اختصاص اعتبار ۲.۵ میلیاردی برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات انار جهاددانشگاهی استان مرکزی
کد خبر: 3988349
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

اختصاص اعتبار ۲.۵ میلیاردی برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات انار جهاددانشگاهی استان مرکزی

نماینده ساوه و زرندیه در مجلس گفت: برای فعالیت مرکز تحقیقات انار ساوه که قرار است توسط جهاددانشگاهی راه‌اندازی شود، از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

اختصاص اعتبار ۲.۵ میلیاردی برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات انار جهاددانشگاهی استان مرکزیبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمد سبزی، نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی راهکارهای ایجاد مرکز ارائه خدمات تخصصی انار که به همت جهاددانشگاهی استان در سالن جلسات فرمانداری شهرستان ساوه برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ظرفیت‌های موجود در حوزه کشاورزی، ترجیح دادم در کمیسیون کشاورزی عضویت پیدا کنم و خوشبختانه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از ظرفیت‌های ساوه و زرندیه موجب احصای توانمندی‌ ها و بررسی موانع پیش رو با اتخاذ سازوکار مناسب برای برطرف شدن آنها شد.

وی بیان کرد: توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در حوزه کشاورزی می‌تواند منجر به ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی بویژه تولیدات شاخص ساوه نظیر انار شود.

سبزی برای فعالیت مرکز تحقیقات انار ساوه جهاددانشگاهی از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و امیدواریم با آغاز عملیات اجرایی احداث این مرکز در زمینی که به جهاددانشگاهی ساوه واگذار شده، این مهم با مشارکت خیرین به سرانجام رسانده شود.

علی میرزایی، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز در ادامه، افزود: پیگیری توسعه مراکز دانشگاهی ساوه در دستور کار است و نباید از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان با داشتن بزرگترین مرکز علمی و پژوهشی غافل باشیم.

وی با اشاره به اینکه وجود ۱۷ دانشگاه غیرانتفاعی در این شهرستان نشان از اهمیت و ظرفیت‌های ساوه دارد، تصریح کرد: افکار عمومی به دنبال آن است که شان و منزلت جهاد دانشگاهی حفظ شود و مرکز ساوه یکی از مراکز مهم استان به حساب می‌آید.

فرماندار ساوه اضافه کرد: جهاددانشگاهی ساوه فاقد ساختمان و فضای فیزیکی مالکیتی و مستقل است و محل استیجاری فعلی هم جوابگوی نیازها نیست و علیرغم وجود متقاضیان دانشجو برای تحصیل در مرکز علمی و کاربردی ساوه، در حوزه اعطای رشته‌های تحصیلی به آن کوتاهی شده است.

وی با اشاره به فعالیت مرکز تخصصی انار در ساوه، اظهار کرد: ایجاد مرکز تحقیقات انار در ساوه و استقرار آن در این شهرستان مطالبه جدی است و این حق این شهرستان است، گفت: انتظار می رود با حمایت‌های جهاددانشگاهی استان و با استفاده از ظرفیت‌های بومی شهرستان ساوه به‌ویژه نیروی متخصص در بخش‌های مدیریتی و کارشناسی، هر چه زودتر شاهد آغاز به کار مرکز تحقیقات انار ساوه باشیم.

علی‌اصغر غفاری‌زاده، سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز با اشاره ماهیت اصلی جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی و غیردولتی و فاقد ردیف بودجه دولتی کافی برای انجام اینگونه فعالیت‌هاست.

وی افزود: اصل کار جهاددانشگاهی پیگیری و انجام کارهای انجام نشده است و این نهاد با جرئت تمام به این امور وارد شده است که نمونه آن فعالیت این نهاد در حوزه مرکز ناباروری است که جهاددانشگاهی با فعالیت در این حوزه بستر حضور بخش خصوصی و دولتی را در ادامه کار فراهم کرد. در مورد مرکز تحقیقات انار باید گفت که این مرکز یکی از نیازهایی است که از آن غفلت شده، اما جهاددانشگاهی با بودجه اندک خود تلاش کرده است تا با ایجاد این مرکز بتواند از ظرفیت شهرستان ساوه و استان مرکزی برای انجام کار تحقیقاتی در حوزه انار استفاده کند.

غفاری‌زاده با اشاره به اینکه اجرا و تحقق طرح‌های تحقیقاتی مستلزم حمایت بخش دولتی است، افزود: جهاددانشگاهی بودجه دولتی ندارد و حدود ۸ تا ۱۰ درصد از درآمد این نهاد انقلابی از سوی دولت تأمین می‌شود و متکی به درآمدهای محدود هستیم، اما با وجود همین درآمد محدود فعالیت‌های این نهاد با شتاب در حال توسعه است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی استان در حوزه معاونت پژوهشی این نهاد مأمور تهیه طرح علمی برای ایجاد  این مرکز در ساوه شده است.

حسن شریفی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه نیز در ادامه، خاطرنشان کرد: شهرستان ساوه قطب کشاورزی استان با داشتن حاصل‌خیزترین دشت‌هاست و در زمینه تنوع و کیفیت محصول هم شهرستان برتر کشور و استان است. بیشترین سطح زیر کشت انار با بهترین محصول صادراتی و کیفیت در شهرستان ساوه است و بعد از استان فارس، استان مرکزی به واسطه شهرستان ساوه رتبه دوم ایران را دارد.

شریفی بیان کرد: در سال ۷۰ کل سطح زیر کشت انار کشور ۱۷ هزار هکتار بود که اکنون به ۸۶ هزار هکتار افزایش یافته و در ساوه هم توسعه زیادی داشته‌ایم و ده‌ها شرکت خارجی از آلمان و کره جنوبی برای خرید انار به ساوه می‌آیند. اگر قرار است تحقیقاتی در مورد انار انجام شود بهتر آن است که در ساوه بعنوان قطب تولید این محصول انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه با ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت دارای بهترین ارقام این محصول است، بر حمایت جهادکشاورزی شهرستان از ایجاد مرکز تحقیقاتی انار ساوه توسط جهاددانشگاهی تأکید کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha