تولید محتوا؛ رمز توسعه اخلاق در نظام سیاسی / الگوهای اسلامی در قالب سازه‌انگاری معرفی شوند
کد خبر: 3974870
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
اخلاق حکمرانی؛ انتخابات 1400 / 1

تولید محتوا؛ رمز توسعه اخلاق در نظام سیاسی / الگوهای اسلامی در قالب سازه‌انگاری معرفی شوند

یک مدرس دانشگاه معتقد است؛ تولید محتوا درباره دین و اخلاق در نظام سیاسی از جنبه های مختلف حایز اهمیت است. اخلاق حکمرانی و اخلاق در انتخاب اصلح باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و مدرس دانشگاه، در خصوص اخلاق حکمرانی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی گفت: نوع رفتار، اخلاق حکومتی و مدیریتی متأثر از درک مفهوم آیات و روایات است که در حکومت اسلامی جاری می‌شود و به تناسب از دریافت نتیجه آن در جامعه نمایان می‌شود.

وی خودکامگی را یکی از صفات ناپسند حکمرانی دانست و با بیان اینکه در هیچ حکومتی خودکامگی و خودخواهی تعریف نشده است، اظهار کرد: انجام مدریت درست به معنای درک مفهوم مسئولیت، هدایت و خدمت است. رفتارهای اخلاقی نامزدها باید مسئولیتی، مشارکتی، هدایتی و خدمتی باشد. مفهوم حکومت در سیره حضرت امیر(ع) علاوه بر موارد بیان شده محبت به مردم به ویژه محرومان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.  

صابری‌نسب با اشاره به اینکه حکومت‌داری از منظر حضرت علی(ع)، امانتی الهی است نه طعمه، تصریح کرد: رفتار در حکومت باید از دو منظر اعتقادی و اخلاقی مورد اهمیت واقع شود و سیاست‌مداران و دیگر مسئولان به این امور توجه ویژه داشته باشند

این فعال قرآنی ضرورت مطالعه نهج‌البلاغه برای عموم مردم، مسئولان و حکمرانان را مورد تأکید قرار داد و افزود: به نظر می‌رسد یکی از شرایط ثبت‌نام کاندیدها باید آشنایی با مبانی نهج‌البلاغه باشد. چراکه در این مصحف شریف نکاتی نهفته است که باید طی زمان حکمرانی اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه اخلاق حکمرانی کمتر در شوراهای شهر دیده می‌شود و این عرصه خدمتی به عرصه جناح‌بازی تبدیل شده است، اظهار کرد: افرادی که قصد دارند اداره امور مردم را در دست گیرند، حداقل یکبار نامه 53 حضرت امیر(ع) به مالک اشتر را مطالعه کنند. همچنین داشتن انصاف، عدالت، درایت، قدرت، سلامت روحی و روانی، صداقت و معرفت از دیگر شاخصه‌هایی که در حکمرانی باید رعایت شود.

رعایت حدود الهی در حکمرانی

صابری‌نسب با تأکید براینکه حدود الهی باید در حکمرانی رعایت شود، ضرورت پایبندی به حکومت اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: آینده‌نگری و عاقبت‌اندیشی از دیگر مواردی است که باید رعایت شود. در حکمرانی اسلامی ما نیازی به چشم‌دوختن به دشمن و برقراری ارتباط با آنان نداریم و این امر باید مورد تأکید باشد.

وی با اشاره به اینکه قدرت‌طلبی باعث شده که رعایت اخلاق در حکمرانی به حاشیه رود، اظهار کرد: انحصارطلبی، دنیازدگی، فریب‌کاری، سرکشی، تندی، استبداد، خودکامگی و خردگریزی از جمله عوامل دور شدن نامزدها از اخلاق دینی از منظر مولا علی(ع) است.   

صابری‌نسب ادامه داد: مردم در کنار نامزدها مکلف به رعایت نکات اخلاقی در انتخابات هستند. رأی دادن بدون شناخت، شرکت نکردن در انتخابات، منصرف ساختن دیگران از شرکت و یا تحمیل نامزد مورد تأیید خود، خرید و فروش رأی از جمله مواردی است که عموم باید مورد توجه قرار دهند.

وی تخریب، شایعه‌پراکنی برای هتک حرمت نامزدها از سوی مردم و یا کاندیدها را عملی ناپسند برشمرد و اظهار کرد: هریک از ما در برابر آگاه ساختن جامعه برای انتخاب اصلح وظایف و تکالیفی داریم. رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی در رقابت با دشمن و تبلیغات مسموم آنان وظایف سنگین‌تری دارند. عملی کردن سیاست اسلامی و نکات مندرج در قرآن و نهج‌البلاغه از جمله مواردی است که باید نامزدها باید به آن اهمیت دهند.

صابری‌نسب با بیان این نکته که صدا و سیما صحنه رقابت و انعکاس برنامه نامزدها شده است و کمتر به اخلاق حکمرانی از سوی کاندیدها و مردم می‌پردازد، اضافه کرد: حکومت اسلامی ایران برمبنای مردم سالاری دینی بنا نهاده شده است و برگزاری انتخابات سالم یکی از نشانه‌های سلامت حکومت اسلامی است.

این مدرس دانشگاه تولید محتوا در رابطه با دین و اخلاق در نظام سیاسی را مورد اهمیت دانست و با اشاره به اینکه اخلاق حکمرانی و اخلاق در انتخاب اصلح باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود، بیان کرد: بصیرت‌افزایی در جامعه به کاهش هزینه‌هایی که متداول است کمک می‌کند. رسانه، مطبوعات، فضای مجازی، علما و اساتید دانشگاه که از اقشار تأثیرگذار هستند در تقویت فرهنگ اخلاق نقش مهمی دارند.

صابری‌نسب در پایان، انتخابات را بارزترین شیوه تجلی مشارکت مردم دانست و ادامه داد: پژوهشگران در عرصه‌های مختلف همچون سیاست، اجتماع، فرهنگ، قرآن، اقتصاد و ... رفتارهای انتخاباتی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و الگویی مناسب را در قالب سازه‌انگاری به جامعه معرفی کنند. امروز که 42 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، شایسته نیست که نامزدها از هر ابزاری همچون دادن وعده‌های بی‌اساس و کارشناسی نشده برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha