بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها برای پیشگیری از اعتیاد
کد خبر: 3979711
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵

بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها برای پیشگیری از اعتیاد

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با اشاره به فرا رسیدن هفته مبارزه با موادمخدر، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت شبکه‌ها و سمن‌های فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد در شرایط فعلی حائز اهمیت است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان مرکزی، مهناز سالاروند، معاون پیشگیری این اداره کل، در تشریح برنامه‌های هفته مبارزه با موادمخدر اظهار کرد:  بهزیستی استان مرکزی  با در نظر گرفتن پاندمی کرونا برنامه‌های اجرایی خود را به مدت یک هفته با محوریت فعالیت در فضای مجازی و همکاری فرابخشی با سایر دستگاه‌ها از جمله هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، شورای هماهنگی و ... در قالب آموزش خانواده‌ها، اطلاع‌رسانی در خصوص اعتیاد و عوارض آن، انتشار مطالب علمی از قبیل پخش کلیپ، موشن‌گرافی در فضای مجازی، توزیع بروشور، نصب بنر و پوستر در معابر عمومی با شعار جهانی 1400 اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه 5 تا 9 تیرماه هفته مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری شده است، افزود: شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر« حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم» است که تلاش تمامی  دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد درراستای تحقق این شعار خواهند بود.

سالاروند به آموزش واطلاع‌رسانی در خصوص اعتیاد وعوارض آن به جامعه هدف بهزیستی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته نیز در زمینه مهارت‌های زندگی به جامعه هدف بهزیستی آموزش‌های لازم به صورت مجازی ارائه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به در پیش رو بودن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، 26 ژوئن مصادف با پنجم تیرماه، تصریح کرد: باید همه دستگاه‌های مرتبط فعالیت‌های خود را معطوف به آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری کنند. چراکه حجم اطلاعات ناکافی و بعضاً ناصحیح موجب گمراهی در جامعه خواهد بود.

سالاروند ضمن تأکید بر آگاه‌سازی در خصوص پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر عنوان کرد: باید از ظرفیت و مشارکت والدین، نوجوانان و جوانان، رسانه‌ها، استفاده از برنامه‌های آمورزشی و پیشگیرانه  جهت اثربخشی در مورد این موضوع مهم استفاده کرد تا اطلاعات مرتبط به این روز پررنگ شده و خروجی مناسبی داشته باشیم.

وی در خصوص برنامه‌‌های هفته مبارزه با مواد مخدر در سال جاری گفت: براساس روز شمار اعلامی و محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا، برنامه‌‌های مختلف در سطح استان پیش‌بینی شده است. روز جمعه، چهارم تیر با عنوان «یاریگران زندگی، مبانی دینی و معنویت، پیشگیری از اعتیاد» نام‌گذاری شده تا در خصوص مشارکت آحاد جامعه در پیشگیری از اعتیاد و توجه به نقش مذهب در خودکنترلی و خویش نگهبانی آحاد جامعه اطلاع‌رسانی صورت پذیرد.

سالاروند در بخش دیگر از سخنان خود استفاده از ظرفیت شبکه‌ها و سمن‌های فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد را در شرایط فعلی حائز اهمیت برشمرد و گفت: امروزه نقش وسایل ارتباطی و جمعی در تغییر افکار و پرورش آگاهی‌های افراد جامعه ارزنده است. لازمه مدیریت و تغذیه فکری افراد جامعه مستلزم همکاری بین بخشی و استفاده از تجارب سایر دستگاه‌های اجرایی و افراد موفق در این زمینه است.

وی بیان کرد: با وجود اقدامات بسیار مرثری که در کنترل توزیع مواد مخدر و مقابله با اعتیاد در جامعه صورت گرفت تمامی دستگاه‌ها می‌توانند با هم‌افزایی در برابر این پدیده هم داستان شده و از ابتلای افراد جامعه و به ویژه آینده‌سازان کشور به موادمخدر پیشگیری کنند.

انتهای پیام
captcha