شناخت بانوان از سیره حضرت زهرا(س) مطلوب نیست / ضرورت معرفی «صحیفه فاطمیه»
کد خبر: 3948196
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

شناخت بانوان از سیره حضرت زهرا(س) مطلوب نیست / ضرورت معرفی «صحیفه فاطمیه»

سعیده ایزدپناه، استاد حوزه و دانشگاه از عدم آشنایی مطلوب بانوان از حضرت فاطمه(س) گلایه کرد و افزود: متأسفانه بانوان شناخت کافی از ابعاد شخصیتی ایشان ندارند، شاید دیگر ادیان آن حضرت را در ابعاد مختلف بهتر می‌شناسند.

سعیده ایزدپناه، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: بهتر است قبل از پرداختن به هر مبحث و موضوعی در خصوص ایشان به شبه قیام آن حضرت با وجود سکوت مولاعلی(ع) اشاره شود. شبهاتی نظیر این موضوع که وقتی امام سکوت می‌کند، افراد تحت ولایت و امامت ایشان نباید قیام کرد، از سوی دشمنان مطرح است و جوانان ونوجوانان به دلیل عدم آگاهی ممکن است به بیراهه روند.

وی تصریح کرد: معنای قیام باید برای جوانان به درستی تبیین شود، وقتی قیام به درستی تفهیم شد مقام و منزلت حضرت زهرا(س) برای آنان آشکار می‌شود، وقتی آن حضرت را به عنوان الگو انتخاب کرده و یا دنبال حق و حقیقت هستیم، باید در خصوص سیره و منش ایشان مطالعاتی صورت گیرد باید خطبه فدکیه را با دید دیگری بخواند.

ایزدپناه ادامه داد: وقتی قیام آن حضرت خوب معنا می‌شود که شرایط آن زمان و حاکمیت زمان را به خوبی درک کنیم و بدانیم بانوان می‌توانند در عرصه‌های مختلف بسیار نقش آفرین باشند و علاوه بر نقش و سهم مادری و همسری نقش‌های دیگری نیز دارند. ما متأسفانه به بعد احساسی حضرت زهرا(س) و مصیبت وارده بیشترین توجه شده است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه توجه به بعد احساسی حضرت زهرا(س) غیرقابل انکار است و باید همواره ماندگار و حتی تقویت شود، اضافه کرد: توجه به بعد احساسی نباید مانعی برای پرداختن به ابعاد دیگر شخصیتی آن حضرت شود. مادر شهید خلبان «مانوکیان» در دیدار با رهبر معظم انقلاب اشاره به مصائب و مشکلات حضرت زهرا(س) می‌کند و این امر نویدبخش این است که این بانوی بزرگ اسلام در نزد بانوان دیگر ادیان غریبه و ناآشنا نیست.

وی در ادامه از عدم آشنایی مطلوب بانوان از حضرت فاطمه(س) گلایه کرد و افزود: متأسفانه بانوان شناخت کافی از ابعاد شخصیتی ایشان ندارند، شاید دیگر ادیان آن حضرت را در ابعاد مختلف بهتر می‌شناسند، البته این بیان بدان معنا نیست که بانوان به ایشان ارادت ندارند، همه بانوان از نظر بعد احساسی همواره داغدار هستند و در مصائب این بزرگ بانو اشک می‌ریزند، اما بحث در رابطه ابعاد و سیره زندگی است که متأسفانه برخی از بانوان از این امر دور هستند.

ایزدپناه بیان کرد: توجه صرف به بعد احساسی ما از آنچه باید به آن بپردازیم دور کرده است. حضرت زهرا(س) انسانی است که در مباهله حضور داشته و از اهالی کساء است. ایشان در راه خدا هجرت کرده و در شأنشان آیه تطهیر نازل شده است. درست که برای مظلومیت حضرت زهرا(س) باید گریست، اما باید دلیل قیام ایشان به درستی بازگو شود و وظیفه ما به عنوان زن مسلمان چگونه است.

وی بیان کرد: به واسه وجود شرایط زمانی و حاکمیت قیام ایشان به قیمت جانشان تمام شد، حال سؤال اینجاست اگر مسأله شرایط زمانی و حاکمیت ظالم آن دوران مهم بود چرا مابقی مردم سکوت کردند، باید دید چه حقی تضییع شده بود که حضرت زهرا(س) در آن شرایط که داغدار پدر بوده و باردار نیز بودند با وجود سکوت حضرت علی(ع) قیام کردند و ما چون شناخت و فهم دقیق و عمیقی نداریم، عمق فاجعه را درک کرده و چون نمی‌توانیم درک درستی داشته باشیم بالطبع نمی‌توانیم الگوپذیری درست نیز داشته باشیم.

برای ادای حق دین چه کردیم؟

ایزدپناه ادامه داد: فلسفه قیام حضرت زهرا(س) و اینکه ما ایشان را به خوبی بشناسیم آنقدر مهم است که باید درک کنیم آن حضرت عمق فاجعه را درک کرده و می‌دانستند که پیامبر(ص) چه کسی است و برای چه قیام می‌کند وحتی برای دفاع از حق و ادا کردن سهم خود از فرزند گذشته و بین دیوار و در قرار می‌گیرند، حال ما بانوان از خود بپرسیم برای ادای حق دین در زندگی، جامعه، کار و ... چه کردیم؟  که متأسفانه سهم خود را از دین گم کرده‌ایم. اگر بتوانیم در زندگی حضرت زهرا(س) متوجه این مباحث شویم حاضریم برای زندگی، فرهنگ، ملت و ناموس از همه دارایی خود بگذریم.

این استاد حوزه در بخشی از سخنان خود به خطبه شقشقیه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: ایشان در جامعه‌ای که خفقان بسیار شدید وجود داشته است، مسأله غدیر را در ابعاد مختلف به تصویر می‌کشند و حضرت زهرا(س) مبانی غدیر که شرط اکمال دین، معرفی بقای رسالت پیامبر(ص) است را به مردم گوشزد می‌فرمایند. بانوان بدانند وظیفه آنان خانه‌داری و انجام کارهای روزمره نیست، درصورتیکه اگر حضرت فاطمه(س) در زندگی الگو باشد باید در مسیر واقعی و درست حرکت کرد.  

ایزدپناه اضافه کرد: مطرح شدن مبحث اتمام نعمت و اکمال دین توسط حضرت زهرا(س) و از دست دادن جانشان برای 50 سال بعد از رحلت پیامبر(ص) نیست، که ادعا شود مردم از دین جدا شدند، این اتفاقات پس از به رحلت ایشان رخ می‌دهد. بنده به بانوان توصیه می‌کنم، وظیفه ما در زندگی کارهای سطحی اجتماعی نیست. چراکه این اقدامات و خدمات را هر فردی می‌تواند انجام دهد، ما تکلیف داریم از زندگی ناب و شیرین آن حضرت الگوبرداری کرده و به موقع از حق دفاع کنیم. اگر حق را بشناسیم بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. ما فقط از بانوان سهم همسرداری، مادری، تربیت فرزندان، خانه‌داری و حضور در اجتماع را مطالبه می‌کنیم، اما چارچوب که برگرفته شده از فرمایشات حضرت زهرا(س) را آموزش ندادیم. ایشان زمانی جان خود را به خطر می‌اندازد که همه دچار انحراف شده و از مسیر خارج شدند، اگر انحراف مهم است تاجاییکه دخترپیامبر جان خود را می‌بخشد چرا مابقی سکوت کردند اگر انحراف مهم نیست چرا ایشان جافشانی کرده و از جان خود می‌گذرند، بنابراین این موارد مرتبط است که ما به عنوان زن در جامعه حضور پیدا کنیم. حضور تنها به منزله پرداختن به موضوعات نماز، روزه، حجاب، صداقت و ... نیست که البته باید این فرائض در جامعه و زندگی فردی و اجتماعی حاکم باشد، اما بیشترین اهمیت متوجه حکومت است. چراکه حکومت بااهمیت‌ترین و ریشه‌ای‌ترین مبانی دینی است و هر زمان که مسأله دینی ازسوی بانوان و آقایان در هر جامعه کوچک شمرده شود حکومت اسلامی آن جامعه مورد هجمه دشمنان قرار می‌گیرد و حق از انسان روی گردان خواهد شد. ایشان تا آخرین لحظه برای جلوگیری از گمراهی امت پیامبر(ص) دفاع می‌کند.   

عمق زندگی ما علی‌گونه و زهرایی نیست

ایزدپناه در پاسخ به سؤال آموزش آداب زهرایی در جامعه باید به صورتی باشد؟ یادآور شد: صرف پرداختن به بعد احساسی مورد توجه نیستف باید بدانیم چه کنیم تا آداب فاطمی و زهرایی را در زندگی پیاده کنیم. امروز جوانان تکلیف دارند برای حفظ و بقای زندگی به مهریه ایشان دقت کرده و از همسر توقعی که در حد توانش نیست نداشته باشند. مشکلات زوجین امروزی برای این است که واژه«روحی فداک» که حضرت زهرا و حضرت علی یکدیگر را خطاب قرار می‌دادند در زندگی آنان جریان ندارد.عمق زندگی ما علی‌گونه و زهرایی نیست، در ظاهر اسمی از حضرت زهرا را یدک می‌کشیم اگر می‌خواهیم آداب زهرایی را رعایت کنیم باید سیره ایشان را در همه حال مورد توجه قرار دهیم. نباید اجازه دهیم بحث آرمانی و نورانیت زندگی ایشان فراموش شود. برای جلوگیری از طلاق باید به اصل خود بازگردیم.

این استاد حوزه و دانشگاه جوانان را توصیه به سربازی برای ولایت و اسلام کرد و افزود: مدافع دین باشیم و همواره حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار دهیم. ایشان تنها در گریه و اشک‌ها نیستند، نباید مانند افرادی که به دین نگاه سطحی دارند عمل کنیم.

به گزارش ایکنا؛ با توجه به اینکه دغدغه‌های اجتماعی و مشکلات یکی از مواردی است که فرد را به سمت قرائت ادعیه از معصومین(ع) هدایت می‌کند. لذا ادعیه و نمازهای حضرت زهرا(س) به عنوان منبعی غنی مورد توجه است.

احمدرضا اخوت و شهربانو کندی در کتابی با عنوان «صحیفه فاطمیه» را در سال 93 به چاپ رساندند. این اثر در 6 بخش ادعیه ایام هفته و ماه، تعقیبات نمازهای یومیه، ادعیه در حوائج، ادعیه‌های عمومی، نمازهای حضرت صدیقه طاهره (س) و حدیث شریف کساء گردآوری شده است. در انتهای کتاب نیز، خطبه فدکیه به عنوان ضمیمه آمده است. این کتاب ناشناخته است و باید به اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان معرفی شود.

انتهای پیام
captcha