در کاخ کرملین تا مطالبات نوجوانان از مکتب سلیمانی

وی فرارسیدن ایام فاطمیه(س) و اولین سالگرد شهادت سید شهدای مدافع حرم سپهبد سلیمانی را تسلیت گفت و اضافه کرد: خصوصیات فردی ایشان قابل ملاحظه است و باید در تمامی این شاخصه‌ها با تأمل، تفکر و دقت لازم بحث کرد. همه مردم آزادی‌خواه دنیا در غم از دست دادن سردار داغدار هستند و هیچ اتفاقی ما را از یاد این شهید وارسته غافل نخواهد کرد.

صابری‌اراکی با تأکید بر اینکه شاخصه‌های رفتاری و عملی شهید سلیمانی باید زیر ذره‌بین پژوهشگران و محققان قرار گیرد، بیان کرد: مراسم تشییع پیکر ایشان قابل تعریف و قابل تأمل است و دشمنان انگشت حیرت بر دهان گرفتند. او که از جنس مردم بود به سردار دل‌ها تبدیل شد و تمام وجود ایشان خدایی و انسانی بی‌ادعا بود.

وی بیان کرد: از دوره کودکی همواره سعی داشت مراحل تکامل را طی کند و در دوران هشت سال دفاع مقدس و سال‌های پس از جنگ آثار و برکات بسیاری از خود برجای گذارد. واژه مقاومت واژه محدود و محصور به ایران اسلامی نیست. با وجود سردار، مقاومت در دنیا فرهنگ‌سازی شد و تمام دنیا مروج فرهنگ مقاومت شدند و رهبری تأکید بر فرهنگ غنی مقاومت اسلامی تأکید بسیار دارند.

صابری اضافه کرد: سردار هیچگاه اجازه ندادند مظلومی زیر چکمه‌های استکبار له شود و برای رفع از مظلوم سر از پا نمی‌شناختند. اصولاً فرماندهان از مقر فرماندهی خود اوضاع را مدیریت می‌کنند، اما سردار سلیمانی بدون ماشین ضدگلوله، بدون تکلف و خودپسندی لباس رزم به تن کرده و چنان ترسی در دل دشمن ایجاد می‌کند که یارای ماندن مقاومت ندارند.عشق به خدا از ویژگی‌های ایشان بود و همیشه از دوستان و همرزم‌های خود خواستار دعا برای شهادت بود. سردار در اوج مظلومیت و شجاعت شربت شهادت نوشید و به لقاءالله پیوست.

وی در پایان بیان کرد: حاج قاسم با اخلاص و ولایت‌پذیری تبدیل به الگویی کم‌نظیر شد. مکتب مقوله‌ای منهای فرهنگ و اندیشه نیست و حاج قاسم با تفکر ناب و الهی خود توانست قلوب مردم را از آن خود کند. شهادت سردار غوغایی در رسانه‌های داخلی و خارجی ایجاد کرد و باعث شد نه تنها نام و یاد او برای همیشه زنده بماند، بلکه تفکر و مکتب او نیز برای همیشه جاودان باقی خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha