نکات تربیتی احسان به والدین با زبانی قابل فهم بازگو شود
کد خبر: 3969123
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
جرعه‌ای از زلال وحی /20

نکات تربیتی احسان به والدین با زبانی قابل فهم بازگو شود

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک اظهار کرد: وظیفه روحانیون، جامعه دانشگاهی و معلمان این است که نکات دینی و قرآنی در رابطه با احسان به والدین را با زبانی قابل فهم کودک و نوجوان بازگو کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان این مطلب که همه ما دعوت به ارتباط با خداوند شده‌ایم و باید از هر فرصتی برای نزدیک شدن بیشتر استفاده کنیم، اظهار کرد: معنای دعا این است که از همه دل بریده‌ایم و تنها به خدا پناه آورده‌ایم. حضرت حق در قرآن فرمودند: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» و این امر پیامی برای بندگان است که در همه حال نیاز خود را از ایشان طلب کنند.

وی با اشاره به اینکه ما بندگان در حالت اضطرار و غیراضطرار به خدا نیاز داریم و هیچ گاه نخواهیم توانست خود را بی‌نیاز از الطاف الهی بدانیم، تصریح کرد: بدون شک اگر در سکوت حاجتی از خدا بخواهیم، خدا از حوایج ما مطلع است و ناگفته خواسته ما را می‌داند ، اما دوست دارد بنده‌اش حاجت خود را بر زبان جاری کرده و از او بخواهد.

میرمهدی به آیه 62 سوره «نمل»: أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ وَیجْعَلُکمْ خُلَفاءَ الأَرْضِ، یا کیست (جز خداوند) آنکه دعای مضطرّ را به اجابت رساند ورنج وغم را برطرف سازد وشما را جانشینان زمین قرار دهد» استناد کرد و افزود: یکی از شروط استجابت دعا، قطع امید از دیگران و اخلاص در دعا است و لازم است آداب دعا را به نوجوانان و جوانان به درستی آموزش داد.

وی اضافه کرد: در روایات آمده است که نمونه مضطر واقعی، امام زمان (عج) است و از حضرت امام صادق(ع) در مورد این آیه روایت شده است: «این آیه درباره قائم آل محمد(ص) نازل شده است. به خدا قسم، مضطر اوست که وقتی دو رکعت نماز در مقام حضرت ابراهیم(ع) بگذارد و خدا را بخواند، پروردگار نیز او را اجابت کند و گرفتاری او را برطرف سازد و وی را در زمین خلیفه خود گرداند.(نورالثقلین، ج4، ص94).

این مقام مسئول به آیه 8 سوره «عنکبوت»: «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا ۖ وَإِنْ جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۚ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» اشاره و تصریح کرد: توجه به والدین در آیات مختلف قرآن بیان شده است. دستورالعمل احسان به والدین واجب است، اما زمانیکه والدین از فرزند بخواهند که خلاف امر الهی عمل کنند، در این هنگام انجام دستورات آنان واجب نیست.

حجت‌الاسلام میرمهدی اظهار کرد: احسان به والدین توصیه الهی است و فرزندان حتی در صورت مشرک بودن آنان حق ندارند با پرخاش و تندزبانی با آنان سخن بگویند. آنان مکلف هستند با سخنانی از سر مهر و دوست‌داشتن آنان را متقاعد سازند.

وی بیان کرد: امروز دشمنان با ساخت و تولید فیلم‌های بی‌محتوا رابطه صمیمانه بین فرزندان و والدین را هدف گرفتند و وظیفه روحانیون، جامعه دانشگاهی و معلمان این است که نکات دینی و قرآنی در رابطه با احسان به والدین را با زبانی قابل فهم کودک و نوجوان بازگو کنند، تا رابطه‌ها در خانواده تقویت شود.

انتهای پیام
captcha