به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه دوشنبه، 12 مهر در مراسم بزرگداشت ارتحال عالم ربانی آیتالله حسنزاده آملی که در مسجد الزهرا(س) اراک برگزار شد، اظهار کرد: علامه حسنزاده در بهمن 1307 متولد، در 6 سالگی به مکتب رفته و از سن 15 سالگی تحصیل در حوزه علمیه را آغاز کرد.
وی آیتالله حسنزاده را شاگرد مکتب و سیره اهلبیت (ع) دانست و به سخنی از علامه که میگفت: «هرچه دارم از اهلبیت (ع) و قرآن است» استناد کرد و افزود: نگاه ایشان به ائمه اطهار (ع) نگاهی بر مبنای معرفت بود، نه تاریخ.
حجتالاسلام خسروپناه ضرورت تقویت معرفت در کنار محبت به اهلبیت (ع) را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه رابطه بسیاری از مسلمانان و شیعیان نسبت به ائمه معصومین (ع) رابطه محبتی و دلی است، تصریح کرد: شیعیان باید سعی کنند در کنار محبت، بصیرتافزایی و معرفتافزایی خود را نیز تقویت کنند. زیرا در قیامت به واسطه رابطه معرفتی دارای مقام و جایگاه خواهیم بود.
وی تأکید کرد: آیتالله حسنزاده آملی تبحر بسیار و تسلط کامل در علوم مختلف نظیر فقه، عرفان نظری و عملی، فلسفه، تفسیر، حدیثشناسی، ریاضیات، طب، نجوم، علوم غریبه شامل جفر و رمل، هیئت داشت و به معنای واقعی کلمه علامه بود. ابعاد شخصیتی این عالم ربانی باید به بهترین شکل در جامعه منتقل شود تا نوجوانان و جوانان با آن آشنا شوند.
خسروپناه به نقل قولی از آیتالله حسنزاده آملی اشاره کرد و ادامه داد: از علامه در خصوص تسلط ایشان بر علوم مختلف سؤال کردند که در پاسخ گفت: «در ۱۵ سالگی در رؤیایی صادقه امام رضا(ع) را در خواب دیدم و از ایشان خواستم علم را به من عطا کنند. بعد از آن بود که هر علمی را که مطالعه میکردم، آن را فرا میگرفتم».
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: از علامه حسنزاده قریب به 200 اثر برجای مانده است و اگر دیگر تألیفات ایشان به رشته تحریر درآید تعداد آثار به 300 نیز خواهد رسید. این علامه خواجه نصیرالدین طوسی زمان خود بود و با وجود مقام و جایگاهی که داشت ساده، بیریا و بدون هیچ محافظ و خدمتکاری زندگی میکرد.
وی در پایان نوجوانان و جوانان را به درس گرفتن از مکتب اهلبیت (ع) به ویژه مکتب رسولالله (ص) توصیه کرد و گفت: مکتب و سیره خاندان عصمت و طهارت عقلگرا است و به دنبال آن علم دارای حکمت میآید. وحیگرایی و شهود از دیگر شاخصههایی هستند که در این مکتب وجود دارند که در کنار عقل باید از آنان بهره برد. علامه حسنزاده تأکید داشت که قرآن، برهان و عرفان از هم جداییناپذیر هستند و همواره در کنار یکدیگرند.
انتهای پیام