آموختن قرآن؛ آرزوی بانوی پاکستانی / فضای آموزش قرآن در کشورهای همسایه ایران فراهم نیست
کد خبر: 3953844
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱

آموختن قرآن؛ آرزوی بانوی پاکستانی / فضای آموزش قرآن در کشورهای همسایه ایران فراهم نیست

نماینده طلاب پاکستان در شورای منطقه جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه با آرزوی آموختن مفاهیم قرآنی به ایران سفر می‌کنم گفت: فعالیت قرآنی بانوان ایرانی نسبت به سایر کشورها چشم‌گیرتر و پررونق‌تر است.

معصومه بتول‌نقوی، مترجم و کارشناس رسانه و نماینده طلاب پاکستان در شورای منطقه جامعةالمصطفی(ص) در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه فعالیت قرآنی در ایران بسیار کارشناسی شده و اصولی طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود، اظهار کرد: فعالیت قرآنی در این کشور نسبت به سایر کشورها از نقاط قوت بسیار ارزشمندی برخوردار است و مردم باید قدردان این نعمت الهی باشند.

وی فعالیت قرآنی بانوان ایرانی را نسبت به سایر کشورها چشم‌گیرتر و پررونق‌تر دانست و تصریح کرد: آموزش عمومی در این کشور از پایه آغاز شده و همین عامل باعث رشد و بالندگی است. دختران و پسران خردسال ایرانی از سن کم می‌توانند آموزش را در مهدهایی مخصوص به خودشان بیاموزند و این امکان با وجود مربیان توانمند فراهم است.

بتول‌نقوی سطح بانوان قرآنی ایران را نسبت به سایر کشورهای مسلمان بالاتر توصیف کرد و افزود: بانوی مسلمان تشنه آموختن مبانی الهی است و با کلام وحی به آرامشی می‌رسد که می‌تواند به دیگران انتقال دهد. بانوان ایرانی علاقه به آموختن رشته‌های مختلف قرآنی همچون قرائت و حفظ هستند و سطح علمی آنان در این بخش‌ها نسبت به دیگر بانوان جوامع اسلامی بالاتر است. چراکه در محضر اساتیدی آموزش می‌بینند که همواره علم خود را به روز نگه می‌دارند و همین عامل آنان را از دیگران متمایز کرده است.

وی اعزام قاریان و حافظان به سایر کشورها را از عوامل نشر مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در جهان برشمرد و اضافه کرد: تسلط حافظان به آیات و صوت دلنشین قاریان از عوامل جذب مردم دیگر کشورها هستند و اگر از این فضا به خوبی استفاده شود، قطعاً می‌توان آموزه‌های قرآنی را در جهان نشر داد.

بتول‌نقوی بیان کرد: با آرزوی آموختن مفاهیم قرآنی به این کشور سفر می‌کنم و از تمام ظرفیت خود برای رسیدن به کمال انسانی استفاده می‌کنم. مردم دیگر کشورها به امید آموختن حداقل‌ها همچون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، درک مفاهیم، حفظ و قاری شدن به ایران سفر می‌کنند تا به این وسیله بتوانند انس بیشتری با خداوند متعال داشته باشند.

این کارشناس رسانه‌ای ادامه داد: تعداد محدودی از مردم پاکستان و هند حافظ قرآن هستند و این کمبود در حوزه بانوان نمود بیشتری دارد، سعی داریم با آموختن مبانی قرآنی در ایران بتوانیم گوشه‌ای از دین خود را به مردم کشورمان ادا کنیم.

بتول‌نقوی اظهار کرد: اگر تعداد بانوان حافظ ایرانی بیشتر از آقایان نباشد قطعاً کمتر هم نیست در صورتی‌ که در کشورهای همسایه شما این‌گونه نیست و آرزوی ما این است قرآن را از حفظ تلاوت کرده و آن را آموزش دهیم. وجود نوجوانان حافظ قرآن قوت قلبی است تا ما نیز بتوانیم افرادی همچون حنانه خلفی داشته باشیم.

وی از نبود فضای آموزش قرآن در کشورهای همسایه ایران گلایه کرد و با اشاره به اینکه اگر خانواده‌ای در پاکستان بخواهد فرزندش را در کلاس قرآن ثبت‌نام کند این فضا فراهم نیست، اضافه کرد: وجود امکانات و فضای مناسب همچون مؤسسات و خانه‌های قرآنی در شهرها و روستاهای ایران مایه مباهات برای جوامع اسلامی است.

بتول‌نقوی با تأکید بر اینکه اختصاص اماکن مناسب به آموزش قرآن زمینه بیداری اسلامی را فراهم می‌کند، تصریح کرد: امروز شور و شوق جوانان و نوجوانان برای رفتن به مساجد و کانون‌های قرآنی نویدبخش پایان عمر جوامع استکباری است، چراکه روح قرآن همچون دریایی موّاج دنیا را فرا خواهد گرفت.

نماینده طلاب پاکستان در شورای منطقه جامعةالمصطفی(ص) در پایان با اشاره به فعالیت قرآنی در بخش تدریس علوم قرآنی و تجوید، بیان کرد: توصیه من به همه دختران مسلمان این است که فعالیت ساده قرآنی را با نگاهی عمیق، بصیر و با تفکر دنبال کنند، قرآن تنها به حفظ کردن و صوت دلنشین و زیبا ختم نمی‌شود، هدف عمل به آموزه‌های قرآنی است که باید در وجودمان نهادینه شود تا جامعه‌ای الهی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha