تحقیقات بهداشتی از نگاه قرآن به جای عرضه در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد
کد خبر: 3963252
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۹
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک:

تحقیقات بهداشتی از نگاه قرآن به جای عرضه در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد

حوزه علمیه و روحانیون نیز در خصوص توسعه و ترویج بهداشت روحی و روانی دست به کار شده و اقدام به تحقیق و بررسی‌های لازم کرده‌اند، اما این تحقیقات به‌جای اینکه در جامعه عرضه شود در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

برای نهادینه کردن مقوله بهداشت و سلامت در جامعه تنها نمی‌توان به علوم تجربی و پزشکی محدود شد. حوزه علمیه و روحانیون نیز در خصوص توسعه و ترویج بهداشت روحی و روانی دست به کار شده و اقدام به تحقیق و بررسی‌های لازم کرده‌اند، اما آنگونه که شایسته است از این تحقیقات استفاده نشده و ضروری است دانشگاهیان و حوزویان طی برنامه‌ریزی هماهنگ نسبت به تقویت مبانی بهداشت روحی و روانی اقدامی صورت دهند. خبرگزاری ایکنا طی مصاحبه‌هایی با مرتضی مختاری به آیات پیشگیری از بیماری و توسعه سلامت اجتماعی در جامعه از نگاه قرآن و اکرم مظلومی، مدرس دانشگاه فرهنگیان درباره مبانی بهداشت روانی پرداخته است که در سومین بخش از مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک گفت‌و‌گویی انجام شده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

حجت‌الاسلام میرمهدی ضعف عملکردی سازمان بهداشت جهانی را متذکر شد و افزود: این سازمان نه تنها به حفظ و تقویت بهداشت روانی بین‌الملل کمک نمی‌کند، بلکه به هیچ‌یک از تعهدات خود جامه عمل نمی‌پوشاند و اینطور به نظر می‌رسد که سیاستی علیه جوامع بشری را در پیش گرفته است.


بیشتر بخوانید:


وی از بین بردن نسل‌ها به ویژه نسل شیعه و مسلمانان را از حربه‌های سازمان بهداشت جهانی دانست و تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی در خصوص تضییع حقوق حیوانات بیانیه صادر می‌کرد، اما از کنار تجاوز به ملل مظلوم و جلوگیری از ارسال محموله‌های دارو توسط دولت‌های ابرقدرت به راحتی عبور می‌کند. این سازمان تماماً سیاسی بوده و برنامه‌های خود را طبق سیاست دولت‌های ابرقدرت پیش می‌برد.

سازمان بهداشت جهانی به تعهدات خود پایبند نیست

حجت‌الاسلام میرمهدی آزار و اذیت مردم مظلوم جهان از سوی دولت‌های غربی و امریکایی را محکوم کرد و افزود: ترویج و تحقق بهداشت جسمی، روحی و روانی در جهان یکی از تعهدات سازمان بهداشت جهانی که در واقع به آن توجه نمی‌کند و حتی اگر کشورهای ابرقدرت واکسن و داروها را روی جوامع بی‌بضاعت همچون الجزایر و ... آزمایش می‌کنند و خطراتی برای آنان ایجاد می‌کنند اعتراضی نمی‌کند.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در واقع سازمانی سیاسی و در پی اهداف قدرت‌های بزرگ که به اذیت و آزار دیگر جوامع به ویژه جوامع محروم منتج می‌شود محدود می‌شود. سازمان بهداشت جهانی همچون سازمان ملل در اختیار قدرت‌های بزرگ و حرکتی و اقدامی به نفع همه جوامع بشری انجام نداده و در واقع گزینشی عمل می‌کند.

میرمهدی با بیان اینکه جوامع بشری جز دولت‌های بزرگ از سازمان بهداشت بهداشت جهانی قطع امید کردند، اضافه کرد: از دیدگاه بنده این سازمان، سازمانی صهیونیزم و دشمن عموم مردم جهان به ویژه مسلمانان می‌دانم، دشمنی با مسلمانان از پیکره آن مشهود است و سکوت آنان در قبال تجاوز امریکا، اسرائیل غاصب و آل‌سعود به مردم بی‌دفاع گواه بر این ادعاست.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با بیان اینکه دین مبین اسلام به اقامه بهداشت و حفاظ از آن در دو بخش فردی و اجتماعی بسیار تأکید کرده است، اظهار کرد: حق رعایت بهداشت فردی و حقوق دیگران از زمان جنینی برای انسان عینیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: رعایت بهداشت تنها به این معنا نیست که افراد از نظر جسمی بهداشت را رعایت کنند بلکه رعایت بهداشت روحی و روانی آنان و در امان بودن مردم از دست زبان و رفتار یکدیگر حقی دیگرست که اسلام برای تمام جوامع بشری قرار داده است. 

مسلمانان بهداشت از منظر اسلام را در جهان بسط دهند

حجت‌الاسلام میرمهدی رعایت حقوق فردی و اجتماعی در زمان شیوع بیماری کرونا را بسیار ضروری توصیف کرد و افزود: حفظ حقوق مردم نص صریح قرآن است و ما مکلف به اطاعت از اوامر الهی هستیم. اگر فردی از درست انجام دادن شیوه‌نامه‌های بهداشتی سر باز زند قطعاً در حق دیگران ظلم کرده و باید ضامن ساختارشکنی و بروز خسارت‌ها باشد. در دین مبین اسلام تمام دستورات بدون هیچ نقصی بیان شده و آنچه به ما می‌رسد از غفلت و کوتاهی ما انسان‌هاست.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان مکلف هستند در برابر حرکت‌های نادرست و کم‌فروغ سازمان‌های جهانی ایستاده و خود وارد عرصه شوند، اظهار کرد: ما مسلمانان مکلف هستیم دیدگاه بهداشت اسلامی را در جهان بسط و گسترش دهیم، اما متأسفانه مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌های ما پرداختن به امور ظاهری را کافی دانسته و ورود جدی به حوزه بهداشت از منظر اسلام ندارند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر مبانی اسلامی در جهان اجرا شود قطعاً شاهد بروز افسردگی و افزایش آمار خودکشی در جهان نخواهیم بود. از این رو امیدواریم با شناختی که از سازمان بهداشت داریم مسلمانان به ویژه شیعیان که منابع غنی در اختیار دارند به اصل خود بازگردند. آشنایی همه جوامع بشری از تعلیم اهل‌بیت(ع) حق همه مردم جهان است و ما مکلف به ترویج مبانی دینی ناب هستیم.

وی در پاسخ به پرسش حوزه علمیه برای ترویج بهداشت اسلامی، اجتماعی و روانی چه اقداماتی صورت داده است؟ اظهار کرد: این مرکز آموزشی در حوزه بهداشت اجتماعی، فردی، روحی و روانی تحقیقاتی داشته است، اما این تحقیقات به جایی عرضه نشده و در گوشه کتابخانه‌ها در حال خاک خوردن است. کتاب «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» به قلم دکتر پاک‌بین از شهدای حزب جمهوری اسلامی کتاب ارزنده‌ای در حوزه بهداشت است که کمتر از آن یاد می‌شود. بزرگان دین در حوزه بهداشت کارهای خوبی دارند که ناشناخته مانده است و دانشگاه‌ها به آن نپرداختند.

میرمهدی در پایان یکی از مصدایق وحدت حوزه و دانشگاه را پرداختن به مباحث بهداشتی از منظر اسلام و قرآن بیان کرد و افزود: حوزه و دانشگاه می‌توانند مبانی بهداشتی را دسته‌بندی کرده و سلسله‌وار در اختیار عموم مردم قرار دهد. اگر مبانی بهداشت از نگاه اسلام در دانشگاه منتشر شود، نتایج و بازخورد مطلوب آن را در جامعه خواهیم دید. وظایف دانشگاه در ترویج بهداشت روانی از دیدگاه قرآن بسیار سنگین است و باید در این راستا به وظایف خود عمل کنند و حوزه نیز از آنان حمایت کند.

انتهای پیام
captcha