به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجتالاسلام محمد رضا برته، مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه کشور، امروز، سیزدهم اسفند در نشست با مدیران رسانهای و فضای مجازی استان مرکزی که در مرکز مدیریت خواهران حوزه علمیه استان برگزار شد، تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا فعالیتها در حوزه فضای مجازی از قوت بیشتری برخوردار است و حوزههای علمیه توانسته از این فضا به نحو احسن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه راهبرد اصلی حوزههای علمیه تربیت طلبه تراز گام دوم انقلاب است و از همه توان جهت برخورداری از نیروی انسانی متخصص استفاده میشود، به نگاه پیشینیان به حوزه اشاره و اظهار کرد: نگاه امروز به حوزه علمیه از نگاه واعظ محور بودن روحانیون در فضای حقیقی خارج شده است و به برکت پیروزی انقلاب فعالیت حوزه و روحانیون دارای پیوست عملیاتی است و بدین سبب توانسته در عرصههای مختلف منشأ خیر باشد.
برته از تدریس 400 رشته آموزشی در حوزههای علمیه کشور در سطوح مختلف خبر داد و با اشاره به اینکه ضرورت تربیت طلاب فعال در تمامی عرصههای علمی مورد تأکید است، افزود: حوزههای علمیه علاوه بر تبیین امور دینی در جامعه بر تحقق آن نیز تأکید ویژه دارد و برای اجرایی شدن آموزههای مذهبی و قرآنی تلاش مضاعف دارد، در چنین جامعهای قطعاً انتظار از طلبه بسی فراتر از انتظارات فعلی است.
مدیر رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه کشور بیان کرد: قضاوت برخی از افراد مبتنی بر روزمره بودن حوزه علمیه منصفانه نیست. حوزههای علمیه سعی بر به روز بودن و به روز شدن معلومات خود داشته و در این راستا به فعالیتهای خود ادامه میدهد. اندیشه حوزه، فرداهای متعالی و برنامهریزی برای آیندهای درخشان است.
برته تأکید کرد: حوزه علمیه در مسیر مدرنیته شدن هیچ گاه دست از سنتهای دیرینه و نقاط قوت برنداشته است و از سوی دیگر تخصصگرایی و به روز بودن را نیز فراموش نکرده است. از اصحاب رسانه جهت تبیین اهداف حوزه قدردانی میکنم. به دنبال مجاهدت فعالان حوزوی در کنار اصحاب رسانه اقدامات حوزههای علمیه و کارآمدی آنان در عرصه بینالمللی معرفی شده است.
وی با بیان این مطلب که در برخی حوزههای علمیه دروس معارفی به چهار زبان تدریس میشود، اظهار کرد: اتقای فرهنگ، اصلاح زیرساختها، مطالبه گری و برداشتن موانع در راستای رشد فرهنگ دینی تکلیف و رسالن حوزههای علمیه است.
بهگفته برته ابزار، رسالتها، رویکردها و روشها در حوزه علمیه با تغییر رو به رو بوده و به سمت به روز شدن و نوآوری حرکت کرده است، اما ریشه تنومند آن در همان اصالتهای گذشته است و رسالت اصلی خود را فراموش نکرده است، رسالت طلبه فعال امروز در حوزه علمیه با طلبه دیروز تفاوت دارد و مردم نیز انتظارهای ویژهتری از طلبه امروزی دارند.
این مقام مسئول تأکید کرد: اگر طلبه حوزه علمیه کنشگر و تأثیرگذار در فضای مجازی نباشد، نمیتواند کارآمد درستی داشته باشد و آنگونه که شایسته است نقش آفرین باشد. برای گام برداشتن و تأثیرگذار بودن باید همتها را راسخ کرده و و به اصطلاح کفشهای آهنین بپوشند. مطالبات عموم مردم از حوزه علمیه متفاوت است و بایستی بتوان پاسخ انتظار مردم را داد.
برته با اشاره به اینکه سند چشمانداز فعالیت حوزه علمیه در فضای مجازی تدوین و مأموریتها و برنامههایی نیز در این خصوص تنظیم شده است، تصریح کرد: فضای مجازی تهدید است، اما از سوی دیگر نباید فرصت محور بودن این فضا را فراموش کرد، تقریباً فعالیتهای صورت گرفته مطلوب نیست و باید تلاش کرد با نگاه فرصت آفرین بودن از این فضا برای نشر معارف دینی و اسلامی بهره برد.
انتهای پیام