امیدواری به کمک الهی شیوه صحیح دعاست
کد خبر: 3967927
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
جرعه‌ای از زلال وحی/15

امیدواری به کمک الهی شیوه صحیح دعاست

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک اظهار کرد: امیدوار بودن به امداد و کمک الهی را از شیوه‌های صحیح دعا بیان کرد و افزود: برای رسیدن به خدا باید راه میان‌بر را پیدا کرد و قطعاً انس با قرآن و اهل‌بیت(ع) راهی است که انسان را زودتر به خدا می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، نصریح کرد: برخی از نکات ادبیات فارسی برگرفته شده از آیات الهی است و نویسندگان و شعرا در بیان احساسات و پندهای خود از مفاهیم قرآن الهام گرفته‌اند.

وی به آیه 7 سوره «اسراء»: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا» استناد کرد و افزود: احسان امری عقلای است و تنها به مسلمانان محدود نمی‌شود و اگر این احسان با نیت رضای الهی انجام شود پاداش چندین برابری دارد. عمل و عکس‌العمل اثر وضعی دارد و قطعاً اثر خوبی و یا بدی به انسان بازمی‌گردد.

حجت‌الاسلام میرمهدی بیان کرد: آیه ذکر شده به مواسات و کمک به‌هم نوع نیز به‌گونه‌ای اشاره دارد. در شرایط کرونایی انجام کارهای نیک با شدت و جدیت بیشتر دنبال شد و حس نوع‌دوستی بین مردم روان بیشتری داشت. ضرب‌المثل تو نیکی میکن و در دجله انداز، نمونه بارز «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ» است که در ادبیات به کار رفته و مردم به آن باور دارند.

وی در ادامه به آیات 23 و 24 سوره «کهف» : « وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَٰلِكَ غَدًا، إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ ۚ وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَىٰ أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَٰذَا رَشَدًا» اشاره و اضافه کرد: جمله «أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ ۚ» که حکایت و دلالت بر مشیت الهی دارد ازجمله جملاتی است که اهل‌بیت(ع) از آن استفاده کرده و در واقع تکیه کلام حضرات معصومین(ع) است.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که تمام امور با مشیت‌الهی تحقق پیدا می‌کند، اظهار کرد: اسن امر نشان می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌ها باید همواره به یا خدا باشیم و خود را جدای از حضرت حق ندانیم. برای انجام امور از پروردگار کمک خواسته و به توان و امکانات خود تکیه نکنیم. چراکه از مشیت الهی خبردار نیستیم.

وی امیدوار بودن به امداد و کمک الهی را از شیوه‌های صحیح دعا بیان کرد و افزود: برای رسیدن به خدا باید راه میان‌بر را پیدا کرد و قطعاً انس با قرآن و اهل‌بیت(ع) راهی است که انسان را زودتر به خدا می‌رساند.حضرت علی(ع) فرمودند، فرصت‌ها را از دست ندهید.

حجت‌الاسلام میرمهدی با بیان اینکه درخواست تکرار جمله« أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ ۚ» به مسأله توحید اشاره دارد، اظهار کرد: انس با خدا در دنیا کمک می‌کند تا پله‌های رشد و تکامل را بهتر پشت‌سر بگذاریم. اگر برای هر مؤلفه درزندگی به خالق متصل باشیم نتیجه زندگی، زندگی توحیدی خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: متأسفانه جوانان به دلیل عدم معرفت توحیدی با این جمله الهی بیگانه هستند و با توجه به اینکه دشمنان دین را از مردم گرفتند، مشکل اعتقادی ایجاد شد و لازم است روی مباحث اعتقادی بیش از گذشته کار شود و برای رفع مشکلات در گام اول باید مشکل اعتقادی نوجوانان و جوانان را حل کرده و آنان را به سمت خداشناسی و خداباوری هدایت کنند.

انتهای پیام
captcha