برگی از خاطرات جهادگری بازاریان در پیروزی انقلاب
کد خبر: 3953300
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۲
یادگاران انقلاب / 4

برگی از خاطرات جهادگری بازاریان در پیروزی انقلاب

درگذر معرفی افراد تأثیرگذار در پیروزی انقلاب به بازاریان رسیدیم و سری به حجره فرش‌فروشان زدیم. در آن سو نیز صحبتی با راننده تاکسی خوشرو داشتیم و ناگفته‌های انقلاب را با مدرس سیاسی استان به بحث نشستیم.

خبرگزاری ایکنای مرکزی در ادامه سلسله مصاحبه‌های ایام‌الله دهه فجر با ابوالفضل فخرالاسلام، فعال سیاسی و مدرس دانشگاه، محمد محمودزاده، بازاری مبارز انقلابی و سید منصور خاتمی، راننده تاکسی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

بانویی از جنس بهمن / غفلت در تبیین بعد فرهنگی انقلاب جبران شود

نقش قرآنیان در دوران انقلاب / عملکرد صدا و سیما در ترویج فرهنگ قرآنی مطلوب نیست

شرح یک تظاهرات


الهی بودن انقلاب ناگفته‌ای که برجای است

ابوالفضل فخرالاسلام، فعال سیاسی در خصوص ناگفته‌های انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) ناگفته‌های بسیاری در ابعاد مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به الهی بودن و وجود امدادهای غیبی که برای کارشناسان تعجب برانگیز و برای اهل ایمان معجزه‌گونه است، اشاره کرد.

وی ضرورت تبیین ابعاد مختلف امدادهای غیبی و الهی بودن انقلاب به نسل نوجوان و جوان را مورد تأکید قرار داد و افزود: این ضرورت وجود دارد. چراکه امام(ره) با اراده الهی و بدون هیچ ابزار نظامی پا به میدان گذارد و در مقابل رژیم شاه که ژاندارم منطقه بود و همه ابزار نظامی را در اختیار داشت، ایستاد و بعد از گذشت 42 سال از انقلاب این معادله که چطور امام راحل به این جایگاه رسید و انقلاب را با تسخیر قلب نظامی‌ها به پیروزی رساند برای کارشناسان سیاسی قابل هضم نیست. زیرا آنان دفاع از رژیم و سلطنت را رها کرده و به صف انقلابیون پیوستند.

از شناسه ریل اصلی انقلاب تا کمک بلاعوض بازاریان به انقلابیون

فخرالاسلام با اشاره به جرأت و شجاعت امام (ره) برای ورود به ایران در حالیکه هنوز رژیم شاهنشاهی ساقط نشده بود، اظهار کرد: بدون شک وقتی امام بدون محافظ در بهشت‌زهرا(س) تهران حاضر می‌شوند، بدین معناست که نیرویی الهی و غیبی از ایشان محافظت می‌کند. چراکه شاه جان نثاران بسیار داشت که می‌توانست آن حضرت را ترور کنند.

وی به عدم کارایی و نبود هسته تصمیم‌گیرنده بین سران رژیم برای مدیریت بحران‌ها اشاره کرد و افزود: کندی و ناکارایی سران از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب به وضوح مشاهده می‌شود، نیروهای رژیم از یکدیگر فاصله گرفته و می‌ترسیدند، بارها اتفاق افتاده بود که سربازی دستور فرمانده‌اش را برای به رگبار بستن مردم اجرا نکرد. در این بعد می‌توان به فروپاشی شیرازه حکومت اشاره کرد که سران آن و شاه یکی پس از دیگری از ترس و اضطرابی که از سوی خداوند بر دل آنان حاکم شده بود فرار کردند.

این فعال سیاسی بیان کرد: دست امداد غیبی حافظ انقلاب است و این امر در صحنه‌های مختلف به وضوح مشاهده می‌شود و مصادیق آنان در دوران دفاع مقدس و 42 سال گذشته قابل بحث و دفاع است. وقتی دنیای استکبار و دو ابرقدرت زمان به خود آمده و متوجه ابعاد مهم انقلاب اسلامی شدند، اقداماتی همچون کودتا، قوم‌گرایی، ایجاد اختلاف بین مردم را طراحی و در نهایت جنگی 8 ساله را به ایران تحمیل کردند.

مدیریت جهادی؛ رمز قرار گرفتن در ریل اصلی انقلاب

وی گفت: پس از 8 سال دفاع مقدس که پر از رشادت، حماسه، ایثار و اخلاص بود، با نفوذ برخی افراد لیبرال به دولت‌ها با شعار توسعه، مسیر انقلاب دچار چالش شد و شرایط به سمتی رفت که از آرمان‌ها فاصله گرفت و این امر همان حلقه مفقوده نظام اسلامی است که باید با بازگشت به مدیریت جهادی و روحیه انقلابی دوباره انقلاب اسلامی را در مسیر و ریل اصلی قرار داد.

این مدرس سیاسی استان اظهار کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که شعاع و اهمیت گستردگی و الهی بودن انقلاب اسلامی را باید در خارج مرزها جست‌و‌جو کرد. بزرگی انقلاب به حدی است که برای همه مستضعفان جهان الگو قرار گرفت. چراکه در گام اول توانست با شعار «الله‌اکبر» ژاندارم منطقه را شکست دهد و ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را در دفاع مقدس بشکند و با وجود همه توطئه‌ها و تحریم‌های فلج‌کننده جزو کشورهای مطرح و قدرتمند در عرصه‌های مختلف است و در آخرین حرکت نیز شکوه کاذب و پوشالی امریکا را در عین‌الاسد و سقوط پهباد پیشرفته‌اش لگدمال کرد.

ضرورت بازگشت به اصل انقلاب

محمد محمودزاده، بازاری و مبارز انقلابی در گفت‌و‌گویی صمیمانه با خبرنگار ایکنا گفت: 33 ساله بودم که انقلاب به پیروزی رسید و در آن زمان سه فرزند داشتم. برای عموم «من» معنا نداشت و همه خود را در یک قالب و آنهم «ما» می‌دیدند. یادم هست تجّار تهران برای کارمندان انقلابی که اعتصاب کرده و به رژیم اعتراض داشتند مبلغی در نظر گرفته بودند تا برای امرار معاش خود و خانواده با سختی مواجه نشوند.

وی ضرورت بازگشت به روحیه انقلابی را متذکر شد و افزود: باید از همه ابزار در اختیار استفاده کنیم تا انقلاب به فرموده امام راحل به دست نااهلان نیفتد. امروز برخی از مسئولان از انقلاب و آرمان‌های امام و رهبری فاصله گرفتند و همین عامل باعث شده تا با مشکلاتی مواجه باشیم.

از شناسه ریل اصلی انقلاب تا کمک بلاعوض بازاریان به انقلابیون

محمودزاده به خاطره‌ای اشاره کرد و ادامه داد: اوایل انقلاب در تهران بودم و در صف تظاهرکنندگان انقلابی حضور داشتم و شور و شوق مردم برای انقلاب و داشتن حکومت اسلامی وصف ناپذیر است. شبی فرزندم بیمار شد و برای بردن او به بیمارستان ماشینی گرفتم، راننده پس از رساندن ما به بیمارستان ماند تا ما بازگشته و ما را به منزل رساند، از او درخواست کردم مبلغی بابت زحمتش بگیرد، نگاهی کرد و گفت: مگر شما ایرانی نیستید، گفتم بله هستم، گفت پس این ماشین مال خودتان بود و ما همه یکی هستیم.

همدلی؛ حلقه مفقوده

وی همدلی را حلقه مفقوده دانست و بیان کرد: البته که مردم نوع‌دوستی خود را در سیل، زلزله، کرونا و ... به اثبات رساندند، اما امروز «من» حرف اول را می‌زند  کسی حاضر نیست به خاطر دیگری از خود بگذرد. ما مسلمان هستیم و نباید اجازه دهیم تا مؤلفه‌های اعقادی، دینی و قرآنی ما فراموش شود. اعتصاب بازار و تعطیلی آن نیز به منظور اعتراض به دولت بختیار در راستای دستور انجام حکومت نظامی انجام گرفت و در این بازه زمانی بازاریان با تعطیلی مغازه‌های خود، اعتراض خود را علنی کردند.  

محمودزاده لحظه ورود حضرت امام به میهن در مسیر خیابان آزادی بودم و همه برای ورود ایشان لحظه شماری می‌کردند. خیلی فضا خوب بود، مردم از شوق به یکدیگر شیرینی و شربت می‌دادند و خیابان‌ها پر از گل میخک بود، شاید دیگر هیچ‌وقت خیابان‌های تهران را آنطور زیبا، یکدل وصمیمی ندیدم.

وی به فعالیت مبارزاتی فرزندان نیز اشاره کرد و افزود: پسرانم از مدرسه برای شرکت در راهپیمایی فرار می‌کردند و قادر به کنترل آنان نبودم، پس از پیروزی انقلاب فرزندانم خوب درس خواندند و در دوران دفاع مقدس رزمنده و بسیجی بودند و یکی از آنان جانباز است.

این مبارز انقلابی از به حاشیه رفتن انقلابیون مخلص گلایه کرد و افزود: آنان در رأس کار نیستند که بتوانند کاری برای مردم انجام دهند. برای بازگشت به سال های اول انقلاب باید مدیریت‌ها را جهادی و روحیه‌ها را انقلابی‌تر کرد. خداوند با عنایت خاص خود ایران و انقلاب اسلامی را حفاظت کرده است. جوانان امروز باید هوشیار عمل کرده و از پرسه زدن‌های بی‌مورد در فضای مجازی و ایجاد سرگرمی کاذب با گوشی تلفن همراه پرهیز کنند.

محمودزاده تأکید کرد: جوان امروز دقت داشته باشد تنها مسیر موفقیت حرکت در مسیر قرآن، اهل‌بیت(ع) است، باید همیشه و در همه حال خدا را به یاد داشته باشد. اگر نوجوانان وجوانان با قرآن مؤانست داشته باشند، سرسوزنی مرتکب خلاف و گناه نمی‌شود. باید جوانان را از سردرگمی نجات دهیم.

وی به برپایی جلسات قرآنی خانگی در سال‌های قبل از انقلاب نیز اشاره کرد و افزود: این جلسه به صورت هفتگی در منزل یکی از دوستان برگزار می‌شد. در این جلسه قرآن تلاوت و نکات مفاهیمی آن نیز در حد توان بیان می‌شد. پس از عزیمت به اراک  مشغولیت کاری از برگزاری جلسه محروم شدم.

هرچه داریم به برکت اهل‌بیت(ع) و قرآن است

رادیوی تاکسی سرودهای انقلابی پخش می‌کرد و پیرمردی خوشرو با آن زمزمه می‌کرد، از او اجازه خواستم تا مصاحبه‌ای انجام دهم، اول راضی نشد و بعد از توضیح من در مورد خبرگزاری گفت: سید منصور خاتمی هستم و زمان انقلاب 22 ساله بودم. شرایط آن زمان به گونه‌ای نبود که بتوانیم درس بخوانیم و پیشرفتی داشته باشیم و ما هم که در روستا بودیم امکان تحصیل برایمان کمتر از شهر بود.

وی ادامه داد: زمان قبل از انقلاب مردم گرفتار بودند و همواره در سختی روزگار می‌گذراندند، تربیت فرزندان همه بدون آگاهی بود، البته که والدین اینقدر ابهت و تجربه داشتند و توانستند جوانانی برای انقلاب پرورش دهند که هشت سال از میهن دفاع کنند. در مجموع روزگار خیلی خوب نبود و نمی‌دانم چرا برخی‌ها حسرت گذشته را می‌خورند.

خاتمی افزود: راهپیمایی‌ها از سمت کرهرود که آن روزها به شکل فعلی نبود آغاز و به میدان شهدا ختم می‌شد. همه می‌آمدند و بزرگ و کوچک، مرد و زن معنایی نداشت. من نیز گاهی در راهپیمایی شرکت می‌کردم. وقتی خبر ورود حضرت امام را از رادیو شنیدم بسیار خوشحال شدم و از صمیم قلب خدا را شکر کردم.

در این زمان به امامزاده عبدالله(ع) و خاتون(س) خیابان عباس‌آباد رسیدیم، دست به سینه گذارد، سلام داد و ادامه داد: دخترم ما هرچه داریم به برکت اهل‌بیت(ع) و قرآن است، نباید از مسیر خارج شویم، وجود امام(ره) و رهبر برای ما نعمت است و نباید کفران نعمت کنیم. جوانان باید قدر فرصت انقلاب را دانسته و به خوبی بهره برند.    

انتهای پیام
captcha