کاروانسرای «عبدالغفارخان» ساوه گزینه ثبت جهانی یونسکو
کد خبر: 3985488
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷

کاروانسرای «عبدالغفارخان» ساوه گزینه ثبت جهانی یونسکو

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه اظهار کرد: کاروانسرای «عبدالغفارخان» واقع در روستای باغ شیخ از آثار تاریخی دوره قاجار یکی از گزینه‌های ثبت جهانی در یونسکو است که مقدمات این رخداد مهم انجام شده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی رضا ایاز، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه کاروانسرای عبدالغفار خان واقع در روستای باغ شیخ از آثار تاریخی دوره قاجار است، گفت: این بنای تاریخی یکی از گزینه‌های ثبت جهانی در یونسکو است که مقدمات این رخداد مهم انجام شده است.

وی اظهار کرد: در این مرحله مرمت پایه‌ها، جرزها و طاق‌نماهای آجری به شیوه سنتی شامل تعویض آجرهای فرسوده، پی‌بندی و ترمیم آجر نما و بندکشی بخشهای مرمت شده انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه خاطرنشان کرد: این مرمت با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای نجات بخشی، حفاظت و مرمت اضطراری بنا انجام خواهد شد. کاروانسرای باغ شیخ مربوط به دوره قاجار به عنوان یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کاروانسراهای ایران به لحاظ فرم پلان، تزئینات، رعایت تناسبات و الگوی چینش فضاهای کاربردی در پلان، است.

وی بیان کرد با اشاره به اینکه این اثر فاخر در سال ۱۳۵۴ و به شماره ۱۱۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: اخیراً اقداماتی در خصوص تهیه پرونده و گردآوری مستندات بنا و ارائه آن به عنوان یکی از گزینه‌های ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام شده است.

گفتنی است کاروانسرای عبدالغفار خان باغ شیخ با مساحتی در حدود ۴۸۰۰ متر مربع به لحاظ معماری در زمره کاروانسراهای چهار ایوانی اقلیم گرم و خشک ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha