اصلاح الگوی مصرف از ارکان تحقق حماسه اقتصادی است
کد خبر: 3968807
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
جرعه‌ای از زلال وحی / 19

اصلاح الگوی مصرف از ارکان تحقق حماسه اقتصادی است

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک اظهار کرد: اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف یکی از ارکان تحقق حماسه اقتصادی و مدنظر مقام معظم رهبری است و از این رو از اهمیت بسیاری برخوردارست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه اسلام در همه حال پیروان خود ر از اسراف و تبذیر نهی کرده است، به آیه 150 و 151 سوره مبارکه «شعرا»: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ، پس از خدا بترسید و راه اطاعت من پیش گیرید. وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ، و از رفتار رؤسای مسرف و ستمگر پیروی نکنید» اشاره کرد و افزود: اسلام چگونگی استفاده از نعمات الهی را برای ما بیان فرموده است و از سوی دیگر اسراف و زیاده‌روی را حرام دانسته است.

وی تصریح کرد: فرهنگ استفاده از نعمت‌های الهی باید در جامعه نهادینه شود و انسان در امور مختلف نباید از حد آن تجاوز کند. متأسفانه فرهنگ غلط اسراف در جامعه وجود دارد و در برخی موارد نیز بسیار چشمگیرست. برگزاری مراسم‌هایی همچون مراسم ترحیم، عروسی و ... خلاف دستورات اسلامی است و هزینه گزافی نیز ایجاد می‌کند.

میرمهدی ضرورت توجه به سبک زندگی اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه با قوت گرفتن پدیده اسراف و تجمل‌گرایی در خانواده‌ها شاهد مشکلات بسیاری در حوزه اقتصادی هستیم و زوجین را اسیر گرفتاری‌های بدون ریشه و اساس کرده است.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی اراک تأکید کرد: اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف یکی از ارکان تحقق حماسه اقتصادی و مدنظر مقام معظم رهبری است و از این رو از اهمیت بسیاری برخوردارست. داشتن الگوی مصرفی مناسب زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم و پویایی اقتصاد را در به دنبال خواهد داشت.

وی با استناد به آیه 151 «شعراء» ادامه داد: از مؤانست با رؤسای مُسرف و متجاوز به بیت‌المال باید پرهیز کرد. چراکه آنان جامعه را به سمت فساد و تباهی هدایت می‌کنند. مدیران و مسئولانی باید امور جامعه به دست گیرند که عمل به قوانین و مبارزه با فساد را سرلوحه خدمت قرار دهند.

حجت‌الاسلام میرمهدی به آیه 183 سوره «شعرا»: «وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ، و آنچه به مردم می‌فروشید (تمام بدهید و) از وزن و پیمان کم نگذارید، و در زمین به ظلم و فساد کاری برنخیزید» اشاره و تصریح کرد: کم‌فروشی از مفاسد اقتصادی است، رعایت حقوق مردم بسیار بااهمیت است و لازم است تلاش برای رعایت حقوق آنان همواره مدنظر باشد.

وی در مورد آثار و پیامد کم‌فروشی، اظهار کرد: افراد کم‌فروش به سمت حرام‌خواری حرکت کرده و حق را نمی‌پذیرند. زمانیکه وجود انسان پر از آثار مال حرام باشد، حرف حق را نمی‌شنود. موضوع این آیه این است که جلوی حرام‌خواری را گرفته و انسان را به کسب کسب مال حلال هدایت کند. همچنین سلب اعتماد از دیگر پیامدهای کم‌فروشی است که اثرات بسیاری در تعاملات اقتصادی می‌گذارد.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: توجه به موازین شرعی، حمایت از تولیدات داخلی و احیای امر معروف و نهی از منکر از ترویج و توسعه کسب حرام در جامعه جلوگیری می‌کند. مشتری‌مداری منطبق با مبانی اسلامی از ارزش‌های دینی است که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام
captcha