از گلایه مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تا نگاه تربیتی به رخدادهای اجتماعی
کد خبر: 3945996
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
ایکنا بررسی می‌کند؛

از گلایه مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تا نگاه تربیتی به رخدادهای اجتماعی

چند روز قبل، طی اقدامی هنجارشکنانه کلیپی از آتش زدن پرچم عزای حضرت زهرا(س) در فضای مجازی منتشر شد. ایکنا جهت بررسی علل بروز این رخداد و آگاهی از آخرین وضعیت پیگیری عوامل این اقدام، گفت‌و‌گویی با مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه استان و دادستان عمومی و انقلاب اراک انجام داده است.

به گزارش ایکنا از مرکزی، طی اقدامی هنجارشکنانه کلیپی از آتش زدن پرچم عزای حضرت زهرا(س) در فضای مجازی منتشر شد. جهت بررسی وضعیت پیگیری عامل و یا عوامل این اقدام گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، حجت‌الاسلام حامد زمانی‌راد، معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه استان و عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب اراک انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

از  نیروی انتظامی و بسیج گلایه دارم

حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، با محکوم کردن این رخداد، خواستار رسیدگی به این موضوع و شناسایی عامل یا عاملان این اتفاق شد و افزود: اینکه برخی از افراد این اتفاقات را ناشی از شرایط اقتصادی بیان می‌کنند، باید بگویم بعید است شرایط اقتصادی زمینه بروز این اتفاقات را فراهم کند چراکه خط فکری پشت این مباحث است.

وی تصریح کرد: مسأله دینی، نگه داشتن حرمت ائمه معصومین(ع) و پیامبران الهی مقوله‌ای فراتر از مباحث دیگر است و برای همگان از هر قشر و مذهبی که باشند حائزاهمیت است. حضرت زهرا(س) نزد تمام مسلمانان حتی مسلمانان وهابی از نظر فکری قابل احترام است.

وی با اشاره به اینکه وهابیت به دو دسته فکری و سیاسی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: وهابیون که خط فکری وهابی دارند دست به چنین اقداماتی نمی‌زنند، اما وهابیونی که نگاه سیاسی داشته و تابع دستوراتی عمل می‌کنند، ممکن است دست به چنین اقداماتی زنند. در بین مسلمانان هستند افرادی که در گروه ناصبی‌ها قرار می‌گیرند که از نظر تمام مسلمانان مردود هستند و می‌توان ریشه داعش را نیز در ناصبی‌ها جست‌و‌جو کرد. این گروه نظرات خوارج را دارند. حتی همان اهل سنتی که معترض هستند که چرا به مبحث حضرت زهرا(س) پرداخته می‌شود و مقوله شهادت در میان نیست، نیز به خود اجازه اهانت نمی‌دهند.

و بازهم اتفاقی که تکرار شد / از گلایه مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تا نگاه تربیتی به رخدادهای اجتماعی

حجت‌الاسلام میرمهدی اضافه کرد: آتش زدن پرچم عزای حضرت زهرا(س) جنبه سیاسی داشته و به منظور تخریب است. مردم نسبت به اهل‌بیت(ص) ارادت ویژه دارند و برای اقامه عزای فاطمی، علوی، حسینی و ... حاضرند از خود هزینه کنند و حماسه نهم دی به دنبال حمایت همه‌جانبه مردم از ائمه، اسلام و انقلاب خلق شد.

این مقام مسئول ضرورت هماهنگی‌های بیشتر جهت جلوگیری از بروز این اتفاقات از سوی بسیج و نیروی انتظامی را متذکر شد و از این دو مجموعه گلایه کرد و افزود: نظارت بر خیابان‌ها باید گسترده‌تر باشد تا شاهد چنین اتفاقاتی در شهر و استان نباشیم. اگر جدیت در نظارت‌ها و برخورد وجود داشته باشد این رخدادها تکرار نمی‌شود. ایام فاطمیه از شعائر ما است و اجازه نمی‌دهیم کسی بی‌حرمتی کند. اقامه فاطمیه، حفاظت از اصل اسلام است  نباید به آن خدشه‌ای وارد شود. سال گذشته نیز این اتفاق در قسمتی دیگری از شهر رخ داد که اگر برخورد جدی صورت می‌گرفت امروز شاهد این اتفاق نبودیم. 

شناسایی عاملین بی‌حرمتی در جریان است

عباسی قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک ضمن محکوم کردن این اتفاق در روزهای اخیر تصریح کرد: توجه به مباحث دینی و قرآنی بسیار ضروری است و لازم است خانواده‌ها در این امر مهم دقت لازم را داشته باشند. بنده به عنوان فردی که شاید بیش از مابقی مردم با جرم سروکار دارم به همین جهت به نوجوانان و جوانان توصیه می‌کنم از نماز اول وقت آن هم در مساجد غفلت نکنند.

وی ادامه داد: رابطه اقامه نماز با مسجدی‌شدن و قرآنی‌شدن تنگاتنگ است، مسجدی‌ها کمتر بداخلاقی و بدرفتاری می‌کنند، آمار بزه و بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و ... بین مسجدی‌ها به مراتب بسیار کمتر از افراد غیر‌مسجدی است. دور شدن از آیات الهی انسان را از انسانیت و اخلاق نیکو دور می‌کند. بسیار معتقدم که برای رسیدن به سعادت و موفقیت باید از شاهراه قرآن و اهل‌بیت(ع) عبور کرد.

و بازهم اتفاقی که تکرار شد / از گلایه مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تا نگاه تربیتی به رخدادهای اجتماعی

قاسمی ضمن محکوم کردن اقداماتی همچون آتش زدن پرچم عزای ائمه معصومین(ع)، گفت: این اقدامی بود که متأسفانه در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) موجب جریحه‌دار شدن احساسات محبین ائمه اطهار(ع) و مردم ولایت‌مدار و محب اهل‌بیت(ع) شد.

وی ادامه داد: از همان لحظات اولیه دستورات لازم برای شناسایی عاملین این جریان و جسارت به ساحت مقدس اهل‌بیت(ع) اعم از مباشرین و محرکین صادر شده ونیروی انتظامی هم با قاطعیت و قدرت با استفاده از تمامی توان خود در پی شناسایی عوامل هستند. تحقیقات همچنان ادامه دارد، سرنخ‌هایی وجود دارد که در حال بررسی است.

ضرورت مرور جایگاه حضرت زهرا(س) در روایات

حجت‌الاسلام حامد زمانی‌راد، معاون فرهنگی و تبلیغ حوزه علمیه استان مرکزی گفت: برای پرداختن به موضوع آتش زدن پرچم عزای فاطمه زهرا(س) بهتر است نگاهی به زمان صدر اسلام و دوران پیامبر(ص) داشته باشیم. ایشان در زمان حیات سال‌های سختی را پشت سر گذراندند و شاید در تاریخ مطالب به صورت جزیی بیان نشده باشد، اما آسیب‌های خاص در این زمان وجود داشت و حضرت زهرا(س) نیز در کنار ایشان فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی را انجام دادند. نبی مکرم اسلام(ص) در روایات مختلف در خصوص شخصیت بسیار والای حضرت زهرا(س) سخنانی فرمودند و همین مبانی کافی است تا به جایگاه رفیع، ارزشمند و غیرقابل تکرار آن حضرت پی ببریم. 

وی ادامه داد: پس از رحلت حضرت رسول(ص)، جامعه آن دوران با خفقان بسیار شدیدی مواجه بود، ایشان در جامعه‌ای که آسیب‌هایی داشت بدون اینکه محافظ داشته باشند در جامعه حضور داشتند و ماجرای سیلی خوردن ایشان را وقتی مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم تنها فردی که در کنار آن حضرت حضور داشتند فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) بود و این امر نشان دهنده این است که حضرت فاطمه(س) در زمان حیات خود به امر تبلیغ توجه ویژه داشتند.

زمانی‌راد با بیان این نکته که پس از شهادت حضرت زهرا(س)، اهل‌بیت(ع) در زمان‌های مختلف شاهد توهین به ساحت حضرت زهرا(س) بودند، با اینکه ناراحت می‌شدند، اما حضرات معصومین با نگاه و رویکرد اصلاحی با مردم سخن می‌گفتند و همواره سعی در ارشاد و راهنمایی آنان داشتند، در هیچ جای تاریخ بیان نشده است که جنگی از روی خشم ازسوی ائمه اطهار(ع) به وقوع پیوسته باشد یا حرفی از روی خشم بر زبان جاری شده باشد، حضرات تنها به خروجی مباحث تربیتی و اصلاح جامعه فکر می‌کردند.

این مقام مسئول در ادامه ضمن محکوم کردن اقدام اخیر یکی از شهروندان مبتنی بر آتش زدن پرچم عزای حضرت زهرا(س) و با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات و دیگر توهین‌ها به ساحت مقدس ائمه معصومین(ع) توجیهی نداشته و قابل قبول نیست، اظهار کرد: پرچم اسلام ناب محمدی پس از طی کردن فراز و نشیب‌های بسیار به دست رهبر معظم انقلاب رسیده است و قطعا این پرچم به دست حضرت مهدی(عج) خواهد رسید، اما باید دید ما از چه پرچمی صحبت می‌کنیم، پرچمی ظاهری یا باطنی.

وی ادامه داد: جا دارد تأکید کنم به هیچ‌وجه این اقدام و دیگر اقدامات توهین‌آمیز حتی برای پرچمی ظاهری که برای اقامه عزای یکی از معصومین(ع) برافراشته شده باشد را نخواهیم پذیرفت. پرچم ظاهری در صحرای کربلا بر زمین افتاد اگر بگوییم پرچم اسلام ناب محمدی همین پرچم‌های ظاهری است به نوعی خود را زیر سؤال می‌بریم، اما در لوا و باطن این پرچم، پرچم باطنی نهفته است که قرار است آن پرچم به دست حضرت مهدی(عج) برسد.

نگاه اصلاحی و تربیتی؛ خط فکری سردار سلیمانی

حجت‌الاسلام زمانی‌راد در بخشی از سخنان خود به شهادت سردار سپهبد سلیمانی نیز اشاره و اضافه کرد: اگر خط فکری سردار را دنبال می‌کنیم متوجه می‌شویم خط فکری سردار نشأت گرفته از ائمه اطهار(ع) است، رویکرد این شهید برای افراد ناآگاه در کشورهای عراق و سوریه که به ساحت مقدس حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) توهین‌هایی می‌کردند، اصلاحی و تربیتی است. چه بسا تعدادی از اسرای داعشی به واسطه دیدگاه سردار توبه کرده و در مسیر قرار گرفتند. اگر اسرای داعشی بی‌حرمتی به ساحت مقدس حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و دیگر ائمه روا می‌داشتند، ایشان اجازه کمترین بی‌حرمتی به اسرا را به یاران و همرزمان خود نمی‌داد.

و بازهم اتفاقی که تکرار شد / از گلایه مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تا نگاه تربیتی به رخدادهای اجتماعی

وی بیان کرد: از ظاهر دین که همان پرچم ظاهری است باید به باطن دین و سعادت اخروی برسیم. همه ظواهر برای اثرگذاری مطلوب است و باعث برطرف کردن موانع جهت تقویت باورهای مذهبی برخی از افراد می‌شود و ازاین ظواهر برای حرکت جوانان و نوجوانان در مسیر اسلام و انقلاب باید استفاده کرد. درست است که پرچم ظاهری است، اما اجازه بی‌حرمتی داده نمی‌شود، اما نگاه اقشار مذهبی به عنوان فردی اثرگذار و فرهیخته باید نگاه تربیتی و اصلاحی در جامعه باشد و نگاه‌ها از نگاه عموم فراتر و جامع‌تر باشد.

زمانی‌راد افزود: آتش زدن پرچم، بنر و یا توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع) مسأله تازه‌ای نیست و بی‌احترامی‌ها از زمان حضرت رسول(ص) وجود دارد، قبل از پیدا کردم منشأ باید به خودمان تلنگر بزنیم که دنیال بهانه نباشیم و باید عامل باشیم و اگر این موارد بهانه‌ای شود تا از عمل شانه خالی کنیم به نتیجه و مقصود نخواهیم رسید. در اینگونه موارد رویکرد اصلاحی وتربیتی ما در جامعه باید به نحوی باشد که شاهد تکرار نباشیم. در روز عاشورا خیمه اباعبدالله(ع) آتش زده شد، اما نگاه اصلاحی باعث شد که پرچم باطنی اسلام همچنان برافراشته بماند و برای تمام تاریخ زنده بماند.

وی ادامه داد: فطرت همه انسان‌ها خداجو است و این مطلب در قرآن ذکر شده است و بروز این رخدادها از عواملی است که در طبیعت انسان‌ها رخ می‌دهد نه آنچه در فطرت انسان‌ها بوده است، لذا عرصه جامعه روی ما اثرگذار است و باید مراقب باشیم اگر موضوعاتی همچون آتش زدن پرچم عزای حضرت زهرا(س) اتفاق می‌افتد در قدم اول ما از روی احساس ورود پیدا نکنیم، چراکه با احساسی عمل کردن جلوی حرکت اندیشه گرفته می‌شود. بروز این اتفاقات باید زمینه اندیشیدن ما را فراهم کند و اندیشه باعث به حرکت درآمدن افکار مذهبی و سپس به حرکت درآوردن جامعه اسلامی باشد. حضرت رسول با استفاده از این جرقه‌ها بود که اندیشه جاهلی مردم آن زمان را دچار تحول کرد و می‌بینیم پس از گذشت 1400 سال دنیا حرف از اسلام می‌زند. قطعا نباید فکر کنیم با سخت‌گیری و برخورد قهری جلوی این اتفاقات گرفته می‌شود، البته قطعا باید تذکراتی داده شود، اما بهتر است رویکرد تربیتی باشد و از فرهنگ‌سازی غافل نشویم.

زمانی‌راد اضافه کرد: در چند روز اخیر رصد کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برخی‌ها این اتفاق را عمدی، برخی دیگر سهوی دانستند و تعدادی نیز فرد مذکور را وهابی خواندند. به نظر من با وجود اینکه ما با نفس کار مخالف بوده و آن را در همه حال محکوم می‌کنیم، اما نباید قضاوت کنیم، چراکه شاید ته سیگار فردی عابر باعث آتش گرفتن پرچم شده است، یا اینکه نوجوانی از سر ناآگاهی و شرط‌‌بندی با دوستان خود مرتکب این عمل شده باشد، شایسته نیست نگاه اصلاحی خود را به سمت دیگر معطوف داریم.

وی ضعف علمی جامعه کنونی از مسایل تاریخی و مباحث اعقادی، پنهان شدن باطن سیاسی در پشت ظواهردینی در برخی کشورهای حامی سکولار، بروز ضعف اخلاقی در برخی جوامع باعث ایجاد چنین اتفاقاتی است، وظیفه دستگاه‌های متولی فرهنگ وظیفه دارند نگاه مردم نسبت به تاریخ به ویژه تاریخ اسلام را ارتقا بخشند تا شاهد بروز این اتفاقات در جامعه نباشیم.

انتهای پیام
captcha